МОН оновило типову освітню програму для старшої школи: що змінюється з 2025 року
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Міністерство освіти і науки України затвердило наказ № 890 від 20 червня 2025 року, яким внесло зміни до типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти III ступеня (старша школа). Йдеться про оновлення документу, затвердженого наказом МОН від 20 квітня 2018 року № 408.
Посадова інструкція заступника директора: ПРИКЛАД 📌
Основні зміни, передбачені новим наказом:
Оновлено перелік базових і профільних предметів, які вивчають учні в 10–11 класах. Зокрема:
У переліку базових предметів для обох класів залишаються обов’язковими: українська мова, українська література, іноземна мова, математика, історія України, фізика, хімія, біологія, географія, фізична культура, захист України.
У профільних класах учні можуть додатково вивчати курси на поглибленому рівні або спецкурси з урахуванням профілю навчання.
Конкретизовано тижневе навчальне навантаження
Для базових предметів у 10 класі передбачено 27–29 годин на тиждень, у 11 класі — 26–28 годин.
Загальний обсяг навчального навантаження протягом двох років становить 2660 годин для 10–11 класів, або 1330 годин щороку (за 35 тижнів навчання на рік).
Оновлено варіанти навчального плану
Враховано можливість варіативного компоненту (до 8,5 год на тиждень), що дозволяє школам самостійно визначати акценти в навчанні (наприклад, додаткові іноземні мови, курси за вибором, факультативи).
Збережено обов’язковість вивчення таких предметів, як «Громадянська освіта», «Фінансова грамотність» тощо.
Оновлено перелік навчальних програм, за якими можуть працювати школи
Додано оновлені програми з предметів усіх освітніх галузей — мови і літератури, математики, природничих наук, технологій, мистецтва, громадянської та історичної освіти, фізичної культури тощо.
У додатку вказано рівень кожної програми (стандарт чи профільний) і посилання на накази, якими ці програми затверджено.
Розширено можливості для профілізації
Школи можуть запроваджувати спеціальні курси, що доповнюють або поглиблюють профільні предмети (наприклад, «Фізика з астрономією», «Інтегрований курс з інформатики й технологій», «Логіка», «Право»).
Програми спецкурсів дозволяють враховувати потреби здобувачів освіти, кадрові можливості закладу та регіональні особливості.
Заклади освіти отримують більше автономії
Школи можуть змінювати розподіл годин на предмети залежно від освітніх потреб, матеріальної бази та кількості учнів.
Освітній процес заклади освіти можуть організовувати в різних формах — класно-урочній, проєктній, змішаній, дистанційній тощо.
Освітню програму закладу загальної середньої освіти, сформовану на основі Типової освітньої програми, схвалює педагогічна рада та затверджує керівник закладу освіти. Окрім обов’язкових освітніх компонентів для вільного вибору учнів, за рішенням закладу вона можу містити інші компоненти, зокрема корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами.
📝 Контроль за виконанням наказу покладено на заступницю міністра освіти і науки України Надію Кузьмічову.
🔔 Цей наказ чинний з моменту офіційного оприлюднення.