Правова невизначеність у захисті дітей та педагогів: освітній омбудсмен пропонує дієві зміни

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Законодавча неузгодженість може поставити під загрозу захист дітей і педагогів від насильства

Як реформувати закони про захист дітей у школах

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: грудень 2025
   Скачати  

             

На засіданні Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій освітній омбудсмен Надія Лещик наголосила на критичних проблемах у правовому полі щодо захисту дітей від насильства та жорстокого поводження. 

💳 Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО

Під час свого виступу вона окреслила дві основні загрози — відсутність узгодженого механізму захисту для дітей і відсутність дієвих інструментів для захисту педагогів у випадках цькування.

За її словами, терміни «насильство» і «жорстоке поводження» в українському законодавстві трактуються по-різному та не мають єдиного визначення. Це створює правову невизначеність — зокрема, складно встановити, коли інцидент кваліфікується як булінг, коли — як адміністративне правопорушення, а коли — як кримінальний злочин.

«Через розмиті поняття в законодавстві виникає ризик, що кривдник дитини залишиться безкарним», — зазначила освітній омбудсмен. 

Вона звернула увагу на необхідність узгодження між нормами Кодексу про адміністративні правопорушення та Законом «Про охорону дитинства».

Також посадовиця поставила питання щодо майбутнього чинного наказу МОН №1646 від 2019 року, який регламентує дії закладів освіти у випадках булінгу. Новий проєкт постанови Кабміну передбачає створення окремих комісій із реагування на насильство й жорстоке поводження з дітьми, що може дублювати чи суперечити чинним процедурам.

Окрему увагу вона приділила захисту прав педагогів. Як вона зауважила, нинішня система не передбачає ефективного алгоритму дій, якщо цькуванню піддається вчитель. Директори шкіл у такому випадку не мають чіткого правового механізму реагування.

«Має бути розроблене Типове положення про захист прав педагогічних працівників, яке затвердить Кабмін. У ньому слід передбачити не лише алгоритм дій у випадку цькування вчителя, а й заходи превенції», — наголосила Надія Лещик.

Вона також нагадала, що у Верховній Раді вже зареєстрований законопроєкт №9400, який має на меті унормувати відповідальність за насильство щодо дітей. Водночас цей документ потребує доопрацювання або ж необхідно розробити новий, комплексний законопроєкт, який би враховував усі сфери, де дитина може зазнати насильства: освіту, спорт, культуру тощо.

Омбудсмен закликала до системного перегляду й гармонізації законодавства для забезпечення реального захисту як дітей, так і педагогів.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
62523

Персоналізація за 5 хвилин: як штучний інтелект допомагає створювати унікальні завдання та тести для учнів

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
1728

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
378

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54316

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
828

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді