Правова невизначеність у захисті дітей та педагогів: освітній омбудсмен пропонує дієві зміни

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Законодавча неузгодженість може поставити під загрозу захист дітей і педагогів від насильства

Як реформувати закони про захист дітей у школах

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: червень 2025
   Скачати  

             

На засіданні Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій освітній омбудсмен Надія Лещик наголосила на критичних проблемах у правовому полі щодо захисту дітей від насильства та жорстокого поводження. 

📲 Педрада. Новини. Телеграм

Під час свого виступу вона окреслила дві основні загрози — відсутність узгодженого механізму захисту для дітей і відсутність дієвих інструментів для захисту педагогів у випадках цькування.

За її словами, терміни «насильство» і «жорстоке поводження» в українському законодавстві трактуються по-різному та не мають єдиного визначення. Це створює правову невизначеність — зокрема, складно встановити, коли інцидент кваліфікується як булінг, коли — як адміністративне правопорушення, а коли — як кримінальний злочин.

«Через розмиті поняття в законодавстві виникає ризик, що кривдник дитини залишиться безкарним», — зазначила освітній омбудсмен. 

Вона звернула увагу на необхідність узгодження між нормами Кодексу про адміністративні правопорушення та Законом «Про охорону дитинства».

Також посадовиця поставила питання щодо майбутнього чинного наказу МОН №1646 від 2019 року, який регламентує дії закладів освіти у випадках булінгу. Новий проєкт постанови Кабміну передбачає створення окремих комісій із реагування на насильство й жорстоке поводження з дітьми, що може дублювати чи суперечити чинним процедурам.

Окрему увагу вона приділила захисту прав педагогів. Як вона зауважила, нинішня система не передбачає ефективного алгоритму дій, якщо цькуванню піддається вчитель. Директори шкіл у такому випадку не мають чіткого правового механізму реагування.

«Має бути розроблене Типове положення про захист прав педагогічних працівників, яке затвердить Кабмін. У ньому слід передбачити не лише алгоритм дій у випадку цькування вчителя, а й заходи превенції», — наголосила Надія Лещик.

Вона також нагадала, що у Верховній Раді вже зареєстрований законопроєкт №9400, який має на меті унормувати відповідальність за насильство щодо дітей. Водночас цей документ потребує доопрацювання або ж необхідно розробити новий, комплексний законопроєкт, який би враховував усі сфери, де дитина може зазнати насильства: освіту, спорт, культуру тощо.

Омбудсмен закликала до системного перегляду й гармонізації законодавства для забезпечення реального захисту як дітей, так і педагогів.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Академічна недоброчесність у школі: приклади та відповідальність

У Законі про освіту є інструмент боротьби з порушенням академічної доброчесності — стаття 42. Які є види, випадки та відповідальність за порушення академічної доброчесності — читайте у матеріалі.
28640

Використання штучного інтелекту в роботі вчителя

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
947

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді