Правова невизначеність у захисті дітей та педагогів: освітній омбудсмен пропонує дієві зміни

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Законодавча неузгодженість може поставити під загрозу захист дітей і педагогів від насильства

Як реформувати закони про захист дітей у школах

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: серпень 2025
   Скачати  

             

На засіданні Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій освітній омбудсмен Надія Лещик наголосила на критичних проблемах у правовому полі щодо захисту дітей від насильства та жорстокого поводження. 

💳 Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО

Під час свого виступу вона окреслила дві основні загрози — відсутність узгодженого механізму захисту для дітей і відсутність дієвих інструментів для захисту педагогів у випадках цькування.

За її словами, терміни «насильство» і «жорстоке поводження» в українському законодавстві трактуються по-різному та не мають єдиного визначення. Це створює правову невизначеність — зокрема, складно встановити, коли інцидент кваліфікується як булінг, коли — як адміністративне правопорушення, а коли — як кримінальний злочин.

«Через розмиті поняття в законодавстві виникає ризик, що кривдник дитини залишиться безкарним», — зазначила освітній омбудсмен. 

Вона звернула увагу на необхідність узгодження між нормами Кодексу про адміністративні правопорушення та Законом «Про охорону дитинства».

Також посадовиця поставила питання щодо майбутнього чинного наказу МОН №1646 від 2019 року, який регламентує дії закладів освіти у випадках булінгу. Новий проєкт постанови Кабміну передбачає створення окремих комісій із реагування на насильство й жорстоке поводження з дітьми, що може дублювати чи суперечити чинним процедурам.

Окрему увагу вона приділила захисту прав педагогів. Як вона зауважила, нинішня система не передбачає ефективного алгоритму дій, якщо цькуванню піддається вчитель. Директори шкіл у такому випадку не мають чіткого правового механізму реагування.

«Має бути розроблене Типове положення про захист прав педагогічних працівників, яке затвердить Кабмін. У ньому слід передбачити не лише алгоритм дій у випадку цькування вчителя, а й заходи превенції», — наголосила Надія Лещик.

Вона також нагадала, що у Верховній Раді вже зареєстрований законопроєкт №9400, який має на меті унормувати відповідальність за насильство щодо дітей. Водночас цей документ потребує доопрацювання або ж необхідно розробити новий, комплексний законопроєкт, який би враховував усі сфери, де дитина може зазнати насильства: освіту, спорт, культуру тощо.

Омбудсмен закликала до системного перегляду й гармонізації законодавства для забезпечення реального захисту як дітей, так і педагогів.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Кваліфікаційні категорії педпрацівників та ступені освіти: як співвіднести під час атестації

З’ясуємо, чи тотожні поняття «фаховий молодший бакалавр» та «молодший бакалавр». Розберемося, як співвідноситься кваліфікація в документі про освіту та рівень кваліфікації за Національною рамкою кваліфікацій і як це впливає на атестацію педагога. А також як атестувати педагогів із середньою спеціальною освітою, отриманою до 1991 року
4223

Атестація вчителів у 2026 році: що? де? коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
99044

Санітарний регламент для шкіл: на що директору звернути увагу

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти діє з 2021 року і замінив відповідний ДСанПіН. Порівняємо ці два документи, а також розглянемо внесені в Санітарний регламент зміни щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, аби ви врахували їх у роботі
22526

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді