5 головних інсайтів з вебінару про оцінювання в НУШ: практичні поради для педагогів
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Як організувати ефективне оцінювання, що сприяє розвитку учня, а не просто перевіряє знання? На це запитання відповідали лектори вебінару «Ключові аспекти оцінювання в НУШ» — консультанти Центру професійного розвитку педагогічних працівників м. Києва Олеся Люлька, Галина Боднарчук та Наталія Нестерчук.
Під час заходу експертки з різних освітніх галузей розповіли:
- як оцінювання трансформується у Новій українській школі
- що таке групи результатів
- як планувати уроки з урахуванням формувального оцінювання
- як організувати ефективний зворотний зв’язок.
Оцінювання як підтримка
Головна мета оцінювання в НУШ — підтримка та розвиток, а не контроль чи покарання. Формувальне оцінювання дозволяє не лише фіксувати навчальний поступ учня, а й коригувати освітній процес.
«Коли дитина розуміє, на якому етапі вона зараз, що вже вміє і куди варто рухатися далі — це справжня мотивація до навчання», — підкреслила модераторка вебінару Галина Боднарчук.
Планування з фокусом на результат
Педагогам радять створювати комплексні документи для планування навчального процесу: аналізувати модельні програми, формулювати очікувані результати та прописувати критерії оцінювання. Зокрема, у галузі громадянської та історичної освіти орієнтуються на три групи результатів:
- орієнтування в просторі та часі;
- робота з джерелами;
- співпраця та власна позиція.
Таке структурування дозволяє гнучко та системно планувати як навчання, так і оцінювання.

Опрацюєте нові підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів. Опануєте алгоритм, інструменти та методи формувального оцінювання
Інструменти формувального оцінювання
Вчителі активно використовують різноманітні техніки оцінювання:
- «Дерево передбачень» — щоб виявити очікування учнів на початку уроку.
- «Кошик ідей» — щоб зібрати пропозиції та сформувати критерії оцінювання разом з учнями.
- «Бортовий журнал» — щоб фіксувати нові знання і рефлексії.
- Метод 6В — шість запитань для глибшого розуміння теми.
- «Окуляри цікавості» — техніка роботи з текстами для розвитку критичного мислення.
Також доцільно затсосовувати й цифрові інструменти: Google-форми, Padlet, Mentimeter, MozaWeb та інші платформи, що дають змогу швидко отримати зворотний зв’язок.
Галузеві особливості
Експертки окремо зупинилися на специфіці оцінювання у різних освітніх галузях:
- Математична освіта: акцент на рівневому самооцінюванні, чеклістах та аркушах рефлексії.
- Природнича галузь: оцінювання вмінь досліджувати, працювати з інформацією, застосовувати знання у практичних ситуаціях. Рекомендується використовувати портфоліо учня, практичні роботи, есе, проєкти.
Заповнення класного журналу
Міністерство освіти запропонувало кілька версій як заповнювати класний журнал. Наприклад:
Висновки
У НУШ оцінювання є інструментом розвитку, партнерства і відповідальності. Зворотний зв’язок, гнучкі підходи та врахування освітніх потреб кожної дитини — ключові елементи сучасного підходу до оцінювання.
Переглянути відеозапис вебінару можна в журналі Заступник директора школи
Увага! Доступ до записів вебінарів мають лише передплатники журналів Експертус Освіта.
У квітні ми провели вебінари за темами:
Як закінчити 2024/2025 навчальний рік: акценти для директора школи
Випускне свято: калейдоскоп ідей, знахідок, підказок