Як навчаються українські четвертокласники в умовах війни: результати національного моніторингу освіти

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Що показав моніторинг якості початкової освіти у 2024 році: основні результати

Результати навчання учнів початкових класів

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: жовтень 2025
   Скачати  

             

Український центр оцінювання якості освіти оприлюднив результати третього циклу Загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти (ЗЗМЯПО–2024). 

💳 Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО

У дослідженні взяли участь понад 10,9 тисячі учнів 4-х класів із 407 шкіл у 20 регіонах країни. Моніторинг не проводився у прифронтових та окупованих областях, зокрема в Донецькій, Луганській, Харківській, Запорізькій, Херсонській, а також у Криму та Севастополі.

Цьогоріч у дослідженні вперше взяли участь учні Нової української школи, які здобували початкову освіту в умовах постійних криз — від пандемії COVID-19 до повномасштабної війни. Тож отримані результати варто розглядати в контексті надзвичайно складних обставин навчання.

Позитивну динаміку демонструє рівень математичної компетентності: 85,4% учнів подолали базовий поріг, що трохи перевищує результат 2021 року (83,9%). Середній бал із математики також зріс — до 201,8. Водночас спостерігається помітна різниця в успішності за статтю: хлопці у середньому набрали 204,3 бала, а дівчата — 199,7.

Скористайтеся алгоритмом та інструментами моніторингу

У сфері читання ситуація залишається стабільною, але з тривожними сигналами. Базовий рівень подолали 82,3% учнів, що майже відповідає показникам попереднього моніторингу, але все ще поступається результатам 2018 року. Середній бал із читання — 200,3. Дівчата традиційно мають вищі результати в цьому напрямі.

Вперше дослідження включало оцінювання природничих знань. Результати виявилися доволі обнадійливими: 83,9% учнів продемонстрували базовий рівень, а середній бал становив 200,7. Це хороший старт для подальшого розвитку цього напряму в початковій школі.

Як і раніше, школярі з міських шкіл демонструють кращі результати. Середній бал з математики в учнів великих міст — 215,6, у сільських — 193,4. Це вказує на нерівність в доступі до якісної освіти, яка потребує системної уваги.

Аналіз результатів за когнітивними рівнями показав: найкраще учні впоралися з завданнями на відтворення знань (74% правильних відповідей), гірше — із застосуванням знань (59%), і найбільше труднощів виникло при виконанні завдань на міркування (43%).

Розібратися з групами результатів — ще той квест. Пройдімо його разом!

Загалом результати ЗЗМЯПО–2024 свідчать про стабілізацію якості початкової освіти після потрясінь пандемії та війни. Хоча окремі показники ще не досягли рівня 2018 року, прогрес у порівнянні з 2021 роком є очевидним.

Серед ключових напрямів для вдосконалення:

  • підвищення читацької грамотності;
  • зменшення освітніх розривів між різними соціальними групами;
  • підтримка учнів із труднощами в навчанні;
  • розвиток навичок критичного мислення.

Повний аналітичний звіт із детальною інформацією доступний на сайті.

За інформацією МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яким буде НМТ—2026

Уже чотири роки Український центр оцінювання якості освіти замість традиційного ЗНО проводить НМТ. Як проходитиме НМТ у 2026 році, починаємо дізнаватися вже зараз
878

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5698

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
77916

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
4725

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді