Як навчаються українські четвертокласники в умовах війни: результати національного моніторингу освіти

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Що показав моніторинг якості початкової освіти у 2024 році: основні результати

Результати навчання учнів початкових класів

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: серпень 2025
   Скачати  

             

Український центр оцінювання якості освіти оприлюднив результати третього циклу Загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти (ЗЗМЯПО–2024). 

💳 Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО

У дослідженні взяли участь понад 10,9 тисячі учнів 4-х класів із 407 шкіл у 20 регіонах країни. Моніторинг не проводився у прифронтових та окупованих областях, зокрема в Донецькій, Луганській, Харківській, Запорізькій, Херсонській, а також у Криму та Севастополі.

Цьогоріч у дослідженні вперше взяли участь учні Нової української школи, які здобували початкову освіту в умовах постійних криз — від пандемії COVID-19 до повномасштабної війни. Тож отримані результати варто розглядати в контексті надзвичайно складних обставин навчання.

Позитивну динаміку демонструє рівень математичної компетентності: 85,4% учнів подолали базовий поріг, що трохи перевищує результат 2021 року (83,9%). Середній бал із математики також зріс — до 201,8. Водночас спостерігається помітна різниця в успішності за статтю: хлопці у середньому набрали 204,3 бала, а дівчата — 199,7.

Скористайтеся алгоритмом та інструментами моніторингу

У сфері читання ситуація залишається стабільною, але з тривожними сигналами. Базовий рівень подолали 82,3% учнів, що майже відповідає показникам попереднього моніторингу, але все ще поступається результатам 2018 року. Середній бал із читання — 200,3. Дівчата традиційно мають вищі результати в цьому напрямі.

Вперше дослідження включало оцінювання природничих знань. Результати виявилися доволі обнадійливими: 83,9% учнів продемонстрували базовий рівень, а середній бал становив 200,7. Це хороший старт для подальшого розвитку цього напряму в початковій школі.

Як і раніше, школярі з міських шкіл демонструють кращі результати. Середній бал з математики в учнів великих міст — 215,6, у сільських — 193,4. Це вказує на нерівність в доступі до якісної освіти, яка потребує системної уваги.

Аналіз результатів за когнітивними рівнями показав: найкраще учні впоралися з завданнями на відтворення знань (74% правильних відповідей), гірше — із застосуванням знань (59%), і найбільше труднощів виникло при виконанні завдань на міркування (43%).

Розібратися з групами результатів — ще той квест. Пройдімо його разом!

Загалом результати ЗЗМЯПО–2024 свідчать про стабілізацію якості початкової освіти після потрясінь пандемії та війни. Хоча окремі показники ще не досягли рівня 2018 року, прогрес у порівнянні з 2021 роком є очевидним.

Серед ключових напрямів для вдосконалення:

  • підвищення читацької грамотності;
  • зменшення освітніх розривів між різними соціальними групами;
  • підтримка учнів із труднощами в навчанні;
  • розвиток навичок критичного мислення.

Повний аналітичний звіт із детальною інформацією доступний на сайті.

За інформацією МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Кваліфікаційні категорії педпрацівників та ступені освіти: як співвіднести під час атестації

З’ясуємо, чи тотожні поняття «фаховий молодший бакалавр» та «молодший бакалавр». Розберемося, як співвідноситься кваліфікація в документі про освіту та рівень кваліфікації за Національною рамкою кваліфікацій і як це впливає на атестацію педагога. А також як атестувати педагогів із середньою спеціальною освітою, отриманою до 1991 року
4633

Атестація вчителів у 2026 році: що? де? коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
99728

Санітарний регламент для шкіл: на що директору звернути увагу

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти діє з 2021 року і замінив відповідний ДСанПіН. Порівняємо ці два документи, а також розглянемо внесені в Санітарний регламент зміни щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, аби ви врахували їх у роботі
22607

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді