В Україні триває підготовка до реформи старшої школи: що зміниться для учнів?

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Пілотні ліцеї «Профільної» отримали гранти на реалізацію проєктів

Підготовка до впровадження реформи профільної освіти

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: червень 2025
   Скачати  

             

Наразі в Україні активно впроваджується реформа старшої школи — фінальний етап трансформації освіти в межах НУШ. Завдяки їй старшокласники зможуть самостійно обирати навчальні профілі та предмети, орієнтуючись на власні інтереси та плани на майбутнє.

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Після завершення 9 класу учні визначатимуть, чи продовжувати навчання в академічному ліцеї, який готує до вступу у виш, чи обирати професійний заклад для здобуття фахової освіти.

Особливості реформи

🔹 Тривалість навчання в академічному ліцеї — три роки (10–12 класи).

🔹 У 10 класі учні отримають можливість ширше дослідити предмети, перш ніж остаточно визначитися з профілем.

🔹 В 11–12 класах передбачено поглиблене вивчення предметів за обраним профілем та можливість обрати додаткові курси поза профілем.

Структура профільного навчання:

  • Обов’язкові предмети для всіх.
  • Поглиблені курси у межах профілю (наприклад, розширена математика для майбутніх інженерів).
  • Вибіркові курси поза профілем (наприклад, історія для тих, хто обрав математичний напрям).

МОН розпочинає тестування реформи у визначених закладах:

📌 Вересень 2025 року — 30 «пілотних» ліцеїв стартують із підготовчого етапу.

📌 2026 рік — розширення реформи на більшу кількість шкіл.

📌 2027 рік — академічні ліцеї повноцінно працюватимуть по всій країні.

«Ці 30 ліцеїв стануть першими, хто випробує нові моделі навчання, нестандартні курси та підходи до організації освітнього процесу. Це надзвичайно важливо для масштабного впровадження реформи», — зазначила заступниця міністра освіти і науки Надія Кузьмичова.

Ознайомтеся зі змінами в законодавстві

Для успішного запуску реформи МОН спільно з благодійним фондом savED та міжнародною організацією Finn Church Aid Ukraine розробили спеціальну програму для директорів шкіл.

Освітні управлінці отримали навички у сферах:

  • HR-менеджменту та фандрейзингу;
  • Психоемоційної підтримки та профорієнтації;
  • Стратегічного проєктного управління;
  • Комунікації та аналізу міжнародного досвіду.

Окрім навчання, директори розробили власні проєкти, які підсилять їхні заклади, нададуть більше можливостей під час пілотування, заохотять молодь до створення власних проєктів. Шість проєктів пройшли добір і отримали фінансування на реалізацію:

  • Тернопільський академічний ліцей «Українська гімназія» — створення сучасної цифрової бібліотеки для наукових досліджень (5000 €).
  • Фастівський академічний ліцей № 9 (Київська область) — розвиток клубу «Небайдужі серця» для формування лідерських і комунікаційних навичок у підлітків (5000 €).
  • Богодухівський ліцей № 2 (Харківська область)  — облаштування безпечного освітнього простору в укритті (5000 €).
  • Ліцей «Європейська освіта» (Кропивницький) — запуск шкільного радіо та студії подкастів «School FM» (4000 €).
  • Стрийський ліцей «Гімназія імені Андрея Шептицького» (Львівська область) — створення простору для фізичної активності «ActiveBell» (3000 €).
  • Первомайський ліцей «Лідер» (Миколаївська область) — закупівля сучасного спортивного обладнання (3000 €).

За інформацією МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Педагогічне навантаження та оплата праці вчителів: відповідаємо на запитання

Чи не найбільше запитань, які надходять до нашого видавництва, стосуються оплати праці педагогів та педагогічного навантаження. Розглянемо найпоширеніші. Відповіді — за матеріалами журналу "Практика управління закладом освіти"
3361

Тижневе навантаження педагогів: зміни у дошкіллі

З’ясуємо, як змінилося педагогічне навантаження працівників закладів дошкільної освіти після набрання чинності новим Законом про дошкільну освіту, як співвідноситься педагогічне навантаження і робочий час. Ознайомтеся з таблицею, у якій ми порівняли нинішній обсяг педнавантаження працівників ЗДО з тим, що був раніше
54507

Строковий трудовий договір з педагогами: відповідаємо на запитання

З’ясуємо, що таке строковий трудовий договір і чому навколо нього стільки суперечок: варто чи ні його укладати, хто від цього виграє, хто програє, наскільки він є корисним для працівника чи роботодавця
24839

Складаємо штатний розпис закладу дошкільної освіти

З’ясуємо, як проєктують штатний розпис дошкільного закладу і які зміни врахувати згідно з новим Законом про дошкільну освіту та новими Типовими штатними нормативами. Допоможемо вам внести зміни в штатний розпис, обрати форму та заповнити її без помилок
59837

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді