В Україні триває підготовка до реформи старшої школи: що зміниться для учнів?

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Пілотні ліцеї «Профільної» отримали гранти на реалізацію проєктів

Підготовка до впровадження реформи профільної освіти

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: листопад 2025
   Скачати  

             

Наразі в Україні активно впроваджується реформа старшої школи — фінальний етап трансформації освіти в межах НУШ. Завдяки їй старшокласники зможуть самостійно обирати навчальні профілі та предмети, орієнтуючись на власні інтереси та плани на майбутнє.

Про Держстандарт профільної середньої освіти

Після завершення 9 класу учні визначатимуть, чи продовжувати навчання в академічному ліцеї, який готує до вступу у виш, чи обирати професійний заклад для здобуття фахової освіти.

Особливості реформи

🔹 Тривалість навчання в академічному ліцеї — три роки (10–12 класи).

🔹 У 10 класі учні отримають можливість ширше дослідити предмети, перш ніж остаточно визначитися з профілем.

🔹 В 11–12 класах передбачено поглиблене вивчення предметів за обраним профілем та можливість обрати додаткові курси поза профілем.

Структура профільного навчання:

  • Обов’язкові предмети для всіх.
  • Поглиблені курси у межах профілю (наприклад, розширена математика для майбутніх інженерів).
  • Вибіркові курси поза профілем (наприклад, історія для тих, хто обрав математичний напрям).

МОН розпочинає тестування реформи у визначених закладах:

📌 Вересень 2025 року — 30 «пілотних» ліцеїв стартують із підготовчого етапу.

📌 2026 рік — розширення реформи на більшу кількість шкіл.

📌 2027 рік — академічні ліцеї повноцінно працюватимуть по всій країні.

«Ці 30 ліцеїв стануть першими, хто випробує нові моделі навчання, нестандартні курси та підходи до організації освітнього процесу. Це надзвичайно важливо для масштабного впровадження реформи», — зазначила заступниця міністра освіти і науки Надія Кузьмичова.

Ознайомтеся зі змінами в законодавстві

Для успішного запуску реформи МОН спільно з благодійним фондом savED та міжнародною організацією Finn Church Aid Ukraine розробили спеціальну програму для директорів шкіл.

Освітні управлінці отримали навички у сферах:

  • HR-менеджменту та фандрейзингу;
  • Психоемоційної підтримки та профорієнтації;
  • Стратегічного проєктного управління;
  • Комунікації та аналізу міжнародного досвіду.

Окрім навчання, директори розробили власні проєкти, які підсилять їхні заклади, нададуть більше можливостей під час пілотування, заохотять молодь до створення власних проєктів. Шість проєктів пройшли добір і отримали фінансування на реалізацію:

  • Тернопільський академічний ліцей «Українська гімназія» — створення сучасної цифрової бібліотеки для наукових досліджень (5000 €).
  • Фастівський академічний ліцей № 9 (Київська область) — розвиток клубу «Небайдужі серця» для формування лідерських і комунікаційних навичок у підлітків (5000 €).
  • Богодухівський ліцей № 2 (Харківська область)  — облаштування безпечного освітнього простору в укритті (5000 €).
  • Ліцей «Європейська освіта» (Кропивницький) — запуск шкільного радіо та студії подкастів «School FM» (4000 €).
  • Стрийський ліцей «Гімназія імені Андрея Шептицького» (Львівська область) — створення простору для фізичної активності «ActiveBell» (3000 €).
  • Первомайський ліцей «Лідер» (Миколаївська область) — закупівля сучасного спортивного обладнання (3000 €).

За інформацією МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів за вимогами НУШ

Розуміння критеріїв оцінювання – ваш ключ до ефективного навчання. У цій статті ви знайдете відповіді на питання, як оцінювати знання учнів, як це працює в різних класах і форматах навчання, та як зробити цей процес справедливим і зрозумілим для кожного. Читайте далі, щоб опанувати інструменти, які допоможуть вашим учням досягати кращих результатів!
282452

Анкетування як інструмент експертної оцінки освітнього процесу

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
47

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110423

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді