Моніторинг якості освіти: показники навчальних досягнень школярів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Цілі сталого розвитку: вимірювання досягнення цілі 4 «Якісна освіта»

Цілі сталого розвитку в сфері освіти

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: травень 2025
   Скачати  

             

Цілі сталого розвитку (ЦСР) є важливим орієнтиром для розвитку України до 2030 року. Вони спрямовані на забезпечення економічного, соціального та екологічного балансу, підвищення рівня добробуту населення та створення інклюзивного суспільства.

Безпека життєдіяльності під час канікул

Серед 17 глобальних цілей особливе значення має Ціль 4 — «Якісна освіта» (відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.11.2024 № 1190-р). Освіта є ключовим чинником формування людського капіталу, забезпечення соціальної мобільності та сталого економічного розвитку, а також гарантує рівний доступ до знань для всіх громадян незалежно від їхнього соціального чи економічного статусу.

У 2024 році Державна служба якості освіти України започаткувала застосування результатів тестувань учнів 6-х і 8-х класів як індикаторів ефективності виконання завдання 3 Цілі 4. Це завдання передбачає скорочення освітніх втрат та подолання навчальних розривів між різними групами здобувачів освіти, що виникли внаслідок пандемії COVID-19 та військової агресії Росії проти України.

Моніторингове дослідження проводилося в умовах воєнного стану й стало частиною комплексної ініціативи Державної служби якості освіти України та Міністерства освіти і науки. Його мета — не лише оцінити рівень знань школярів, а й визначити труднощі, з якими вони стикаються, та знайти шляхи їх подолання.

Дослідження реалізується в три етапи, два з яких уже проведено у 2023–2024 роках. Для цього розроблено два основних інструменти:

  • діагностичні матеріали (тестові завдання) з української мови та математики (алгебри, геометрії) для учнів 6-х і 8-х класів — щоб визначити рівень навчальних досягнень;
  • анкети для закладів освіти та учасників тестування — щоб дослідити контекст, у якому навчаються й проживають учні/учениці, та фактори, які впливають на результати навчання.

Тестування проходило на платформі «Всеукраїнська школа онлайн». Репрезентативну вибірку шкіл сформувала Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики»:

  • у 2023 році дослідження охопило 276 шкіл (208 у містах, 68 у селах);
  • у 2024 році — 225 шкіл (164 міські, 61 сільська).

Третій етап запланований на травень 2025 року.

Основні результати дослідження

Аналіз отриманих даних засвідчив значні відмінності в рівні навчальних досягнень учнів залежно від місця проживання та статі. Частка школярів, які продемонстрували достатній і високий рівень знань, суттєво зросла у 2024 році порівняно з 2023:

2023 рік2024 рік
  • Дівчата
19,02%22,76%
  • Хлопці
16,17%18,49%
Загальний показник35,19%41,25%
  • Місто
28,35%31,70%
  • Село
6,84%10,15%

Відповідно до ЦСР, до 2030 року цей показник має досягти 55%. За підсумками останнього моніторингу, загальний рівень учнів, які мають достатні та високі знання, збільшився на понад 6% (зокрема, на 3,35% у містах та 3,31% у селах).

Ці результати є цінним ресурсом для подальшого вдосконалення освітньої системи, підвищення якості навчального процесу та підтримки школярів у складних умовах.

За інформацією ДСЯО

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Вибір підручників: що потрібно знати керівництву школи та вчителям

Вибір підручників є одним з важливих елементів для забезпечення якості освіти учнів. Які навчальні матеріали та завдання обрати, найкраще знають вчителі. Тому саме вчителів долучають до участі в конкурсному відборі підручників. Який порядок вибору підручників, які результати цього вибору в 2024/2025 навчальному році – далі у статті
99

Внутрішня система забезпечення якості освіти: як школа гарантує якісну освіту?

Внутрішня система забезпечення якості освіти об’єднує умови, чіткі процедури та конкретні заходи всередині школи. Чи важливіша вона за інституційний аудит? Відповідь – у статті.
451

Педагогічні читання: нетрадиційні форми проведення

Як провести педагогічні читання в закладі освіти нетрадиційно? Як організувати підготовку до педагогічних читань та інтерактивну роботу під час їх проведення — читайте та використовуйте детальні алгоритм та опис у статті
11234

Сходинками самоосвіти — до професійного зростання

Самоосвіта вихователя — рушійна сила його професійного розвитку. Які складники самоосвіти і що зробити, щоб самоосвіта не була стихійною і безсистемною — розглядаємо у статті. Скористайтеся також анкетою, щоб з'ясувати рейтинг чинників самоосвіти.
21660

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді