Моніторинг якості освіти: показники навчальних досягнень школярів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Цілі сталого розвитку: вимірювання досягнення цілі 4 «Якісна освіта»

Цілі сталого розвитку в сфері освіти

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: листопад 2025
   Скачати  

             

Цілі сталого розвитку (ЦСР) є важливим орієнтиром для розвитку України до 2030 року. Вони спрямовані на забезпечення економічного, соціального та екологічного балансу, підвищення рівня добробуту населення та створення інклюзивного суспільства.

Безпека життєдіяльності під час канікул

Серед 17 глобальних цілей особливе значення має Ціль 4 — «Якісна освіта» (відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.11.2024 № 1190-р). Освіта є ключовим чинником формування людського капіталу, забезпечення соціальної мобільності та сталого економічного розвитку, а також гарантує рівний доступ до знань для всіх громадян незалежно від їхнього соціального чи економічного статусу.

У 2024 році Державна служба якості освіти України започаткувала застосування результатів тестувань учнів 6-х і 8-х класів як індикаторів ефективності виконання завдання 3 Цілі 4. Це завдання передбачає скорочення освітніх втрат та подолання навчальних розривів між різними групами здобувачів освіти, що виникли внаслідок пандемії COVID-19 та військової агресії Росії проти України.

Моніторингове дослідження проводилося в умовах воєнного стану й стало частиною комплексної ініціативи Державної служби якості освіти України та Міністерства освіти і науки. Його мета — не лише оцінити рівень знань школярів, а й визначити труднощі, з якими вони стикаються, та знайти шляхи їх подолання.

Дослідження реалізується в три етапи, два з яких уже проведено у 2023–2024 роках. Для цього розроблено два основних інструменти:

  • діагностичні матеріали (тестові завдання) з української мови та математики (алгебри, геометрії) для учнів 6-х і 8-х класів — щоб визначити рівень навчальних досягнень;
  • анкети для закладів освіти та учасників тестування — щоб дослідити контекст, у якому навчаються й проживають учні/учениці, та фактори, які впливають на результати навчання.

Тестування проходило на платформі «Всеукраїнська школа онлайн». Репрезентативну вибірку шкіл сформувала Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики»:

  • у 2023 році дослідження охопило 276 шкіл (208 у містах, 68 у селах);
  • у 2024 році — 225 шкіл (164 міські, 61 сільська).

Третій етап запланований на травень 2025 року.

Основні результати дослідження

Аналіз отриманих даних засвідчив значні відмінності в рівні навчальних досягнень учнів залежно від місця проживання та статі. Частка школярів, які продемонстрували достатній і високий рівень знань, суттєво зросла у 2024 році порівняно з 2023:

2023 рік2024 рік
  • Дівчата
19,02%22,76%
  • Хлопці
16,17%18,49%
Загальний показник35,19%41,25%
  • Місто
28,35%31,70%
  • Село
6,84%10,15%

Відповідно до ЦСР, до 2030 року цей показник має досягти 55%. За підсумками останнього моніторингу, загальний рівень учнів, які мають достатні та високі знання, збільшився на понад 6% (зокрема, на 3,35% у містах та 3,31% у селах).

Ці результати є цінним ресурсом для подальшого вдосконалення освітньої системи, підвищення якості навчального процесу та підтримки школярів у складних умовах.

За інформацією ДСЯО

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів за вимогами НУШ

Розуміння критеріїв оцінювання – ваш ключ до ефективного навчання. У цій статті ви знайдете відповіді на питання, як оцінювати знання учнів, як це працює в різних класах і форматах навчання, та як зробити цей процес справедливим і зрозумілим для кожного. Читайте далі, щоб опанувати інструменти, які допоможуть вашим учням досягати кращих результатів!
282601

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
162

Як фіксувати динаміку розвитку дитини з ООП в журналі спостережень

Одна з основних функцій асистента вчителя – спостереження за дитиною з особливими освітніми потребами. Результати спостережень він фіксує у відповідному журналі чи щоденнику. З’ясуємо, у якій формі його ліпше вести, що зазначати, аби записи допомогли команді супроводу розробити або за потреби скоригувати індивідуальну програму розвитку дитини
12

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110526

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді