Які системні проблеми в українській освіті виявила Держслужба якості освіти?

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Типові недоліки в діяльності місцевих органів управління освітою в 2024 році

На сайті Державної служби якості освіти опублікували результати аналізу діяльності місцевих органів влади та самоврядування у сфері освіти. Аудит охопив 117 місцевих органів управління освітою та 951 заклад різних рівнів, включаючи дошкільні, загальноосвітні, позашкільні та професійно-технічні установи.

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

За підсумками перевірок, Держслужба виявила численні недоліки, зокрема:

  • Перевищення повноважень місцевими органами управління освітою щодо затвердження штатних розкладів і тарифікацій.
  • Відсутність ліцензій у деяких закладах освіти.
  • Неоптимізована мережа шкіл, що ускладнює профільне навчання через низьку наповнюваність ліцеїв.
  • Недостатнє фінансування підвищення кваліфікації педагогів і стратегічного розвитку закладів.
  • Порушення у дошкільній освіті: у сільській місцевості відсутні можливості для дітей, тоді як у міських дитсадках спостерігається перевантаження груп.

Найбільший перелік недоліків та порушень — у сфері професійно-технічної освіти. Серед них: кадровий дефіцит, відсутність узгодженості навчальних планів із законодавчими вимогами та фінансування підготовки спеціалістів, які не затребувані на ринку праці.

Результати перевірок закладів освіти також прокоментувала співзасновниця ГО «Смарт Освіта» Іванна Коберник. Зокрема вона зауважила на проблемах, пов’язаних із дистанційним навчанням. Через воєнний стан багато шкіл працюють онлайн або у змішаному форматі, що негативно впливає на якість освіти.

«Безпека — це ключове, але не єдине питання. Освітнє середовище має створювати умови для повноцінного розвитку дітей, і тут є багато викликів, як у фізичній інфраструктурі, так і в атмосфері шкіл», — акцентувала експертка.

Окрім того, серед ключових недоліків Іванна Коберник виокремила відсутність чіткої внутрішньої системи оцінювання, що ускладнює розуміння результатів навчання як для учнів, так і для батьків.

Основні проблеми:

  • Відсутність єдиних стандартів оцінювання.
  • Брак сучасних методик для педагогів українською мовою.
  • Низька культура самооцінювання серед учнів.

Експертка також наголосила, що впровадження нових підходів ускладнюється через спадок старої системи, орієнтованої на зовнішнє бальне оцінювання.

Відповідно до результатів аналізу, Держслужба надала рекомендації місцевим органам управління освітою, а також поінформувала обласні державні адміністрації, територіальні громади та Міністерство освіти і науки України.

Загалом аудит засвідчив необхідність системних змін, спрямованих на покращення якості освіти, оптимізацію ресурсів та впровадження сучасних методик навчання. 

Джерело: ДСЯО

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Використання штучного інтелекту в роботі вчителя

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
39

Поєднання онлайн і офлайн форм навчання

Розглянемо форми дистанційного навчання, вимоги до його організації, а також з’ясуємо, чим дистанційна форма здобуття освіти відрізняється від використання технологій дистанційного навчання
6313

Академічна доброчесність: цінності, принципи та чинники впливу

Питання академічної доброчесності має бути складником Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти. Прописати це нескладно… Утім важливо, щоб це було не лише на папері. Тому ця стаття — для кожного педагога.
80

Інституційні аудити у 2024/2025 н. р.

У лютому 2024 року МОН дало старт позаплановим інституційним аудитам і перевіркам закладів освіти. Які результати інституційних аудитів закладів освіти в 2024 році — читайте у статті
2568

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді