В Україні посилюється дефіцит вчителів

У мережі опублікували результати дослідження щодо кадрового потенціалу вчителів України

Поширення дефіциту вчителів України

Перевірки та інституційний аудит: яка різниця

Нині панує загальносвітовий тренд — нестача вчителів, який в Україні ще й підсилюється під впливом повномасштабної війни. 

Саме тому ГС «Освіторія» провела масштабне дослідження «Вчителі України: кадровий потенціал», яке тривало понад рік. Мета дослідження — оцінити поточний стан вчительства в Україні та спрогнозувати потребу у вчителях до 2030 року. 

До опитування було залучено понад 10 000 учителів та студентів педагогічних спеціальностей, а багатоетапний дослідницький проєкт включив у себе кабінетне, кількісне та якісне дослідження.

Відповідно до результатів дослідження, вчителів стає дедалі менше. Найзначніших втрат учительський склад зазнав із початком повномасштабного вторгнення: за цей час він скоротився на 12%, тобто майже на 40 тисяч педагогів.

Зокрема, вчительський склад поступово стає старшим. Середній вік українських педагогів, за результатами опитування, становить 45 років, а понад 30% вчительського складу — педагоги передпенсійного та пенсійного віку. За останні 5 років кількість молодих учителів до 30 зменшилась у 1,6 раза. Це майже 15 000 молодих педагогів.

Також опитування показало, що понад 40% учителів налаштовані піти з професії до 2030 року. Менш ніж половина вчителів задоволені своєю роботою.

Окрім того, важливою частиною дослідження є математичне моделювання потреби у вчителях. Навіть за умови відсутності соціальних потрясінь (як-от повномасштабне вторгнення) додаткова потреба у вчителях все одно існувала би і збільшувалася б щороку. 

Автори дослідження дійшли таких висновків, що за всіх обмежень моделі нестача вчителів очевидна: навіть за умови наповнення класів відповідно до норм законодавства до 2030 року прогнозований брак учителів становитиме, імовірно, 108 тисяч. Разом із тим, в Україні наявний потенціал до поповнення вчительських лав, а у звіті надані рекомендації експертів, як із ним працювати.

Детальніше ознайомитися зі скороченою версією результатів дослідження можна в прикріпленому документі.

За інформацією Освіторії

Рекомендації МОН щодо атестації

Статті за темою

Усі статті за темою

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця.
93089

Атестація вчителів: Що? Де? Коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
93256

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань.
46276

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді