ВЕБІНАР: Команда реагування закладу освіти
Реформа децентралізації для Широківської громади, як і для всіх громад України, стала важливим кроком для самостійного вирішення питань щодо розвитку, ресурсів, фінансування, але також і великою відповідальністю за якість життя мешканців громади.
Законодавство визначило органам місцевого самоврядування (далі — ОМС) значний перелік повноважень і функцій для самостійного прийняття рішень. Це стосується і вибору способів щодо залучення усіх наявних ресурсів для забезпечення якісної та доступної середньої освіти на відповідній території.
Як було
Розповідає Ольга Ставицька, заступниця голови Широківської громади:
Стратегічний план розвитку освіти має за мету сформувати спроможну освітню мережу як сукупність закладів, класів, груп дошкільної і загальної середньої освіти. Завдяки ефективному використанню наявних ресурсів освітня мережа забезпечує доступні та якісні освітні послуги.
Як приклад участі ОМС у формуванні оптимальної освітньої мережі в громаді наведемо досвід Широківської територіальної громади Запорізького району Запорізької області, яка як ОМС працює з травня 2017 року.
На території громади 10 старостинських округів, до складу яких входять 35 населених пунктів: 33 села і 2 селища. Загальна площа громади – 450 км2. За обліковими даними громади у 2021 році на її території проживало 7835 жінок і 6920 чоловіків, працездатне населення становить 8235 осіб. Станом на січень 2024 року обліковувалось 3178 дітей, віком до 18 років. Станом на жовтень 2024 року на території громади зареєстровано 9557 громадян як внутрішньо переміщені особи.
У 2018 році освітня мережа складалась з 6 закладів загальної середньої освіти ( 809 учнів) та 6 закладів дошкільної освіти (335 вихованців). З 01 січня 2021 року після приєднання до громади ще 2 старостинських округів, система освіти Широківської сільської ради складалася з 8 закладів загальної середньої освіти (1081 учень), в яких функціонувало 8 структурних підрозділів дошкільної освіти (318 вихованців).
Аналіз фінансових показників — у прикріпленому файлі:
Як стало: що зробив засновник
- Засновник прийняв рішення про реорганізацію:
- приєднали до закладів загальної середньої освіти заклади дошкільної освіти,;
- кількість дошкільних груп привели у відповідність до фактичних потреб;
- провели конкурс на створення опорного закладу освіти;
- штатні розписи приведели у відповідність до реальних потреб.
Об’єднання шкіл і садочків дало змогу скоротити кількість штатних одиниць адміністративно-господарського персоналу та видатки на їх утримання, при цьому зберігши кількість груп і вихованців в них. А також забезпечити наступність дошкільної освіти і повної загальної середньої освіти. У ЗДО організували гуртки з англійської мови, робототехніки та інші.
- На аутсорсинг передали послуги по обслуговуванню електрообладнання та електроустаткування, обслуговуванню комп’ютерної техніки, комплексному обслуговуванню будівель, благоустрою прибудинкової території.
На окремі договори вивели послуги по організації харчування (кейтеринг) та медичний супровід освітнього процесу. Це дало змогу покращити якість наданих послуг завдяки залученню відповідних спеціалістів та зменшити витрати на утримання ставок обслуговуючого персоналу. Лише скорочення ставок сторожів і встановлення охоронної сигналізації дало можливість зекономити близько 1 млн. гривень щороку. Перевід на аутсорсинг послуг з харчування дозволив забезпечити безкоштовними обідами 100% учнів і вихованців закладів освіти.
Зекономлені кошти пішли на покращення матеріально-технічної бази закладів Широківської громади, відповідно збільшилась потреба в обслуговування наявної техніки, її налаштуванні. Тому були укладені договори на технічне обслуговування і ремонт техніки відповідними спеціалістами.
Результати розробленої стратегії розвитку освіти
Розробка стратегії розвитку освіти дала змогу:
- підвищити якість освіти;
- зменшити витрати на освіту з бюджету громади;
- вивільнені кошти спрямувати на підвищення якості освітніх послуг;
- модернізувати заклади освіти та матеріально-технічне оснащення закладів освіти.
У 2023 році загальна сума на утримання закладів освіти склала 60 656,174 тис. грн., В 2018 році освітня галузь була профінансована на 36 906,799 тис. грн.
Усе про організаційно-управлінську діяльність: відкриття та реорганізація закладу освіти, фінансова самостійність, кадровий менеджмент, охорона праці та цивільний захист. І бонусний модуль: робота закладу освіти під час воєнного стану
Перспективи подальшої співпраці ОМС із закладами освіти
Водночас частина шкіл потребує капітальних ремонтів (утеплення, облаштування приміщень та насамперед будівництва укриття тощо) або ж просто ремонтних робіт, обладнання навчальних кабінетів та іншого забезпечення. А це все – значні кошти. Але якщо демографічний аналіз демонструє, що кількість учнів у певній школі в перспективі буде недостатньою або школа вже є малокомплектною, краще зосередити кошти для належного забезпечення опорного закладу, удосконалити його й перевести туди учнів та здійснювати їхній підвіз до закладу. Адже кошти субвенції виділяються залежно від кількості учнів у школі. Тому необхідно з розумінням подальших перспектив на розвиток, подолання освітніх втрат та підвищення якості освіти приймати рішення про продовження заходів оптимізації, враховуючи анонсовані МОН шляхи відмови від фінансування малокомплектних закладів освіти.
Тож маючи позитивний досвід оптимізаційних заходів минулих років, з урахуванням тенденцій в освіти і в громаді, вектор діяльності було спрямовано на продовження реформування освітньої мережи.
У серпні 2024 року депутати сільської ради прийняли рішення про реорганізацію двох закладів освіти шляхом приєднання до опорного. Для задоволення потреб учнів на підвезення з приєднаних територій, громада придбала ще 2 нових шкільних автобуси при співфінансуванні коштів державної сувенції. І на початок нового 2024/2025 н.р. при опорному ліцеї вже курсують 5 шкільних автобусів, які підвозять 270 учнів вже з 21 населеного пункту громади (до серпня було 169 учнів з 13 населених пунтків).
Завдяки реорганізації вдалося оптимізувати коштів за 1 місяць 196 614 грн. державного бюджету та 69 726 грн. місцевого бюджету й за рік, відповідно: 2 359 369 грн. та 836 709 грн. та 1600000 грн. на енергоносіях.
Плануючи освітню систему громади, ми будемо зосереджуватися на тому, щоб дати нашим дітям ті знання та навички, які стануть їм дійсно необхідними та життєвоважливими, створивши при цьому відповідні умови навчання.