Як відбувається організація безплатного харчування для учнів початкових класів?

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Безоплатне харчування в початковій школі: як працює субвенція та які плани на 2025 рік?

Безплатне харчування для учнів початкових класів

Оцінювання в НУШ : ВЕБІНАР

Нещодавно Кабінет Міністрів України схвалив виділення державної субвенції в розмірі 2 мільярди гривень на організацію гарячого харчування учнів 1–4 класів у 2024 році.

Таким чином місцеві ради мають організувати гаряче харчування учням початкових класів. Це можуть бути або сніданки, або обіди — залежно від організації навчання.

Про особливості організації харчування в школі розповів заступник міністра освіти і науки Андрій Сташків. 

«Харчування в школі — це не лише про їжу, а насамперед про здоров'я дітей і формування корисних звичок на все життя.  Державна субвенція на гаряче харчування для всіх учнів початкової школи — це спосіб захистити дітей та піклуватися про їхній фізичний, соціальний та емоційний добробут, що набуває особливого значення в умовах повномасштабної війни в Україні», — зазначив посадовець. 

Нова субвенція, яку виділив уряд, — це допомога держави місцевим радам у забезпеченні збалансованого харчування для учнів початкових класів.

Раніше безплатне харчування отримували учні пільгових категорій за кошти місцевих бюджетів. Інколи харчування учнів 1–4 класів могло здійснюватися на умовах часткового співфінансування, але це не було обов’язковим — кожна громада під час ухвалення такого рішення відштовхувалася від власних фінансових ресурсів.

Відповідно до умов оновленої субвенції, місцеві ради мають організувати одноразове гаряче харчування учням початкових класів у школах, гімназіях чи ліцеях комунальної форми власності. Це можуть бути або сніданки, або обіди — залежно від організації навчання.

Державну субвенцію можна використовувати на:

  • придбання продуктів, якщо заклади освіти харчують учнів самостійно;
  • відшкодування 70% від вартості послуг кейтерингу чи аутсорсингу, якщо заклад освіти залучає підрядників.

Зокрема, розподіл субвенції у 2024 році на харчування здійснено з розрахунку 50 грн на одного учня на один навчальний день. Місцевим радам також не заборонено залучати кошти місцевих бюджетів і додаткові джерела фінансування, наприклад, міжнародну технічну допомогу від партнерів з розвитку тощо.

Один із викликів субвенції — це зміни в кількості учнів, які навчалися дистанційно минулого навчального року, а цього навчального року вже очно або в змішаному форматі, через це не були внесені до розрахунку обсягу субвенції для конкретної територіальної громади.

Щоб подолати цей виклик, МОН цього року планує перерозподілити обсяг субвенцій між бюджетами територіальних громад. Для цього закладам освіти важливо передати актуальні дані щодо кількості учнів у 2024/25 навчальному році через систему ПАТ «АІКОМ».

Окрім того, в освітньому відомстві планують нову постанову щодо питання забезпечення харчуванням під час повітряних тривог у закладах освіти. Вона значно розширить можливості щодо способів організації харчування в укриттях, переліку харчових продуктів, враховуватиме різні режими роботи закладів і міститиме оновлені норми споживання харчових продуктів в укриттях.

Нині дозволено харчуватися в укриттях їжею, принесеною в боксах з харчоблоку, а в разі довготривалої тривоги іноді роздавати дітям сухий пайок. До його складу можуть входити овочеві і фруктові пюре, бутерброди з твердим сиром, фрукти, сік, вода, інші незаборонені страви буфетного асортименту.

Інше питання, що турбує громадськість, — коли розпочнеться безоплатне харчування в закладах освіти.

Громади намагаються якнайшвидше розв'язати ці питання, але кожна з них має свої особливості — наприклад, деякі з них уже мають договори з підрядниками, а укладення нових договорів, проведення тендерів і закупівлі займає час.

Тому кожна громада самостійно розв'язує питання забезпечення учнів 1–4 класів харчуванням з огляду на актуальну ситуацію. Головне — це пришвидшити використання коштів субвенції та забезпечити безоплатним харчуванням учнів, бо ця субвенція неперехідна, тобто, якщо кошти не будуть використані до кінця року, їх повернуть у державний бюджет.

За матеріалами Освіта.юа

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
192

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110596

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11637

Інструктажі з питань охорони праці для працівників закладу освіти

Під час прийняття на роботу та періодично працівники закладу освіти зобов’язані проходити інструктажі з питань охорони праці. Які види інструктажів існують, хто їх проводить з працівниками та за яких умов — далі у статті
17763

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді