Проекти шкільних програм із літератури потребують змін

На думку членів Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва, потрібно зробити ґрунтовну ревізію шкільних програмових творів, оновивши списки актуальними й цікавими книжками. Експерти підготували конкретні пропозиції з удосконалення програми.

Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва (далі — Центр) звернувся до МОН України з проханням враховувати найсучасніші твори з української та світової літератури при складанні програм для загальноосвітніх навчальних закладів.

Експерти Центру наголошують на тому, що з дітьми не варто уникати «незручних» тем, поданих у сучасних книжках.

На думку фахівців, під час складання програми розвитку та підтримки читання від народження в Україні та програми з літератури у школах потрібно керуватися таким розумінням процесів:

  • як тільки діти заговорили, – вже можна навчати їх читати;
  • як тільки діти навчилися абетки, — вони повинні читати далі лише з власного бажання, а не з примусу. Якщо дитині не подобається читати, але вона любить слухати казки чи історії, — читати дитині вголос;
  • дітям потрібно читати і в середніх класах школи;
  • дітей не можна примушувати читати;
  • дорослі повинні читати дітям щодня — у контексті шкільної освіти запропоновано проводити методику голосного прочитання вчителями текстів, уривків, поезії учням на уроках і виділяти на це щонайменше 20 хв.;
  • вчителі не повинні уникати спілкування про сучасну белетристику чи екранізації творів, а чи обговорення «незручних» тем;
  • розуміння інтенцій творів, обговорення головних ідей та цікавих подій із життя письменників набагато важливіше і легше запам’ятовується, аніж рутинне заучування стандартних біографічних описів та переказування.

Також важливо не критикувати молодь за те, що воно читає «не те», або «не так».

За результатами громадського обговорення серед експертів Центру сформульовано низку пропозицій до проекту програми із світової літератури.

Так,на їхню думку, до сучасних книжок у 5-му класі варто додати Вігдіс Йорт «Йорґен + Анна = любов». На думку експертів, це книжка близька сучасним дітям і порушує багато проблем, які варто обговорювати.

Фахівці пропонують вилучити з програми для 6-го класу Г. Лонгфелло. «Пісня про Гайавату», мотивуючи це тим, що дітей у такому віці потрібно зацікавити й залучити до читання актуальними саме для них текстами.

Щодо програми для 8-го класу, то на думку експертів, вона є перенасиченою текстами (традиційної «класики»), у яких бракує «простору для уяви». Також вивчення казки «Маленький принц» доречним буде у 8-му класі. 

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Булінг у школі: що робити педагогам

Учні часто забувають про дисципліну та повагу до педагогів. Підготуйтеся до різних ситуацій. Адже булінг часто проявляється й у ставленні учнів до педагогів
32351

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді