Проекти шкільних програм із літератури потребують змін

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

На думку членів Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва, потрібно зробити ґрунтовну ревізію шкільних програмових творів, оновивши списки актуальними й цікавими книжками. Експерти підготували конкретні пропозиції з удосконалення програми.

Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва (далі — Центр) звернувся до МОН України з проханням враховувати найсучасніші твори з української та світової літератури при складанні програм для загальноосвітніх навчальних закладів.

Експерти Центру наголошують на тому, що з дітьми не варто уникати «незручних» тем, поданих у сучасних книжках.

На думку фахівців, під час складання програми розвитку та підтримки читання від народження в Україні та програми з літератури у школах потрібно керуватися таким розумінням процесів:

  • як тільки діти заговорили, – вже можна навчати їх читати;
  • як тільки діти навчилися абетки, — вони повинні читати далі лише з власного бажання, а не з примусу. Якщо дитині не подобається читати, але вона любить слухати казки чи історії, — читати дитині вголос;
  • дітям потрібно читати і в середніх класах школи;
  • дітей не можна примушувати читати;
  • дорослі повинні читати дітям щодня — у контексті шкільної освіти запропоновано проводити методику голосного прочитання вчителями текстів, уривків, поезії учням на уроках і виділяти на це щонайменше 20 хв.;
  • вчителі не повинні уникати спілкування про сучасну белетристику чи екранізації творів, а чи обговорення «незручних» тем;
  • розуміння інтенцій творів, обговорення головних ідей та цікавих подій із життя письменників набагато важливіше і легше запам’ятовується, аніж рутинне заучування стандартних біографічних описів та переказування.

Також важливо не критикувати молодь за те, що воно читає «не те», або «не так».

За результатами громадського обговорення серед експертів Центру сформульовано низку пропозицій до проекту програми із світової літератури.

Так,на їхню думку, до сучасних книжок у 5-му класі варто додати Вігдіс Йорт «Йорґен + Анна = любов». На думку експертів, це книжка близька сучасним дітям і порушує багато проблем, які варто обговорювати.

Фахівці пропонують вилучити з програми для 6-го класу Г. Лонгфелло. «Пісня про Гайавату», мотивуючи це тим, що дітей у такому віці потрібно зацікавити й залучити до читання актуальними саме для них текстами.

Щодо програми для 8-го класу, то на думку експертів, вона є перенасиченою текстами (традиційної «класики»), у яких бракує «простору для уяви». Також вивчення казки «Маленький принц» доречним буде у 8-му класі. 

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Програма «Впевнений старт»: гайд для педагогів, що працюють з дошкільниками

Підготовка до навчального року охоплює величезну кількість питань. Одне з основних — вибір освітньої програми, яка відповідатиме викликам сучасності, дасть змогу забезпечити гармонійний розвиток дошкільників та ще й, бажано, залучити до взаємодії батьків. Чи є така? Так, усім цим вимогам відповідає програма «Впевнений старт». Детальніше — у статті
2334

📝Психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку: зразок та вимоги

Психолого-педагогічна характеристика дитини - один із документів, які подають в інклюзивно-ресурсний центр батьки для проведення комплексної оцінки розвитку дитини. Яка роль характеристики та її зміст - читайте у статті. Заодно проаналізуєте зразок характеристики.
12800

Як скласти протокол батьківських зборів у ЗДО

Як скласти протокол батьківських зборів легко та ефективно. Скористайтеся поданою структурою протоколу, яка прийнятна для загальних та групових батьківських зборів.
108069

Внутрішня система забезпечення якості освіти: як школа гарантує якісну освіту?

Внутрішня система забезпечення якості освіти об’єднує умови, чіткі процедури та конкретні заходи всередині школи. Чи важливіша вона за інституційний аудит? Відповідь – у статті.
1621

Безпечне освітнє середовище закладу освіти

Що таке безпечне освітнє середовище, його ознаки та принципи? Як забезпечити психологічно безпечне середовище? Які заходи необхідно впровадити у вашому закладі освіти — читайте у статті
129938

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді