МОН затвердило концептуальні засади реформування історичної освіти в школах

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Україноцентричність у фокусі викладання історії: МОН затвердило Концептуальні засади

Реформування історичної освіти в школах

Розвиток комунікативних навичок педагогів: план роботи

У Міністерстві освіти і науки України затвердили Концептуальні засади реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти.

Насамперед Концептуальні засади — це документ, який визначає шляхи подальшого реформування історичної освіти, зокрема і з огляду на виклики війни. Він не вносить зміни в чинні накази МОН, модельні навчальні програми, підручники тощо, проте окреслює напрям реформування.

До розроблення концептуальних засад долучилися відомі історики України: провідна наукова співробітниця Інституту історії України НАН України, директорка Українського науково-дослідного та освітнього центру вивчення Голодомору (HREC in Ukraine), докторка історичних наук Людмила Гриневич, старша наукова співробітниця відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України, кандидатка педагогічних наук Юлія Малієнко, доцент Львівського національного університету імені Івана Франка, кандидат історичних наук Мар'ян Мудрий, в. о. доцента Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат історичних наук Валерій Островський та інші науковці.

Відповідний документ уже пройшов громадське обговорення. Він є рамковим, а отже, реформування потребуватиме часу для оновлення нормативної бази, створення програм, підвищення кваліфікації вчителів тощо. Зміни будуть поступовими та передбачатимуть підготовчий період для впровадження.

Пізніше у МОН розроблять дорожню карту реформування історичної освіти та долучатимуть експертну спільноту на всіх подальших етапах упровадження змін, а вчителі отримуватимуть методичну підтримку.

Щодо загальноосвітнього історичного курсу історії, то це україноцентричний курс, який цілісно представляє історію України та всесвітню.

Передбачається, що він прибере неузгодженість у викладанні історії та зможе допомогти учнівству зрозуміти роль України у світі на різних історичних етапах. Провідною змістовою лінією такого курсу має бути становлення української політичної нації, боротьба за українську державність і виокремлення суб’єктності української нації у світі.

Український компонент у курсі має становити щонайменше як 2/3 усього навчального змісту.

Перевагами єдиного загальноосвітнього курсу історії для учнівства будуть розширені можливості: 

  • виплекати свою національно-культурну ідентичність, 
  • побачити зв’язок між минулим, теперішнім і майбутнім, 
  • усвідомити історичне знання як цілком практичну потребу тощо.

Переваги для вчительства — курс дасть змогу ефективно використовувати навчальний час і вивільнити години для обговорень, зробити вивчення історії змістовно й інтелектуально наповненішим, реалізовувати проєкти тощо.

Одним з важливих елементів концептуальних засад є пропозиція викладати історію циклами. Адже навчальний матеріал повинен відповідати віковим особливостям учнівства.

Таким чином заплановано наступний розподіл на цикли:

  1. Адаптаційно-ігровий цикл (1–2 класи). 
  2. Основний цикл (3–4 класи).
  3. Адаптаційний (5–6 класи). 
  4. Базове предметне навчання (7–9 класи).
  5. Профільно-адаптаційний цикл (10 клас).
  6. Профільний (11–12 класи).

Джерело: МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
53977

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
222

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110662

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11666

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді