Як організувати співпрацю з батьками дітей з ООП
Рівні можливості в освітній сфері без дискримінації — один із головних пріоритетів Міністерства освіти і науки. Саме тому протягом останнього десятиліття активно просувається інклюзивне навчання в дошкіллі у зв'язку зі стрімким зростанням кількості дітей з особливими освітніми потребами та створенням інклюзивних груп.
Відтепер у межах Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання до 2029 року та операційного плану з її реалізації на 2024–2026 роки їхня кількість зростатиме.
Як зазначено в даних Держстату, на кінець 2023 року функціонувало 7 102 інклюзивних груп, де навчається 13 281 дитина з особливими освітніми потребами. Для порівняння, у 2017 році таких груп було лише 578. На підтримку дітей з особливими освітніми потребами держава виділяє субвенцію. Також МОН визначило заходи для забезпечення якісної дошкільної освіти та розвитку потенціалу кожної дитини.
Які знання й навички потрібні вихователю для роботи вінклюзивній групі? Яка роль вихователя в команді психолого-педагогічного супроводу? Як організовувати освітній процес відповідно до рівня підтримки дитини?
Актуальні питання, що наразі вирішуються:
- відсутність індивідуалізованих методик і допоміжних засобів для навчання;
- нестача кадрового потенціалу та належного рівня підготовки педагогів;
- фізична недоступність садочків.
Варіанти розв’язання проблем:
- розроблення планів забезпечення територіальних громад фахівцями за спеціальністю 016 Спеціальна освіта та формування регіонального замовлення на їхню підготовку / перепідготовку;
- моніторинг та оцінювання якості інклюзивного навчання в садочках;
- внесення змін до схем тарифних розрядів асистента вихователя;
- оцінювання потреб територіальних громад у супроводі під час інклюзивного навчання (асистент дитини);
- забезпечення доступності закладів дошкільної освіти та наявності ресурсних кімнат;
- належна методична підтримка та підвищення кваліфікації педагогічних працівників для роботи з дітьми з ООП;
- дослідження роботи команд психолого-педагогічного супроводу в умовах інклюзивного навчання;
- забезпечення наступності між рівнями освіти здобувачів освіти з особливими освітніми потребами.
Впровадження Національної стратегії дозволить забезпечити якісну дошкільну освіту для кожної дитини з ООП з урахуванням її індивідуальних потреб, а також сприятиме розвитку її потенціалу.
За інформацією МОН