За якими принципами будуть відновлювати заклади освіти України

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

12 принципів відбудови шкіл: якими будуть українські заклади освіти після трансформації

Оновлені українські школи

Стратегії успішної комунікації керівника

Наступного року заплановано відкрити п’ять пілотних шкіл, які відібрали у проєкт архітектурної трансформації радянських закладів освіти. Це школи у Київській і Харківській областях, Кривому Розі та Запоріжжі, що були пошкоджені війною. 

Оновлені заклади запрацюють уже з осені 2024 року. Там не лише зроблять новий ремонт, а й повністю переосмислять типові радянські шкільні простори.

«Нові дизайнерські рішення у школах дадуть змогу ефективніше впроваджувати принципи НУШ — якісно реалізовувати діяльнісний підхід у навчанні, проводити досліди, гнучко адаптовувати класи до різних навчальних потреб. Також ми маємо зробити усе, щоб школи стали по-справжньому безпечними та інклюзивними середовищами. І це як ніколи актуально під час війни», — зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий.

У реалізації цих проєктів візьмуть участь Міністерство освіти і науки України, Міністерство цифрової трансформації та українське урбан-бюро «Big City Lab». До створення концепції закладів освіти долучилися також європейські архітектори Rebuild the Wonderful, які вже мають досвід роботи з радянською спадщиною, партнером проєкту є «Маріуполь Реборн».

«Президент Володимир Зеленський озвучив конкретну мету для ВВП України — побудувати трильйонну економіку. Для цього потрібно, щоб з’являлися компанії, які коштують мільярди. Досягнути цього можна тільки трансформувавши систему освіти. Щоб зміни впроваджувалися максимально ефективно, необхідно трансформувати саме середовище. Те, де діти навчаються, що вони бачать, навіть дизайн приміщень — усе впливає на швидкість навчання й розвиток майндсету. Саме тому невід’ємною частиною трансформації системи освіти є трансформація приміщень. Попри повномасштабну війну ми поступово рухатимемося до цього. І коли переможемо, матимемо проєкт із напрацьованими пілотами, якою буде на вигляд трансформація освіти, і зможемо масштабувати їх на всю країну», — запевнив віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій, міністр цифрової трансформації Михайло Федоров. 

Зокрема, під час створення проєкту команда опитала пів тисячі освітян, школярів й експертів освітньої сфери, щоб визначити принципи відбудови та поставити потрібні завдання архітекторам.

«Безпека — комфортне укриття, у якому можна не лише пересидіти тривогу, а й продовжити навчання за потреби; школи без темних закутків, щоб запобігти булінгу. Безбар’єрність має стати новою нормою, враховуючи те, скільки людей отримують поранення та інвалідність під час війни. Школи як частина спільноти — вони будуть першими на відбудову: у деокупованих містах та селах потрібна інфраструктура для якісного життя, яку може вмістити в собі приміщення школи, стаючи місцем для громади. Різноманітна шкільна територія — час поза уроками не менш важливий, аніж час, який діти проводять за навчанням, а школа — це про соціалізацію, вибудовування власних та чужих кордонів, дорослішання, розуміння світу навколо.  Завдяки цим підходам ми перетворюємо непрацюючий старий простір у новий, функціональний, та виправляємо головні недоліки минулого», — зазначила СЕО Big City Lab Вікторія Тітова. 

Важливо, що подібні підходи трансформації є універсальними. Завдяки ним можна перетворити бездіяльний старий простір у новий функціональний у закладах освіти по всій Україні.

Детальну інформацію щодо принципів за якими будуть відбудовувати заклади освіти, та приклади, як це має працювати на практиці, можна дізнатися за посиланням.

За матеріалами Міністерства освіти і науки України

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Завершення 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти

Усе про завершення 2024/2025 навчального року: дати, оцінювання, документи та особливі випадки. МОН роз'яснює ключові питання для шкіл: визначення термінів, подолання освітніх втрат, переведення учнів, видача документів - зокрема за кордоном та з відзнакою, заохочення та оцінювання досягнень.
47922

Як оплачувати вчителям заміну уроків

У школах часто виникають ситуації, коли складно знайти вчителя, який може провести уроки замість колеги. Наприклад ситуація, коли вчитель фізики відмовляється заміняти уроки математики, чи вчитель літератури — уроки історії, і їм заміну оплачують не за 14 тарифним розрядом, а за 11-м, без надбавок за категорію, яку вони мають за своїм предметом. Як організувати та правильно оплатити заміну уроків — читайте у статті
120

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
159920

Обриси сучасного внутрішньошкільного контролю

Внутрішньошкільний контроль, моніторинг педагогічних процесів і явищ — ціла наука, а вміння успішно його здійснити — мистецтво. Не вдаючись у деталі, окреслимо основні моменти внутрішньошкільного контролю.
31572

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
59612

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді