Як уникнути конфліктів із батьками учнів: три експресзаходи
Нова українська школа потребує оновленого формату батьківських зборів. Офіційних рекомендацій, як їх проводити, поки немає. Але вчителі вже діляться незвичними та цікавити форматами зустрічей з батьками.
Саме тому експертка, вчителька та фіналістка премії Global Teacher Prize Ukraine 2019 Наталія Гутарук виокремила дієві правила підготовки до батьківських зборів у стилі Нової української школи.
Важливо визначити головних діячів у системі НУШ, ними стають учні, батьки та адміністрація. Тому для ефективної взаємодії всіх гравців під час зборів, важливо взаємодіяти з усіма членами системи.
Наталія Гутарук виділяє таку найважливіша функція батьківських зборів — командоутворююча. Інформативну, яка була до цього панівною, перебрали на себе соціальні мережі, тематичні шкільні чати у месенджерах.
Вчитель радить домовитися з батьками під час зборів бути «тут і зараз»: аналізувати актуальні проблеми, а не те, що було місяць чи рік тому.
Окрім того, потрібно встановити правила. Серед яких мають бути:
- не переходити на особистості,
- не обговорювати окремо взяту дитину.
Якщо вчителю потрібна присутність усіх батьків одночасно на зборах, то їх краще проводити після особистого спілкування з мамами й татами. Навіть 5 — 7 хвилин персонального спілкування буває достатньо.
Варто дозволити батькам спілкуватися. Для цього перед зборами можна розставити парти, щоб під час зустрічі батьки могли поділитися на групи.
«Після цього обов’язково озвучте умову: "Розмовляємо фактами". Оціночним судженням — "ні", емоціям — "ні". Кожна група батьків обирає спікера, який озвучить проблеми, називаючи факти», — зауважує Наталія Гутарук.
Як схвалити документ і підготувати на подання засновнику? Як визначити ключові завдання та що врахувати?
Важливі рекомендації щодо комунікації під час батьківських зборів для вчителів:
- Факти, а не емоції.
- Соціальна дистанція — не означає відстороненість. У жодному разі не відсторонюйтеся від проблем, а шукайте нові формати взаємодії.
- Якісний і позитивний зворотний зв’язок.
- Пропонуйте алгоритм дій та кроків наперед і давайте людям час. Батькам потрібно обговорити й обдумати почуте на зборах, провести трохи часу з цією інформацією, порадитись, а вже після прийняти власне рішення.
- Якщо є проблемні питання — не бійтеся їх, а одразу обговорюйте. Проте маєте бути суворим модератором обговорення.
- По-хорошому провокуйте батьків на озвучення власних способів вирішення ситуацій і конкретних проблем.
- Озвучуйте, що відповідальність за результат рівноцінно розподілений між усіма учасниками освітнього процесу.
У разі виникнення проблем у конкретного учня, то не слід виносити їх обговорення на загальні збори. Для цього існують індивідуальні зустрічі вчителя з батьками.
Мами й тата можуть дізнатись про індивідуальні досягнення дитини та успішність (і прогрес) із різних дисциплін, вектори навчального і творчого зростання. Варто обговорити і те, як комунікує дитина.
«Я наполягаю на тому, щоб батьки під час індивідуальних вражень заговорили першими та озвучили хвилювання, плани, побажання на майбутнє. А вчитель, в свою чергу, називатиме реальні факти про успішність, зони росту», — наголошує Наталія Гутарук.
Формат такого спілкування — найкраща можливість для батьків зрозуміти свою дитину краще. Вчитель може їм донести і хороші, й тривожні моменти, яких вони, можливо, вдома не бачать.
Окрім того, можна використовувати неформальне спілкування, на зразок: тренінги для батьків у школах, дні відкритих дверей тощо.
Що стосується загальних настановчих зборів, то їх можна проводити на початку шкільного року, — окремо для батьків початкової чи старшої школи або ж за паралелями класів. Обговорюються правила, цілі, відбувається сесія «Запитання-відповіді».