PISA-2018: як заклади освіти організовують позакласну діяльність для учнів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Дослідження PISA-2018: що пропонують заклади освіти для навчального часу учнів поза розкладом

Позашкільна освіти школярів

📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО

У відкритому доступі з’явився завершальний 30 випуск дослідження «PISA-2018. Україна в центрі уваги», у якому йдеться про види позакласної діяльності, які пропонують 15-річним підліткам у закладах освіти України.

Таку інформацію зазначили в Українському центрі оцінювання якості освіти. 

Відповідно до результатів дослідження PISA-2018, в Україні заклади освіти надають такі види допомоги в навчанні:

  • окремі кімнати, де можна виконувати домашні завдання (в таких закладах навчається 49 % п’ятнадцятирічних підлітків);
  • допомога консультантів із домашніми завданнями (55 % підлітків);
  • взаємонавчання серед однолітків (91 % п’ятнадцятирічних).

Однак, в Україні допомога учням у вигляді надання кімнат для виконання домашніх завдань і консультування більш поширена в закладах із низьким соціально-економічним статусом. Для всіх же закладів освіти характерне взаємонавчання серед однолітків.

Щодо коледжів, технікумів, професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ), то тут частка учнів, які мають доступ до всіх видів допомоги, вища, ніж в інших закладах освіти. Лише кожен третій учень середньої школи / навчального комплексу та у великих містах має в закладі освіти доступ до кімнати, де можна виконати домашні завдання. 

Окрім того, у матеріалі дослідження зазначається, що трохи нижчі результати із читання українські підлітки мають у тих закладах, які пропонують вищевказані види допомоги в навчанні, а особливо якщо в закладах практикують взаємонавчання.

Зокрема, в Україні 79 % учнів навчаються в закладах, де пропонують вивчення української мови та літератури поза навчальним планом. Мета відповідних занять – поглиблення та надолуження знань. Водночас, понад третина підлітків навчається в закладах, де такі додаткові заняття проводять незалежно від попереднього рівня навчальних досягнень.

У країні поширені всі види позаавдиторної діяльності:

  • понад 90 % учнів навчаються в закладах освіти (незалежно від їхнього типу та місцевості), де пропонують членство в спортивних командах, участь у спортивних заходах, волонтерській роботі, співпрацю з місцевими бібліотеками;
  • найменш поширеним є членство учнів у книжковому клубі: лише від 30 до 50 % учнів навчаються в закладах, які таке пропонують.

Проте лише кілька видів позакласної діяльності одночасно пов’язані з вищими результатами із читання. Наприклад, в Україні учні, які є учасниками дебатного клубу або відвідують лекції запрошених лекторів (письменників, журналістів тощо) у закладах освіти, мають суттєво вищі результати із читання на 26 та 35 балів відповідно. За висновками дослідження, участь у творчій позакласній діяльності мало пов’язана з результатами учнів.

За матеріалами УЦОЯО

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
221

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54143

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
707

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110923

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді