PISA-2018: як заклади освіти організовують позакласну діяльність для учнів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Дослідження PISA-2018: що пропонують заклади освіти для навчального часу учнів поза розкладом

Позашкільна освіти школярів

📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО

У відкритому доступі з’явився завершальний 30 випуск дослідження «PISA-2018. Україна в центрі уваги», у якому йдеться про види позакласної діяльності, які пропонують 15-річним підліткам у закладах освіти України.

Таку інформацію зазначили в Українському центрі оцінювання якості освіти. 

Відповідно до результатів дослідження PISA-2018, в Україні заклади освіти надають такі види допомоги в навчанні:

  • окремі кімнати, де можна виконувати домашні завдання (в таких закладах навчається 49 % п’ятнадцятирічних підлітків);
  • допомога консультантів із домашніми завданнями (55 % підлітків);
  • взаємонавчання серед однолітків (91 % п’ятнадцятирічних).

Однак, в Україні допомога учням у вигляді надання кімнат для виконання домашніх завдань і консультування більш поширена в закладах із низьким соціально-економічним статусом. Для всіх же закладів освіти характерне взаємонавчання серед однолітків.

Щодо коледжів, технікумів, професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ), то тут частка учнів, які мають доступ до всіх видів допомоги, вища, ніж в інших закладах освіти. Лише кожен третій учень середньої школи / навчального комплексу та у великих містах має в закладі освіти доступ до кімнати, де можна виконати домашні завдання. 

Окрім того, у матеріалі дослідження зазначається, що трохи нижчі результати із читання українські підлітки мають у тих закладах, які пропонують вищевказані види допомоги в навчанні, а особливо якщо в закладах практикують взаємонавчання.

Зокрема, в Україні 79 % учнів навчаються в закладах, де пропонують вивчення української мови та літератури поза навчальним планом. Мета відповідних занять – поглиблення та надолуження знань. Водночас, понад третина підлітків навчається в закладах, де такі додаткові заняття проводять незалежно від попереднього рівня навчальних досягнень.

У країні поширені всі види позаавдиторної діяльності:

  • понад 90 % учнів навчаються в закладах освіти (незалежно від їхнього типу та місцевості), де пропонують членство в спортивних командах, участь у спортивних заходах, волонтерській роботі, співпрацю з місцевими бібліотеками;
  • найменш поширеним є членство учнів у книжковому клубі: лише від 30 до 50 % учнів навчаються в закладах, які таке пропонують.

Проте лише кілька видів позакласної діяльності одночасно пов’язані з вищими результатами із читання. Наприклад, в Україні учні, які є учасниками дебатного клубу або відвідують лекції запрошених лекторів (письменників, журналістів тощо) у закладах освіти, мають суттєво вищі результати із читання на 26 та 35 балів відповідно. За висновками дослідження, участь у творчій позакласній діяльності мало пов’язана з результатами учнів.

За матеріалами УЦОЯО

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яким буде НМТ—2026

Уже чотири роки Український центр оцінювання якості освіти замість традиційного ЗНО проводить НМТ. Як проходитиме НМТ у 2026 році, починаємо дізнаватися вже зараз
816

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5676

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
77879

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
4491

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді