PISA-2018: як заклади освіти організовують позакласну діяльність для учнів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Дослідження PISA-2018: що пропонують заклади освіти для навчального часу учнів поза розкладом

Позашкільна освіти школярів

📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО

У відкритому доступі з’явився завершальний 30 випуск дослідження «PISA-2018. Україна в центрі уваги», у якому йдеться про види позакласної діяльності, які пропонують 15-річним підліткам у закладах освіти України.

Таку інформацію зазначили в Українському центрі оцінювання якості освіти. 

Відповідно до результатів дослідження PISA-2018, в Україні заклади освіти надають такі види допомоги в навчанні:

  • окремі кімнати, де можна виконувати домашні завдання (в таких закладах навчається 49 % п’ятнадцятирічних підлітків);
  • допомога консультантів із домашніми завданнями (55 % підлітків);
  • взаємонавчання серед однолітків (91 % п’ятнадцятирічних).

Однак, в Україні допомога учням у вигляді надання кімнат для виконання домашніх завдань і консультування більш поширена в закладах із низьким соціально-економічним статусом. Для всіх же закладів освіти характерне взаємонавчання серед однолітків.

Щодо коледжів, технікумів, професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ), то тут частка учнів, які мають доступ до всіх видів допомоги, вища, ніж в інших закладах освіти. Лише кожен третій учень середньої школи / навчального комплексу та у великих містах має в закладі освіти доступ до кімнати, де можна виконати домашні завдання. 

Окрім того, у матеріалі дослідження зазначається, що трохи нижчі результати із читання українські підлітки мають у тих закладах, які пропонують вищевказані види допомоги в навчанні, а особливо якщо в закладах практикують взаємонавчання.

Зокрема, в Україні 79 % учнів навчаються в закладах, де пропонують вивчення української мови та літератури поза навчальним планом. Мета відповідних занять – поглиблення та надолуження знань. Водночас, понад третина підлітків навчається в закладах, де такі додаткові заняття проводять незалежно від попереднього рівня навчальних досягнень.

У країні поширені всі види позаавдиторної діяльності:

  • понад 90 % учнів навчаються в закладах освіти (незалежно від їхнього типу та місцевості), де пропонують членство в спортивних командах, участь у спортивних заходах, волонтерській роботі, співпрацю з місцевими бібліотеками;
  • найменш поширеним є членство учнів у книжковому клубі: лише від 30 до 50 % учнів навчаються в закладах, які таке пропонують.

Проте лише кілька видів позакласної діяльності одночасно пов’язані з вищими результатами із читання. Наприклад, в Україні учні, які є учасниками дебатного клубу або відвідують лекції запрошених лекторів (письменників, журналістів тощо) у закладах освіти, мають суттєво вищі результати із читання на 26 та 35 балів відповідно. За висновками дослідження, участь у творчій позакласній діяльності мало пов’язана з результатами учнів.

За матеріалами УЦОЯО

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
168926

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
71924

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

Чи знаєте ви, що цькування в педагогічному колективі може походити не лише від учнів чи батьків, а й від колег та навіть адміністрації школи? Ця прихована війна руйнує атмосферу довіри та професійного зростання. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті
8133

Моніторинг якості освіти в школі: хто, як і навіщо контролює освітній процес

Бажаєте зануритися в систему контролю за освітнім процесом? Наша стаття розкриває, хто саме здійснює моніторинг якості освіти — від внутрішніх ініціатив закладу до зовнішніх державних структур. Дізнайтеся про різні види моніторингу — від локального до міжнародного — та зрозумійте, як його результати впливають на розвиток шкільної освіти
35107

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді