У відкритому доступі з’явився завершальний 30 випуск дослідження «PISA-2018. Україна в центрі уваги», у якому йдеться про види позакласної діяльності, які пропонують 15-річним підліткам у закладах освіти України.
Таку інформацію зазначили в Українському центрі оцінювання якості освіти.
Відповідно до результатів дослідження PISA-2018, в Україні заклади освіти надають такі види допомоги в навчанні:
- окремі кімнати, де можна виконувати домашні завдання (в таких закладах навчається 49 % п’ятнадцятирічних підлітків);
- допомога консультантів із домашніми завданнями (55 % підлітків);
- взаємонавчання серед однолітків (91 % п’ятнадцятирічних).
Однак, в Україні допомога учням у вигляді надання кімнат для виконання домашніх завдань і консультування більш поширена в закладах із низьким соціально-економічним статусом. Для всіх же закладів освіти характерне взаємонавчання серед однолітків.
Щодо коледжів, технікумів, професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ), то тут частка учнів, які мають доступ до всіх видів допомоги, вища, ніж в інших закладах освіти. Лише кожен третій учень середньої школи / навчального комплексу та у великих містах має в закладі освіти доступ до кімнати, де можна виконати домашні завдання.
Окрім того, у матеріалі дослідження зазначається, що трохи нижчі результати із читання українські підлітки мають у тих закладах, які пропонують вищевказані види допомоги в навчанні, а особливо якщо в закладах практикують взаємонавчання.
Зокрема, в Україні 79 % учнів навчаються в закладах, де пропонують вивчення української мови та літератури поза навчальним планом. Мета відповідних занять – поглиблення та надолуження знань. Водночас, понад третина підлітків навчається в закладах, де такі додаткові заняття проводять незалежно від попереднього рівня навчальних досягнень.
У країні поширені всі види позаавдиторної діяльності:
- понад 90 % учнів навчаються в закладах освіти (незалежно від їхнього типу та місцевості), де пропонують членство в спортивних командах, участь у спортивних заходах, волонтерській роботі, співпрацю з місцевими бібліотеками;
- найменш поширеним є членство учнів у книжковому клубі: лише від 30 до 50 % учнів навчаються в закладах, які таке пропонують.
Проте лише кілька видів позакласної діяльності одночасно пов’язані з вищими результатами із читання. Наприклад, в Україні учні, які є учасниками дебатного клубу або відвідують лекції запрошених лекторів (письменників, журналістів тощо) у закладах освіти, мають суттєво вищі результати із читання на 26 та 35 балів відповідно. За висновками дослідження, участь у творчій позакласній діяльності мало пов’язана з результатами учнів.
За матеріалами УЦОЯО