У Кабміні затвердили законопроєкт щодо вдосконалення освітнього процесу у вищій освіті

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Розвиток індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу у вищій освіті — уряд пропонує проєкт закону на розгляд Верховної Ради

Зміни в системі вищої освіти

Оновлена посадова інструкція вчителя початкових класів

20 жовтня Кабінет Міністрів України затвердив проєкт закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу у вищій освіті». Після прийняття відповідного законопроєкту ВРУ здобувачі освіти матимуть більше можливостей самостійно обирати траєкторію, формувати індивідуальний навчальний план та регулювати строки навчання.

Як пропонується в документі, річне навантаження на денній формі навчання становитиме 30–80 кредитів ЄКТС. Це дасть змогу студентам самостійно вирішувати, як розподілити кількість кредитів упродовж їхнього терміну навчання. Наприклад, 240 кредитів можна буде засвоїти за 4 роки, по 60 кредитів на рік (оптимальний варіант), або ж, обравши більше навантаження по 80 кредитів, завершити бакалаврську програму за 3 роки. Можна буде й навпаки — обрати менше навантаження на більший строк.

З одного боку, така гнучкість наблизить українську систему вищої освіти до європейських стандартів, а з іншого — сприятиме суб’єктності студентів, адже вони матимуть більше свободи та незалежно прийматимуть рішення щодо темпу навчання й вибору дисциплін.

На думку авторів законопроєкту, спрощення вимог стандартів вищої освіти в частині обов’язкових компонентів посилить автономію ЗВО. Держава має забезпечити стандарти в регульованих спеціальностях та автономію в нерегульованих.

Окрім того, у законопроєкті зазначено щодо розширених можливостей для запровадження закладами міждисциплінарних програм на бакалаврському рівні. На таких програмах здобувачі освіти зможуть спочатку вступити на галузь (програму, яка включає групу спеціальностей), а далі, після орієнтації в університетській траєкторії, обрати спеціальність/ті після 60–120 кредитів ЄКТС. Вибір залежатиме від програми, яку пропонує ЗВО.

Норми законопроєкту націлені на підвищення якості освіти денної форми навчання, встановлюючи мінімальний обсяг навчальних занять у одному кредиті ЄКТС. Відтак для бакалаврського рівня аудиторних годин у одному кредиті буде не менше 10 (із 30) та не менше 8 годин (із 30) для магістерського освітньо-наукового рівня. Решта годин буде відводитися на самостійну роботу.

Зокрема, у документі проєкту пропонується закладам фокусуватися на розвитку дистанційної форми навчання. На відміну від заочної та вечірньої, дистанційна форма не потребує регламентації, а студенти самостійно можуть обирати час та місце для занять у межах графіку навчання, щоб оптимізувати роботу в ЗВО та провадити ефективний освітній процес.

Зі свого боку, у Міністерстві освіти і науки пропонують відмовитися від заочної та вечірньої форм навчання, які в Україні залишились із часів СРСР, і перейти до зрозумілої в ЄС дистанційної форми. Адже в європейському просторі заочної форми взагалі немає.

Важливо, що студенти, які зараз здобувають освіту за вечірньою та заочною формами навчання, зможуть закінчити свої програми в такому ж форматі.

Джерело МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Завершення 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти

Усе про завершення 2024/2025 навчального року: дати, оцінювання, документи та особливі випадки. МОН роз'яснює ключові питання для шкіл: визначення термінів, подолання освітніх втрат, переведення учнів, видача документів - зокрема за кордоном та з відзнакою, заохочення та оцінювання досягнень.
48161

Як оплачувати вчителям заміну уроків

У школах часто виникають ситуації, коли складно знайти вчителя, який може провести уроки замість колеги. Наприклад ситуація, коли вчитель фізики відмовляється заміняти уроки математики, чи вчитель літератури — уроки історії, і їм заміну оплачують не за 14 тарифним розрядом, а за 11-м, без надбавок за категорію, яку вони мають за своїм предметом. Як організувати та правильно оплатити заміну уроків — читайте у статті
126

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
160386

Обриси сучасного внутрішньошкільного контролю

Внутрішньошкільний контроль, моніторинг педагогічних процесів і явищ — ціла наука, а вміння успішно його здійснити — мистецтво. Не вдаючись у деталі, окреслимо основні моменти внутрішньошкільного контролю.
31591

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
59690

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді