Як конкретизувати модельні навчальні програми

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Вимоги до роботи з навчальними програмами предметів, інтегрованих курсів та курсів за вибором

Навчальні плани в закладах освіти15 годин підвищення кваліфікації: як виконати

Нещодавно в рекомендаціях Міністерства освіти та науки повідомлялося, що школи мають конкретизувати модельні навчальні плани, а вчителі мають право розробляти навчальні програми самостійно.

Освітня програма має містити перелік програм (модельних навчальних програм або навчальних програм), що використовуються закладом освіти в освітньому процесі, у тому числі навчальні програми курсів за вибором.

Важливо зауважити, що програми курсів за вибором повинні мати відповідний гриф і входити до Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН для використання у закладах загальної середньої освіти.

Однак, заклад освіти може обрати навчальні програми з-поміж тих, яким надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795.

Наразі гриф МОН надано 95 модельним навчальним програмам, що були розроблені до Типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти.

Окрім того, на основі обраної модельної навчальної програми закладом освіти розробляється навчальна програма предмета, інтегрованого курсу (у тому числі білінгвальних курсів).

Також учитель може самостійно розробляти навчальні програми курсів за вибором і навчальні програми предметів чи інтегрованих курсів не на основі модельних навчальних програм.

Такі програми можуть використовуватись у закладах освіти за умови, що вони отримали відповідний гриф Міністерства згідно вимог чинного законодавства (наказ Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2020 р. № 931 «Про затвердження порядку надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам».

Зокрема, учитель складає календарно-тематичний план на основі навчальної програми, який має орієнтувати в послідовності розгортання програмового змісту і формування очікуваних результатів навчання, забезпечуючи при цьому цілісність і системність навчання.

Головним завданням для вчителя є врахування обов’язкових результатів навчання, визначених Держаним стандартом для адаптаційного циклу (5–6 класи), і надання змоги досягти запланованих результатів.

Календарно-тематичне планування здійснюється вчителем у довільній формі і може бути об’єднано з навчальною програмою в один документ.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яким буде НМТ—2026

Уже чотири роки Український центр оцінювання якості освіти замість традиційного ЗНО проводить НМТ. Як проходитиме НМТ у 2026 році, починаємо дізнаватися вже зараз
816

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5676

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
77879

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
4490

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді