Вступ дитини до школи — важлива подія, яку діти переживають по-різному. Перехід дітей у статус школярів зобов'язує їх вчасно вставати, приходити до школи, дотримуватися правил шкільного життя та виконувати обов'язкові завдання.
Психологічна готовність до навчання у школі розглядається як комплексна характеристика дитини, що розкриває рівні розвитку психологічних якостей. Вони є найважливішими передумовами для нормального включення до нового соціального середовища і для формування навчальної діяльності.
Компонентами психологічної готовності дитини до школи є:
- мотиваційна (особистісна) складова, тобто наявність у дитини бажання вчитися;
- інтелектуальна складова, що передбачає наявність у дитини кругозору, запасу конкретних знань;
- емоційно-вольова складова, що допомагає дитині підпорядковувати мотиви своїй волі та керувати своєю поведінкою.
Як відомо, для визначення рівня готовності майбутніх учнів до школи у кожному загальноосвітньому навчальному закладі проводять психологічне тестування. Його метою є знайомство педагогів з дітьми, корегування програми навчання в залежності від рівня загального розвитку першокласників та перевірка інтелектуального розвитку дитини.
Батьки також можуть визначити рівень підготовки своєї дитини до школи за допомогою спостереження та попереднього тестування. Питання, розроблені психологом Джеральдін Чейні, включають оцінювання розвитку пізнання, базового досвіду, мовного розвитку, рівня емоційного розвитку, уміння спілкуватися, фізичного розвитку, зорової пам'яті, рівня слухових здібностей та ставлення до книг.
Показником готовності дитини до школи буде максимальна кількість стверджувальних відповідей на дані запитання.