Ілюзія пандусу: чому учні не згодні з вчителями щодо доступності шкіл
Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Рівень забезпечення безбар’єрності у закладах загальної середньої освіти у 2025 році є помірно достатнім. Про це свідчать результати щорічного моніторингового дослідження організованого початку 2025/2026 навчального року у сфері загальної середньої освіти.
📈 Стратегія розвитку закладу освіти: із чого почати
У дослідженні безбар’єрність розглядали комплексно — як фізичну, інформаційну, комунікаційну та соціально-психологічну доступність освітнього середовища. Більшість шкіл уже впровадили базові елементи доступності, однак потребують подальшої модернізації інфраструктури відповідно до принципів універсального дизайну.
Найкраще школи забезпечені у частині безперешкодного руху територією та доступу до будівель. Водночас найбільш уразливими залишаються міжповерхова мобільність і санітарно-побутова інфраструктура.
88% педагогів зазначили, що на території шкіл забезпечено безпечне пересування, однак серед учнів позитивну оцінку надали лише 68%. Подібні розбіжності простежуються і щодо доступу до будівель: його вважають достатнім 83% педагогів, але лише 56% учнів.
Дослідження також засвідчило, що наявність пандусів у багатьох школах має формальний характер — часто не витримано нормативів ухилу, відсутні поручні або належне покриття.
Лише половина респондентів відзначили наявність умов для пересування між поверхами. Більшість шкільних будівель не мають ліфтів чи підйомників, що особливо проблемно для старих приміщень без капітальних ремонтів.
Недостатньо розвиненою залишається і навігаційна доступність: чітке маркування стін та підлоги підтвердили близько 50–70% респондентів залежно від групи. Тактильні елементи та шрифт Брайля використовуються рідко.
Особливо критично учні оцінили доступність туалетів: позитивну відповідь дали лише 45%. За їхніми словами, санітарні приміщення часто не відповідають ергономічним вимогам і не обладнані поручнями.
Наявність ресурсних кімнат підтвердили понад половина опитаних, однак дослідження вказує на потребу покращення їх оснащення та забезпечення стабільного фінансування.
Аналітики наголошують, що забезпечення безбар’єрності в школах потребує системного підходу — від стратегічного планування до щорічного моніторингу. Інтеграція принципів універсального дизайну в управління освітою має стати необхідною умовою для створення справді доступного та інклюзивного освітнього середовища для всіх учасників освітнього процесу.

