МОН затвердило методичні рекомендації для розроблення типових програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Міністерство освіти і науки України видало наказ №13149, яким затвердило нові Методичні рекомендації щодо розроблення типових програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Документ визначає єдині підходи до створення програм професійного розвитку педагогів, їх структуру, зміст та оформлення.
Стратегії успішної комунікації керівника
Мета документа
Як зазначено у вступній частині рекомендацій, метою є формування єдиних стандартів підготовки програм підвищення кваліфікації, які відповідатимуть сучасним тенденціям освіти, принципам сталого розвитку, цифровій трансформації та ідеям інклюзивності.
Документ створено в контексті трансформації системи професійного розвитку педагогів, зокрема впровадження з 2026 року пілотного механізму «гроші ходять за вчителем», який передбачає фінансування навчання педагогів через віртуальні рахунки для самостійного вибору програм і провайдерів.
Основні положення
Методичні рекомендації визначають, що типова програма — це нормативний документ, який задає рамкові вимоги до структури, змісту, обсягу, компетентностей і результатів навчання. Вона слугує орієнтиром для розробників освітніх програм підвищення кваліфікації.
Типові програми мають:
- базуватися на чинному законодавстві («Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», постановах КМУ №800 та №630);
- забезпечувати уніфікованість і якість підвищення кваліфікації;
- бути орієнтованими на удосконалення компетентностей педагогів відповідно до вимог НУШ.
Термін дії типової програми — п’ять років з можливістю оновлення у разі змін у законодавстві чи політиці освіти.
Структура типової програми
Згідно з розділом «Структура типових програм», документ має бути побудований за модульним принципом і складатися з кількох обов’язкових частин:
- Пояснювальна записка — описує актуальність теми, мету, завдання, цільову групу, обсяг у годинах (не менше 30 годин або 1 кредит ЄКТС), форми навчання, очікувані результати та критерії оцінювання.
- Навчально-тематичний план — містить розподіл годин за модулями, темами, формами занять (лекції, практичні, самостійна робота, контрольні заходи).
- Зміст типової програми — подає короткий опис модулів і тем, їх практичну спрямованість, а також вимоги до частки лекційних, практичних і самостійних занять (30%, 50% і 20% відповідно).
- Список рекомендованої літератури — містить нормативно-правові акти, основну та додаткову літературу (по 10 джерел максимум), обов’язково українською мовою або іншими, але не російською, відповідно до правових вимог.
- Технічні вимоги до оформлення — визначають параметри документу (шрифт Times New Roman, 14 кегль, поля, нумерація сторінок, форматування розділів).

Програма для керівників закладів освіти. Швидко і якісно укладатимете накази з основної діяльності. Отримаєте 30+ прикладів і шаблонів наказів, щоб полегшити собі роботу з документами
У додатку до рекомендацій наведено шаблон типової програми, який розробники зможуть використовувати як зразок при створенні власних курсів підвищення кваліфікації.
Контроль та оприлюднення
Відповідно до наказу, Директорат шкільної освіти під керівництвом Інни Кільдерової має забезпечити оприлюднення документа на офіційному сайті МОН, а контроль за виконанням покладено на заступницю міністра Надію Кузьмичову.