Освітяни - не будівельники: чому директори шкіл та дитсадків не мають відповідати за ремонти й укриття

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Зростає кількість кримінальних справ проти директорів шкіл через будівельні роботи. Експерти наголошують: освітяни не повинні відповідати за ремонти — це завдання спеціалізованих структур

Будівництво укриттів у закладах освіти

В Україні зростає кількість кримінальних проваджень, пов’язаних із будівельними та ремонтними роботами в закладах освіти. У більшості випадків обвинувачення стосуються директорів шкіл чи дитячих садків, які, не маючи фахових знань у сфері будівництва, підписували договори, акти виконаних робіт чи контролювали процес ремонту укриттів.

Такі ситуації викликають резонанс у суспільстві та піднімають питання: чи мають освітяни нести відповідальність за технічні й будівельні процеси, до яких вони не підготовлені? Цю проблему аналізує освітній омбудсмен Надія Лещик

🗝 Укриття закладів освіти: доступ та облік

Хто має займатися будівництвом у закладах освіти

Аналіз закупівель показує, що замовниками робіт у школах та дитсадках виступають різні структури — від департаментів обласних адміністрацій до органів місцевого самоврядування. Проте часто саме заклад освіти або управління освіти визначаються як замовники робіт. У деяких випадках до ремонтів залучають навіть педагогів і батьків, що є порушенням норм безпеки, адже такі роботи мають виконувати лише ліцензовані компанії.

Керівники закладів освіти не повинні відповідати за будівництво

Освітній омбудсмен наголошує, що покладення на керівників шкіл і дитсадків функцій організації будівельних чи ремонтних робіт — це перевищення їхніх службових обов’язків. Директори не мають і не повинні мати компетенцій у питаннях державних будівельних норм, технічного нагляду чи економічної експертизи.

Відповідно до Кодексу цивільного захисту України, саме органи місцевого самоврядування відповідають за утримання, реконструкцію й будівництво захисних споруд цивільного захисту. Проте в багатьох громадах відсутні спеціалісти з будівництва, юристи чи тендерні фахівці, що створює ризики для ефективного використання бюджетних коштів.

Кримінальні провадження проти освітян — наслідок системної проблеми

У медіа з’являються офіційні повідомлення про кримінальні справи проти директорів шкіл за статтями 364 та 367 Кримінального кодексу України — «Зловживання владою або службовим становищем» і «Службова недбалість». Експерти зауважують, що у частині таких випадків освітяни стають заручниками ситуації через власну некомпетентність у технічних питаннях.

Закупівлі мають проводити уповноважені особи

Закон «Про публічні закупівлі» передбачає призначення уповноважених осіб, які відповідають за організацію тендерів. Вони мають мати відповідну освіту — юридичну або економічну. Проте у штатах закладів освіти зазвичай немає таких фахівців, а фінансування не дозволяє вводити додаткові посади. У результаті директори змушені самостійно вирішувати складні закупівельні питання, не маючи відповідної кваліфікації.

Аудит Рахункової палати: причина — неефективне управління

Рахункова палата у звіті від 3 липня 2024 року за результатами міжнародного аудиту ефективності вказала, що визначення шкіл чи управлінь освіти замовниками будівельних робіт є однією з головних причин неефективного використання бюджетних коштів. Аудитори зафіксували порушення на всіх етапах — від розроблення проєктної документації до приймання робіт.

Серед виявлених проблем:

  • заміна матеріалів без експертизи;
  • оплата невиконаних робіт;
  • відсутність належного технічного нагляду;
  • недотримання вимог щодо моніторингу цін.

Рахункова палата рекомендувала органам місцевого самоврядування визначати замовниками будівельних робіт спеціалізовані управління чи комунальні підприємства, які мають відповідний досвід і фахівців.

Висновок

Керівники шкіл і дитсадків мають зосереджуватися на своїй основній роботі — забезпеченні якісного освітнього процесу, а не на питаннях будівництва чи ремонту. Відповідальність за такі процеси повинні нести фахові структури, що мають відповідні компетенції та ресурси. Лише так можна уникнути ризиків, пов’язаних із неефективним використанням коштів і безпекою учасників освітнього процесу.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів: як застосовувати на практиці

Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти МОН затвердило ще у квітні 2018 року. У 2024 році до цього Порядку тричі вносили зміни. Візьміть до уваги його основні положення
10853

Співпраця з органами громадського самоврядування в закладі освіти

Моделі співпраці з органами самоврядування: від авторитарної, коли керівник одноосібно відповідає за все, до демократичної — коли орган самоврядування отримує максимум повноважень. Обирайте свою!
2116

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді