Повернення до українських шкіл: омбудсмен оприлюднила рекомендації щодо реінтеграції дітей

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Освітній омбудсмен закликала створити дружні умови для повернення дітей із-за кордону в українські школи

Освітній омбудсмен про інтеграцію дітей після повернення

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: листопад 2025
   Скачати  

             

Після початку повномасштабного вторгнення тисячі українських дітей були змушені виїхати за кордон і навчатися в іноземних школах. Нині дедалі більше родин повертаються додому, і питання реінтеграції дітей в українську систему освіти стає надзвичайно актуальним.

🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.

Освітній омбудсмен закликає створити для цього максимально спрощені та дружні умови, аби діти й батьки відчували, що в Україні їх чекають і підтримують.

Як відбувається повернення

У роз’ясненнях, підготовлених Службою освітнього омбудсмена, описано ключові аспекти:

  • Форми навчання. Учні можуть обрати очну, змішану або дистанційну форму. Також можливі сімейна освіта, екстернат чи педагогічний патронаж для тих, хто не може навчатися в інших форматах. Дистанційне навчання повинне включати не менше 30% синхронних занять.
  • Зарахування. Учнів зараховують до того класу, у якому вони б навчалися без перерви. У виняткових випадках дозволяється повторне навчання в попередній паралелі, але лише один раз протягом здобуття повної середньої освіти.
  • Визнання результатів. Якщо дитина навчалася за кордоном і не має українських документів, оцінювання організовується після зарахування. Учні старших класів можуть повторно складати оцінювання для підвищення результатів.
  • Проблема невідповідності класів. Часто програми іноземних і українських шкіл не збігаються, що створює труднощі з перезарахуванням оцінок. У таких випадках омбудсмен радить розробляти індивідуальні освітні траєкторії, які допоможуть подолати освітні прогалини.

Омбудсмен наголошує, що реінтеграція — це не лише про формальні процедури, а й про психологічний комфорт. Діти, які тривалий час жили за кордоном, могли звикнути до іншого навчального середовища, мати мовні бар’єри чи втратити друзів. Тому важливо забезпечити їм атмосферу довіри та безпеки. У цьому процесі мають бути залучені як шкільні психологи, так і фахівці громад.

За словами Надії Лещик, від гнучкості шкіл і підтримки держави залежить не лише якість освіти окремої дитини, а й майбутнє всієї країни. Адже повернення дітей в українські школи — це водночас і питання національної безпеки, і збереження людського капіталу.

«Батьки повинні знати свої права та можливості, а школи — мати інструменти для швидкого й безпечного прийняття дітей, які повертаються. Це наш спільний обов’язок», — підсумували в офісі освітнього омбудсмена.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яким буде НМТ—2026

Уже чотири роки Український центр оцінювання якості освіти замість традиційного ЗНО проводить НМТ. Як проходитиме НМТ у 2026 році, починаємо дізнаватися вже зараз
1110

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5727

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді