Повернення до українських шкіл: омбудсмен оприлюднила рекомендації щодо реінтеграції дітей

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Освітній омбудсмен закликала створити дружні умови для повернення дітей із-за кордону в українські школи

Освітній омбудсмен про інтеграцію дітей після повернення

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: вересень 2025
   Скачати  

             

Після початку повномасштабного вторгнення тисячі українських дітей були змушені виїхати за кордон і навчатися в іноземних школах. Нині дедалі більше родин повертаються додому, і питання реінтеграції дітей в українську систему освіти стає надзвичайно актуальним.

🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.

Освітній омбудсмен закликає створити для цього максимально спрощені та дружні умови, аби діти й батьки відчували, що в Україні їх чекають і підтримують.

Як відбувається повернення

У роз’ясненнях, підготовлених Службою освітнього омбудсмена, описано ключові аспекти:

  • Форми навчання. Учні можуть обрати очну, змішану або дистанційну форму. Також можливі сімейна освіта, екстернат чи педагогічний патронаж для тих, хто не може навчатися в інших форматах. Дистанційне навчання повинне включати не менше 30% синхронних занять.
  • Зарахування. Учнів зараховують до того класу, у якому вони б навчалися без перерви. У виняткових випадках дозволяється повторне навчання в попередній паралелі, але лише один раз протягом здобуття повної середньої освіти.
  • Визнання результатів. Якщо дитина навчалася за кордоном і не має українських документів, оцінювання організовується після зарахування. Учні старших класів можуть повторно складати оцінювання для підвищення результатів.
  • Проблема невідповідності класів. Часто програми іноземних і українських шкіл не збігаються, що створює труднощі з перезарахуванням оцінок. У таких випадках омбудсмен радить розробляти індивідуальні освітні траєкторії, які допоможуть подолати освітні прогалини.

Омбудсмен наголошує, що реінтеграція — це не лише про формальні процедури, а й про психологічний комфорт. Діти, які тривалий час жили за кордоном, могли звикнути до іншого навчального середовища, мати мовні бар’єри чи втратити друзів. Тому важливо забезпечити їм атмосферу довіри та безпеки. У цьому процесі мають бути залучені як шкільні психологи, так і фахівці громад.

За словами Надії Лещик, від гнучкості шкіл і підтримки держави залежить не лише якість освіти окремої дитини, а й майбутнє всієї країни. Адже повернення дітей в українські школи — це водночас і питання національної безпеки, і збереження людського капіталу.

«Батьки повинні знати свої права та можливості, а школи — мати інструменти для швидкого й безпечного прийняття дітей, які повертаються. Це наш спільний обов’язок», — підсумували в офісі освітнього омбудсмена.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

День учителя як міжнародне свято: історія та традиції

Людина може за життя ніколи не зустріти журналіста, альпініста чи бухгалтера. Але кожна людина зустрічається з учителем. Як вшановують цю професію у світі та як відзначають Всесвітній день учителя, — у статті
16986

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді