Дитячі садки: не лише для дітей, а й для економіки. Як графік роботи впливає на зайнятість батьків?

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Як впливає графік роботи дитячих садків на можливість батьків працювати. Які варіанти пропонує освітній омбудсмен Надія Лещик, щоб зробити садочки зручними для всіх

Дитячі садки: не лише для дітей, а й для економіки. Як графік роботи впливає на зайнятість батьків?

  GIF_unna.gif  Підготовка дитини до школи: «так» і «ні»
     Скачати пам’ятку

Діяльність дошкільних закладів має важливе значення не лише для розвитку та соціалізації дітей, а й для економіки держави. Дитсадки дають батькам, особливо матерям, можливість працювати, утримувати родину та сплачувати податки

Однак, як повідомляє освітній омбудсмен Надія Лещик, графіки роботи дитячих садків не завжди враховують потреби батьків. Це ускладнює працевлаштування та організацію робочого дня, що може призвести до порушення трудової дисципліни.

📈 Графік роботи вихователів: як змінити

Проблема: незручні графіки та відсутність чергових груп

Омбудсмен отримує численні звернення від батьків. У них йдеться про те, що графіки роботи садків часто ухвалюють централізовано, без урахування потреб громад. Наприклад, працівники критичної інфраструктури, які не можуть працювати дистанційно, стикаються з труднощами, адже їм потрібно встигнути відвести та забрати дитину до та після роботи. Крім того, не завжди організовують чергові групи для працюючих батьків. За словами омбудсмена, батьків опитують щодо зручного графіку роботи, але результати цих опитувань не враховують.

Доступність дитячих садків — це важливий чинник, що впливає на працевлаштування батьків, особливо матерів. Про це свідчать результати дослідження, проведеного порталами Work.ua та Education.ua.  

Основні перешкоди для працевлаштування батьків, за даними дослідження:

  • 49% опитаних зазначили, що в їхньому регіоні бракує місць у дитячих садках або вони взагалі не працюють
  • 60% респондентів змушені забирати дитину до 17:00, що важко поєднати зі стандартним робочим графіком
  • 31% жінок визнали, що догляд за дітьми частково або суттєво обмежує їхню можливість працювати  
  • Кожна п’ята жінка (20%) змушена була відмовитися від роботи, бо не змогла влаштувати дитину в садок
  • Також є проблеми з доступністю дошкільної освіти для дітей-ВПО та дітей з особливими освітніми потребами.  

Закон про дошкільну освіту гарантує безоплатне перебування дитини в державному чи комунальному садку до 11 годин на день. Проте формулювання «до 11 годин» дозволяє закладам встановлювати коротші графіки — наприклад, 5, 9 або 10 годин. Це ускладнює ситуацію для батьків, яким потрібен повний робочий день. Надія Лещик вважає, що в законі слід чітко вказати гарантію безоплатного перебування дитини саме в обсязі 11 годин. Це допоможе уникнути різних тлумачень і забезпечить рівні права для всіх батьків.

Освітній омбудсмен закликає громади, органи управління освітою та заклади дошкільної освіти враховувати потреби батьків під час формування графіків.

Чергові групи та платні послуги

Якщо батьки потребують, щоб дитина перебувала в садку понад 11 годин, заклад може створити для цього умови, але не більше ніж на 12 годин на день. Ця послуга може бути платною.  

Засновник (місцева влада) має визначити порядок надання такої послуги, вартість і підстави для звільнення від оплати. Таким чином кожна громада може самостійно запроваджувати пільги для підтримки батьків, зокрема з пільгових категорій.  

Освітній омбудсмен рекомендує закладам дошкільної освіти складати графік роботи так, щоб він допомагав батькам у працевлаштуванні.  

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Спеціальні групи в ЗДО: як сформувати й організувати роботу

Постанова КМУ, якою затверджено новий Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти, набрала чинності 1 серпня 2025 року. Читайте головне про обов’язки керівника ЗДО, про комплектування спеціальних груп та організацію освітнього процесу в них
1784

Типи організації освітньої діяльності в дошкіллі: що нового

У Законі про дошкільну освіту визначено вісім типів організації освітньої діяльності. Таке розмаїття дає змогу забезпечити доступність дошкільної освіти для кожної дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів та здібностей. У цій статті більше розглянемо саме нові альтернативні типи дитсадків
5974

Комплектування груп у дошкільному закладі: вивчаємо вимоги та зміни

До кінця серпня керівник дошкільного закладу має остаточно сформувати всі групи вихованців. З’ясуємо, як Закон про дошкільну освіту та інші нормативні документи врегульовують питання комплектування різних видів груп, їх граничної наповнюваності. Усе розклали для вас по поличках
83266

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді