МОН затвердило концептуальні засади освітніх галузей: куди рухається школа до 2030 року
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Міністерство освіти і науки України зробило важливий крок у реформуванні школи. Наказом №1163 від 20 серпня 2025 року затверджено концептуальні засади освітніх галузей та дорожню карту їх реалізації на 2025–2030 роки.
Концепції систематизують знання про кожну освітню галузь: пояснюють її призначення, структуру, зв’язки з іншими, а також визначають актуальні виклики та ефективні довгострокові рішення. Вони є доповненням до державних стандартів, оскільки наочно демонструють, як має бути побудовано навчання з 1 по 12 клас — логічно, послідовно та з урахуванням міжпредметних зв’язків.
🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.
Які галузі охоплює документ
Концептуальні засади стосуються 9 освітніх галузей:
- мовно-літературної (українська мова та література, зарубіжна література, іншомовна освіта)
- фізичної культури
- математичної
- природничої
- технологічної
- інформатичної
- соціальної та здоров’язбережувальної
- громадянської та історичної
- мистецької
Навіщо це потрібно
Затвердження концептуальних засад є важливим кроком для оновлення змісту шкільної освіти та забезпечення її сучасності. Документ:
- визначає стратегічні орієнтири розвитку кожної освітньої галузі;
- сприяє формуванню ключових компетентностей учнів, необхідних для життя у ХХІ столітті;
- передбачає оновлення програм, підручників та навчально-методичного забезпечення;
- закладає основи для підготовки вчителів та підвищення їхньої кваліфікації;
- узгоджує українську освіту з європейськими та світовими стандартами.
«Сучасна школа має давати не лише знання, а й уміння застосовувати їх у житті. Ці концептуальні засади — дороговказ, що дозволяє нам розвивати освіту системно, а не фрагментарно», — зазначають у Міністерстві освіти і науки України.
📲 А ви з нами в телеграмі? Гайда до нас!
Чому це важливо саме зараз
Освітня система України працює в умовах воєнних викликів та швидких глобальних змін. Тому, як наголошують у МОН, потрібні довгострокові орієнтири, які забезпечать сталість і прогнозованість розвитку школи.
Запроваджена дорожня карта окреслює конкретні кроки на 2025–2030 роки: від оновлення змісту освіти до створення сучасних навчальних ресурсів і підготовки вчителів.
Зокрема, наступним кроком є створення цифрової платформи для вчителів. На ній будуть доступні матеріали, що допоможуть у щоденній роботі, а саме:
- галузеві путівники;
- інтерактивні інструменти для відстеження освітнього поступу учнів з 1 до 12 класу;
- приклади для реалізації ключових компетентностей;
- інструменти для оцінювання результатів навчання.
Ця платформа допоможе вчителям вибудовувати навчальний процес послідовно, забезпечуючи плавний перехід між етапами. Для школярів це зробить навчання зрозумілішим і практичнішим, а для вчителів — надасть чіткі орієнтири та підтримку.
«Освіта для життя» — це комплексна політика МОН, спрямована на системне оновлення змісту шкільної освіти, продовження та посилення реформи «Нової української школи».