Як допомогти педагогу повернутися до роботи
Блочно-тематичне планування
Один із ефективних інструментів реалізації принципу інтеграції — це технологія блочно-тематичного планування та організації освітнього процесу за принципом методичного конструктора. Методичний конструктор — інструмент планування освітньої роботи, який надає вихователю змогу з окремих дидактичних елементів — форм, методів, засобів навчання й виховання дітей — самостійно конструювати загальну картину проживання дня відповідно до свого особистого бачення, розуміння кожної з навчальних тем, з урахуванням особистих переваг, можливостей дітей конкретної групи, наявних ресурсів.
Планування здійснюють за тематичними блоками і циклами, що охоплюють усі змістові лінії Базового компонента дошкільної освіти.
Які складники методичного конструктора
Приклад до тематичного циклу "Шукаємо казку"
Перспективний план у вигляді інтелектуальної карти | Інтелектуальна карта «Шукаємо казку» |
Карти очікуваних досягнень дітей | Карта очікуваних досягнень: старший дошкільний вік Карта очікуваних досягнень: молодший та середній дошкільний вік |
Тематика інтегрованих занять (один чи два тижні) | Інтегровані заняття до теми «Шукаємо казку» |
Майстер-класи | Веселі стаканчики Будиночок із квасолі для лісовичка Конструюємо казку |
Літературні проєкти | Літературний проєкт «Розумні казки» |
Художні твори та кольорові ілюстрації до них | Ілюстрації для обговорення на тему «Світ казок» |
Добірка ігор, вправ та інших форм роботи з дітьми | Справи дня. Тема «Шукаємо казку» Картотека завдань для центрів розвитку: творчості, здоров'я, мови, театру, математики, гри, науки |
Завдання для аудиту | Асоціативна карта «Казко, де ти?» Асоціативна карта «У світі казок» |
Тематичні цикли відповідають:
- змістовим лініям БКДО
- інтересам і життєвим потребам дошкільників
- сезонним змінам у природі та житті людини
- місцю й ролі найважливіших суспільно-громадянських подій в житті дітей.
Роботу з дитиною раннього віку педагогам слід не вибудовувати за принципом розвитку окремих психічних процесів, а скеровувати на загальне, максимально різнобічне ознайомлення малюка зі світом предметів, людей і взаємин.
Результати застосування методичного конструктора
Використовуючи блочно-тематичне планування за принципом методичного конструктора, вихователі оптимізують освітній процес і організацію життєдіяльності дітей у дитячому садку.
Методичний конструктор:
- скорочує «писанину» без втрачання ключових смислів спланованих педагогічних дій на користь конструктивної взаємодії з дітьми
- надає право вести розгорнутий (для молодих) або згорнутий (для досвідчених вихователів) спосіб планування з використанням картотеки, тобто за принципом методичного конструктора
- забезпечує картотекою — широкою палітрою інструментів для розв’язання професійно-педагогічних завдань з урахуванням індивідуальних можливостей дітей і особливостей конкретної групи
- допомагає вихователю самоорганізовуватися в межах теми залежно від специфіки конкретної групи дітей і власних передбачень, а також визначати послідовність тематичних блоків у перспективному плануванні
- дає змогу використовувати у власній щоденній практиці потужний арсенал творчих ідей педагогів усієї країни, зіставляти їх зі своєю професійною позицією, тобто щоденно підвищувати свою кваліфікацію.
Блочно-тематичне планування за принципом методичного конструктора можна застосовувати в роботі за будь-якою комплексною програмою — «Я у Світі», «Дитина», «Українське дошкілля» та ін.
За матеріалами Наталі Гавриш, професора кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти ВНУ імені Лесі Українки, д-ра пед. наук