Конфлікти в школі: що може зробити вчитель?
Діти можуть бути вибуховими: в Україні кожен четвертий вчитель ставав жертвою булінгу чи знущань. Часто прості сутички на уроках переростають в реальні протистояння вже з участю батьків. Завдання вчителя – зберігати спокій та знайти спосіб мирно врегулювати всі конфлікти. Педагогам варто вміти гасити і сутички між самими учнями, і бути посередником у діалозі між дітьми, бути порадником, якому можна довіритися. Спробуємо з’ясувати, як діяти викладачу у гострих ситуаціях.
Причини виникнення конфліктів
Найголовніше – визначити причину конфлікту. Знайти, що саме захищає чи відстоює кожна сторона. Адже конфлікт, як айсберг, ми бачимо лише верхівку. Зазвичай конфлікти між учнями виникають через прагнення довести свою позицію, самоствердитися в колективі, а інколи – захиститися від нападок інших учнів.
Через постійне виснаження на уроках, приховані образи та ще й сформований емоційний інтелект дитини, причиною конфлікту може стати як серйозна ситуація, так і найменша дрібниця.
Наприклад:
- діти не поділили обід у шкільній їдальні;
- один учень зачепив іншого;
- штовханина на перерві;
- насмішки учнів один з одного.
Учителю варто шукати справжню причину конфлікту, адже агресивна поведінка чи кпини можуть свідчити про те, що дитина переживає страх, стрес, проблеми вдома або навіть самотність. Ставте питання, цікавтеся, чому дитина себе так поводить, що її турбує?
Як реагувати на конфлікт
Якщо запобігти конфлікту все ж не вдалося, тоді вчитель має виконувати роль посередника між учнями.
Як допомогти дітям?
- Як уже говорили – з’ясувати справжню причину конфлікту. Дізнатися, чого саме хоче кожна сторона.
- Стати посередником між учнями. Допомогти їм зрозуміти справжні мотиви конфлікту та стати незалежною стороною. Вислухати обидві сторони, сприяти тому, щоб учні почули позицію одне одного.
- Максимально зібрати інформацію та зробити об’єктивний висновок.
- Нікого не критикувати та не повчати, не варто займати чиюсь сторону, головне – стати незалежним порадником, який допоможе дітям знайти спільний вихід із ситуації.
- Не тиснути на учнів, дати їм підтримку та захист.
- Запропонувати альтернативу вирішенню конфлікту, нове рішення, яке учні підтримають.
⚓Педагогічні поради батькам: як психологічно підтримати дитину після поразки
Для прикладу уявімо ситуацію:
На перерві учні вийшли з класу на провітрювання. Діма вирішив повторити домашнє завдання і повернувся в кабінет, де побачив Антона та Тимура, які кидали його рюкзак. Між хлопцями зав’язалася словесна перепалка, у якій з’ясувалося, що це уже не перша сутичка між учнями. Саме в цей момент до класу зайшов вчитель і учні намагалися приховати конфлікт. Наступного дня ситуація повторилася. Які дії допоможуть розв’язати конфлікт між учнями?
Спробуйте техніку «Коло». Запросіть учнів на розмову після уроку. Розкажіть про правила участі у «Колі»:
- участь є добровільною;
- все сказане залишається в межах «Кола»;
- кожен з учасників погоджується поважати думку іншого;
- кожен висловлюється доброзичливо і говорить правду;
- учасники залишаються в «Колі», поки воно допомагає виявити проблему.
Метою Кола є залучення причетних до конфлікту учнів та можливість висловити свою думку. Відтак, кожен залишається почутим та має змогу побачити ситуацію зі сторони. Ведучим Кола може стати вчитель, який буде ставити питання. Наприклад:
- Що ти побачив, коли ввійшов в клас?
- Чому портфель опинився не на своєму місці?
- Як ти себе почуваєш у цій ситуації?
- Що ти б хотів змінити у своїй поведінці?
Питання можна ставити різні. Головне, щоб вони були спрямовані на розв’язання конфлікту між дітьми. Коли всі учасники висловилися, вчитель може підсумувати та пояснити, чому важливо чути одне одного.
→ Конфлікти в закладах освіти: як розв'язати
Крім того, можна провести цікаву бесіду з усім класом та навести приклади, історії успішного подолання конфліктів. Запропонувати учням почитати цікаву психологічну літературу, щоб глибше зрозуміти причини конфліктів та їх вирішення. А найголовніше – навчити дітей вести конструктивний діалог, співпрацювати та вміти вислухати один одного. Якщо у вас є питання стосовно реальних конфліктних ситуацій в школі, пишіть в безкоштовну консультацію proshkolu.com.