Завершення 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти

Автор
заступник начальника управління — начальник відділу оцінювання закладів освіти управління інституційного аудиту Державної служби якості освіти України
Усе про завершення 2024/2025 навчального року: дати, оцінювання, документи та особливі випадки. МОН роз'яснює ключові питання для шкіл: визначення термінів, подолання освітніх втрат, переведення учнів, видача документів - зокрема за кордоном та з відзнакою, заохочення та оцінювання досягнень.

Лист МОН про завершення 2024/2025 навчального року

МОН визначило ключові питання завершення 2024/2025 навчального року для шкіл. У листі від 09.05.2025 № 1/9535-25 Міносвіти звернулося до обласних та Київської міської адміністрацій щодо:

  • визначення дат завершення навчальних занять, дати канікул, формату свята до закінчення навчального року;
  • заходів для подолання освітніх втрат;
  • переведення учнів на наступний рік навчання;
  • отримання учнями документів про освіту, зокрема особливості отримання свідоцтва про повну загальну середню освіту з відзнакою;
  • заохочення та відзначення академічних та інших досягнень учнів;
  • оцінювання результатів навчання учнів.

ВЕБІНАР: Освітня програма закладу освіти

Дата завершення навчального року: хто її визначає

Кабмін визначив тривалість 2024/2025 навчального року: з 2 вересня 2024 року до 30 червня 2025 року (постанова від 23.07.2024 № 841). Це відповідає чинному законодавству про повну загальну середню освіту, яке передбачає завершення навчального року не пізніше 1 липня.

Школи самостійно визначають структуру навчального року, навчального тижня та навчального дня, враховуючи освітню програму, навчальне навантаження, вікові особливості учнів та регіональні фактори. Рішення ухвалює педагогічна рада закладу освіти. Також заклад загальної середньої освіти в межах своєї автономії та з урахуванням дати закінчення 2024/2025 навчального року, встановленої КМУ,  самостійно визначає тривалість навчального року (дату завершення занять), дати канікул, необхідність, день проведення та формат свята до закінчення навчального року.

МОН наголошує, що навчальний рік може тривати до 30.06.2025, проте ця дата гранична, а не обов’язкова. Заклади загальної середньої освіти не зобов’язані проводити навчання до 30 червня.

Тривалість канікул у закладах освіти протягом навчального року не може становити менш як 30 календарних днів. Кожен заклад загальної середньої освіти та його педагогічна рада вирішують, як завершити навчальний рік. У межах академічної автономії виконання освітньої програми, навчального плану та освітнього процесу — це внутрішні питання кожного закладу.

Подолання освітніх втрат

Ухвалюючи рішення щодо завершення навчального року, педагогічна рада й керівник закладу мають зважати на таке:

  • наскільки навчання в умовах війни вплинуло на психічний стан та інтелектуальний розвиток учнів;
  • чи є в учнів освітні втрати;
  • які активності будуть найбільш дієвими для подолання освітніх втрат.

Для подолання освітніх втрат МОН рекомендує на рівні закладу освіти забезпечити моніторинг результатів навчання здобувачів освіти з використанням діагностичного інструментарію, проведення відповідного тестування. Це дасть змогу вибудувати індивідуальні освітні траєкторії для учнів, які цього потребують.

Шляхи подолання освітніх втрат

Для подолання освітніх втрат заклад освіти у червні може запровадити:

  • додаткові заняття
  • консультації
  • освітні екскурсії
  • роботу пришкільних (мовних, математичних, природничих тощо) таборів.

Форму організації заходів заклад має визначити залежно від безпекової ситуації в регіоні. Проте проведення таких заходів не є обов’язковим. У межах академічної автономії школа може організувати гнучкий освітній процес, аби підтримати учнів у подоланні освітніх втрат, спричинених війною.

Порядок переведення учнів на наступний рік навчання

МОН нагадує, що переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання регулює Порядок, затверджений наказом МОН від 14.07.2015 № 762 (зі змінами).

Для забезпечення безперервності здобуття освіти дітьми в умовах воєнного стану МОН рекомендує врахувати в роботі Методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні (далі – Методичні рекомендації), затверджені наказом МОН від 15.05.2023 № 563 (зі змінами, затвердженими наказом МОН від 13.06.2024 № 836). 

Свідоцтва про закінчення 9 класу та школи

Після завершення навчання за освітньою програмою відповідного рівня повної загальної середньої освіти незалежно від форми її здобуття учні отримують документи про освіту (ч. 1 ст. 18 Закону України «Про повну загальну середню освіту»):

  • свідоцтво про початкову освіту;
  • свідоцтво про базову середню освіту;
  • свідоцтво про повну загальну середню освіту.

Випускники шкіл за кордоном у 2025 році отримають документи про освіту за встановленою процедурою. МОН та МЗС спільно визначили порядок вручення свідоцтв про базову, повну загальну середню та професійну освіту для учнів, які тимчасово перебувають за межами України. Цей порядок регулюється наказом від 12.04.2023 № 419/165.

Як завучу завершити навчальний рік

Заохочення та відзначення досягнень учнів

Відповідно до частини першої статті 16 Закону України «Про повну загальну середню освіту» за особливі успіхи у навчанні, дослідницькій, пошуковій, науковій діяльності, культурних заходах, спортивних змаганнях тощо до учнів можуть застосовуватися різні види морального та/або матеріального заохочення і відзначення.

Нагадуємо, що втратив чинність наказ МОН «Про затвердження Положення про золоту медаль «За високі досягнення у навчанні» та срібну медаль «За досягнення у навчанні» від 17.03.2015 № 306. 

Відповідно до змін, які МОН внесло наказом від 15.04.2025 № 570 до Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання, затвердженого наказом МОН від 14.07.2015 № 762, учні закладів загальної середньої освіти, які за результатами річного оцінювання з усіх предметів, що вони вивчали на відповідному рівні освіти, та ДПА (у разі її проведення), мають результати навчання високого (10, 11, 12 балів) рівня, отримують свідоцтво з відзнакою:

  • випускники 11 (12 класів) – свідоцтво про повну загальну середню освіту з відзнакою;
  • учні 9 класів – свідоцтво про базову середню освіту з відзнакою.

МОН нагадує: форми заохочення учнів визначаються внутрішніми документами закладу — статутом або окремим положенням, затвердженим педрадою. Закон «Про повну загальну середню освіту» не обмежує види заохочень та критерії їх застосування.

Тому школи, місцева влада, засновники та громадські організації можуть самостійно вирішувати, як відзначати академічні та інші досягнення учнів. При цьому МОН звертає увагу керівників шкіл на необхідність враховувати особисті досягнення учнів при визначенні кандидатів на отримання документів про освіту з відзнакою.

Як завучу завершити навчальний рік 

Навігатор роботи заступника директора — за посиланням:

Завершення 2024/2025 навчального року

Проведення практики

Наприкінці навчального року, зокрема протягом п’яти днів у 1-2 класах або десяти днів у 3-4 класах у закладах освіти зазвичай проводять навчально-пізнавальну, пошуково-дослідницьку практику — наприклад, реалізують учнівські проєкти, екологічні акції тощо. Щодо інших класів, то педагогічна рада закладу освіти в межах автономії, гарантованої статтею 23 Закону України «Про освіту», може ухвалити рішення про доцільність та терміни проведення практики.

Оцінювання результатів навчання учнів

Законом України від 29.10.2024 № 4034-IX скасовано державну підсумкову атестацію у 2025 році.

МОН роз’яснює порядок визначення високого рівня навчальних досягнень учнів для нагородження.

Базова середня освіта (9 клас)

  • Враховуються річні оцінки за предмети, що вивчалися в 9 класі та входять до обов’язкових освітніх компонентів навчального плану школи (відповідно до Типової освітньої програми для 5-9 класів, наказ МОН № 405 від 20.04.2018).
  • Пропедевтичні курси, які вивчалися раніше, вважаються початком вивчення відповідних предметів у 9 класі.

Профільна середня освіта (10-11/12 класи)

  • Враховуються оцінки за предмети, що вивчалися в 10 та 11 (або 12) класах та входять до обов’язкових освітніх компонентів навчального плану школи (відповідно до Типової освітньої програми для 10-11 класів, наказ МОН № 408 від 20.04.2018).
  • Якщо предмет завершено у 10 класі, оцінка за цей рік також враховується.

Особливі випадки

Категорія учнів

Особливості оцінювання

Додаткова інформація

Учні, які вибувають із закладу освіти (виїзд за кордон, соцвідпустка, призов тощо)

Дострокове оцінювання

Залежить від обставин вибуття

Учні з особливими освітніми потребами (ООП)

За загальними критеріями, з урахуванням індивідуального навчального плану (ІНП)

Якщо ІНП наявний

Учні на індивідуальній формі здобуття освіти

Можливе оцінювання разом із класом або окремо

Завдання складає заклад освіти; враховують освітню програму, навчальні програми та ІНП; результати фіксують у класному чи окремому журналі

Екстерни

Складають річне оцінювання і атестацію — у разі її проведення

З усіх обов’язкових предметів; результати оформлюють протоколом; можливість оцінювання впродовж року для тих, хто за кордоном чи на територіях з особливим режимом

Учні за сімейною (домашньою) формою навчання

Підсумкове (семестрове і річне) оцінювання; атестація — у разі її проведення

Проводиться щонайменше двічі на рік; згідно зі ст. 17 Закону про повну загальну середню освіту

Учні, для яких організовано педагогічний патронаж

Формувальне, поточне, підсумкове оцінювання;  атестація — у разі її проведення

Тематичне, семестрове, річне оцінювання згідно із законодавством

Школярі, які не мають річних оцінок чи результатів ДПА, можуть пройти оцінювання повторно до початку нового навчального року.

Якщо ж повторне оцінювання не складено, педагогічна рада спільно з батьками визначать подальшу форму навчання учня (ч. 5 ст. 17 Закону про повну загальну середню освіту).

Заклад освіти може оцінювати результати навчання учнів за власною шкалою оцінювання. У такому разі мають бути правила переведення такої шкали до системи оцінювання, визначеної законодавством. При цьому річне оцінювання та ДПА проводять за системою оцінювання, визначеною законодавством. Результати такого оцінювання відображають у свідоцтві досягнень, яке видають учневі щороку у разі переведення його на наступний рік навчання.

результатів навчання учнів


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді