Дитячий хор: маленькі таємниці великого успіху

Вправи, які майстри-педагоги використовують у роботі з професійними вокалістами, можна успішно застосовувати і в роботі з дітьми, дещо спростивши завдання

Приміром, чудовий прийом, коли кожен хорист розспівує свою мелодію в довільному темпі й тональності — при цьому весь колектив співає одночасно. За цим принципом можна використовувати з дітьми простеньку коротку поспівку, виконуючи її у формі канону:

  • спочатку — в однаковому для всіх темпоритмі
  • потім — у довільному темпі, ритмі, і навіть тональності.

Що ж дає ця нестандартна вправа? Діти звикають чути власний голос, вчаться його контролювати, тримати інтонацію, і водночас чути інших. А це — одна з найголовніших умов якісного виконання багатоголосся.

Під час співання складного епізоду або високої ноти спробуйте просто трохи зігнути коліна, ніби готуєтесь до стрибка.

Що це дає?

Відчуття співацької опори (опори дихання, опори звуку), про яку всі знають, говорять, а показати, де її знайти, — не можуть. А шукати її необхідно навіть не на рівні діафрагми, а значно нижче — на рівні тазостегнових суглобів. І вправи на кшталт присідання, згинання колін тощо дають змогу добре її відчути.

Вправи для співацької постави та дихання

Під час вокальних занять звертайтеся передусім до вправ, які допоможуть дітям:

  • звільнити, розслабити тіло
  • виробити правильну поставу
  • зміцнити дихання
  • зосередитись на рухах диригента.

Ці вправи зазвичай займають до 15 хв.

Основою співу має бути абсолютно вільне, розслаблене тіло — і в той же час дуже міцна постава. Це відчуття можна порівняти з поїздкою в транспорті, під час якої людина стоїть, не тримаючись руками, і балансує, щоб втримати рівновагу

Вправа «Медитація»

Уявіть, що стоїте в морі або річці по шию у воді. Ваші ноги «вросли» у дно, як корені або якір. Тіло «розгойдують хвилі» — виконуйте рівномірні рухи всім корпусом вправо-вліво, вперед-назад, по колу, не відриваючи ніг від підлоги і не нахиляючись, а хитаючись.

Уявляйте, як вода дбайливо «тримає» вас, як м’яко рухається в ній тіло.

Вправа «Потягування»

Ви прокидаєтеся в очікуванні гарного дня і потягуєтеся — спокійно й трохи ліниво потягуєте руки в сторони, вгору, вниз.

Маківка теж тягнеться вгору, розтягуються м’язи спини й основа шиї, живіт підтягується, але не втягується. Тіло стає струнким і розкутим. Корпус нахилений трохи вперед, голова (також трохи!) нахилена вниз.

Гімнастика для язика

За допомогою язика «перевіряйте», як почуваються зубки, чи з ними все гаразд. Діставайте до найдальших кутніх зубів.

«Протирайте» язиком щоки й піднебіння, намагаючись дістати до маленького язичка. «Жуйте» щоки і язик.

Змагайтеся, у кого найдовший язик, дражніться ним.

Вправа «Повітряна куля»

Не варто казати дітям: «А зараз ми зробимо вправи для дихання!», — тому що вони одразу фіксують свою увагу на диханні, напружуються, починають дихати поверхово, піднімають плечі — цього допускати не можна.

Натомість нехай уявлять перед собою величезну повітряну кулю, яку треба обхопити руками — і, сильно стиснувши, вижати все повітря. Повітря виривається із сильним шумом і свистом на звук «с-с-с-с-с».

Інший варіант — сильно натиснути на уявну кулю чотири рази, при цьому чітко, активно і коротко «виштовхуючи» із себе звук «с». Ця вправа допомагає укріпити прес, діафрагму, в ігровій формі навчає дітей контролювати дихання.

Розвиток чистої інтонації та чіткого мовлення

На заняттях (особливо з найменшими дітьми) використовуйте прості поспівки, які містять інтонування:

  • на одному звукові — «Нам нема ще семи», «Сів шпак на шпаківню»
  • у межах великої секунди — «Печу, печу хлібчик»
  • великої терції — «Вийди, вийди, сонечко», «Корівко, корівко»
  • чистої кварти — «Качка йде».

Зауважуйте на чіткій вимові приголосних у кінці слова або складу і «тягучість» голосних. Наприклад, у словах «хлібчик», «обідчик» глухий звук «к» часто зникає, тому його треба вимовляти, ніби виштовхуючи вперед.

Зі старшими дітьми використовуйте традиційні розспівки в нетрадиційному поданні. Наприклад, розспівку на одному звукові «мі-ме-ма-мо-му» доповнюйте розспівами кожного складу на велику терцію, потім по звуках мажорного тризвуку (або розгорнутого тризвуку). При цьому потрібно уважно стежити за тим, аби діти:

  • зберігали однакову високу позицію
  • направляли звук на корені верхніх зубів
  • відкривали вуста (як дзьоб у пташки).

Вправ і розспівок не має бути дуже багато — головне, щоб вони були правильно, якісно і точно виконані. На заняттях заохочуйте дітей аналізувати власне виконання, спів своїх друзів, виявляти помилки і вдалі моменти. Такий аналіз під час занять робитиме їх уважнішими, зосередженішими.

Компоненти успішної вокальної роботи

На додачу пропонуємо вам інфографіку про складові успішної вокальної роботи з дошкільниками. Скачайте її у зручному форматі та роздрукуйте.

Компоненти успішної вокальної роботи  в ДНЗ

За матеріалами Олени САЧЕВОЇ,
викладача-методиста,
завідуючої відділом вокально-хорових дисциплін
Здолбунівської музичної школи,
художнього керівника дитячого хору «Іскринка»,
Рівненська обл.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді