Посібник для вчителя «Українська історія в кінофільмах» орієнтований на вчителів, які викладають:
- історію
- медіаграмотність.
Зміст посібника «Українська історія в кінофільмах»
Як стверджують укладачі (О. Волошенюк, Л. Новікова, С.Тримбач, Г. Черков), за допомогою посібника учитель, звертаючись до українських кінотекстів, може:
- організовувати дискусії серед учнів про конфліктні ситуації та складні соціальні процеси в історії Україні
- проводити:
- курси за вибором
- факультативні курси
- виховні години
- заняття гуртків юних істориків, журналістів тощо
- популяризувати кінематографічну грамотність.
Для уроків з історії України
У посібнику «Українська історія в кінофільмах» окремими розділами подані розробки занять за кінофільмами:
назва х/ф | на уроках яких класів можна використати | теми уроків «Історія України» |
| 8-мі класи |
|
| 10-ті класи | |
| ||
| 11-ті класи |
|
| ||
|
|
Також у додатку наведено перелік 50 українських фільмів доби незалежності від українських кінознавців.
Яку навчально-методичну літературу обрати вчителям НУШ
Посібник з кінограмотності у контексті медіаграмотності
У вступі до посібника укладачі наголошують на медіаграмотності як на одній із сучасних ключових життєвих навичок та на важливості підвищення рівня медіаграмотності в суспільстві, зокрема завдяки шкільній освіті.
ЮНЕСКО визнає кінограмотність за необхідну складову медіа-інформаційної грамотності. Кінематограф вважають ефективним і популярним способом поширення соціальних, моральних і культурних повідомлень.
Кіно як ніяке інше середовище налагоджує емоційну й пізнавальну комунікацію, не просто відзеркалюючи картину суспільства, а й відбиваючи його образ з усіма цінностями, звичаями, надіями і страхами.
Тож, вважають, уже на часі внести до «порядку денного» європейської системи освіти такі предмети, як:
- кіноосвіта
- кінограмотність.
Причому не як факультатив, а як інтегрована частина шкільної програми.
Зарахування до закладів загальної середньої освіти у країнах, що приймають дітей з України, відбувається за заявами батьків. Підкажіть батькам подати її. Це один зі способів продовжити здобуття освіти.
Навіщо кіноосвіта і кінограмотність
Фільм — це медіатекст, через який можна навчитися критичному мисленню й аналізу. Аналіз та інтерпретація фільмів є основними методами кіноосвіти.
Основа ефективного аналізу — володіння граматикою кіномови.
Функції аналізу та інтерпретації фільму під час вивчення шкільної програми можуть бути різними. У посібнику подано етапи та різновиди аналізу кінофільмів, які вчитель може застосувати на уроках.
Кіноосвіта й кінограмотність сприяють:
- засвоєнню навичок оцінки кінотексту з позицій ідеології, етики та естетики
- обізнаності про місце й функцію фільму в сучасній культурі у контексті інших видів мистецтва та масових комунікаційних засобів
- напрацюванню навичок критичного мислення.
- вивченню граматики кіномови
- усвідомленню і розумінню образної мови кіно.
Кінодійсність так само сильно і безпосередньо впливає на чуттєвість людини, як і власне дійсність.