МОН направило лист «Про пріоритетні напрями психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу учасників освітнього процесу на 2018/2019 навчальний рік» від 07.08.2018 № 1/9-487.
У цьому листі окреслено завдання психологічної служби на новий навчальний рік у Новій українській школі.
Мета діяльності психологічної служби
Психологічна служба у системі освіти функціонує як єдина система, яка сприяє створенню умов для інтелектуального і соціального розвитку здобувачів освіти збереження психічного здоров’я та надання психологічної підтримки всім учасникам освітнього процесу.
Метою діяльності психологічної служби є сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти.
Діяльність психологічної служби у системі освіти здійснюють:
- практичні психологи
- соціальні педагоги
- методисти й директори/завідувачі навчально-методичних кабінетів/центрів/ лабораторій.
♥ Нове Положення про психологічну службу у системі освіти (2018)
Пріоритети на 2018/2019 навчальний рік
У 2017/2018 навчальному році кількість фахівців психологічної служби становила 22 930 осіб, з них:
- практичних психологів — 15 070 осіб
- соціальних педагогів — 7093 осіб
- методистів — 767 осіб.
Зі змісту листа МОН виокремлено пріоритетні питання щодо:
- штатів і структури обласних, районних (міських), навчально-методичних центрів/кабінетів/лабораторій психологічної служби — с. 5 у листі
- посадових обов’язків фахівців психологічної служби — с. 6
- питань програмно-методичного забезпечення процесу підвищення фахового рівня практичних психологів і соціальних педагогів — с. 8
- сертифікації та підвищення кваліфікації практичних психологів і соціальних педагогів — с. 9
- ролі психологічної служби в процесі реалізації Концепції Нової української школи — с. 10
- адаптації першокласників — с. 12
- збереження та зміцнення психічного здоров’я учасників освітнього процесу, профілактики насильства, булінгу — с. 13
- інклюзивної освіти та психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами — с. 16
- запобігання негативної поведінки серед дітей та молоді — с. 22
- психологічного та соціально-педагогічного супроводу дітей із сімей учасників АТО, внутрішніх переселенців — с. 23.
У 2018/2019 навчальному році керівникам обласних, районних, міських департаментів (управлінь, відділів) освіти і науки, інститутів післядипломної освіти для організації належного психологічного, соціально-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу необхідно вжити заходів:
- 100%-ове забезпечення закладів освіти, зокрема й навчально-методичних центрів/кабінетів/лабораторій, методистами, практичними психологами, соціальними педагогами та забезпечення їх кабінетами і персональними комп’ютерами
- проведення з керівниками закладів освіти спеціальних занять, семінарів, тренінгів щодо надання інформації про функціональні обов’язки працівників психологічної служби, нормативно-правові засади їх професійної діяльності, розподілення робочого часу та роль у забезпеченні високої ефективності освітніх реформ
- організація та проведення Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі», в тому числі моніторингових досліджень
- покращання методичного забезпечення діяльності працівників психологічної служби, зокрема й у закладах освіти новостворених територіальних громад
- організація надання допомоги постраждалим внутрішньо переміщеним учням їхнім батькам та членам родини в адаптації до нових умов проживання і навчання, дітям і сім’ям учасників АТО
- психологічне і соціально-педагогічне забезпечення та супровід інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами, консультативна і просвітницька робота з батьками
- допомога у вирішенні проблем адаптації дітей до закладу освіти
- забезпечення захисту прав і свобод дітей, створення безпечного середовища (запобігання насильству в учнівському колективі та домашньому насильству)
- посилення профілактичної роботи щодо протидії торгівлі людьми
- підвищення фахової компетентності педагогічних працівників.
Аби не загубилися в школі: Адаптація учнів перших та п’ятих класів
Першокласник і залипання клавіші «Esc»
Принципи роботи психологічної служби
Діяльність працівників психологічної служби має ґрунтуватися на загальновизнаних гуманістичних, демократичних та правових засадах із дотриманням основних принципів здійснення соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю, а саме:
- додержання і захист прав людини
- адресність та індивідуальний підхід
- доступність та відкритість
- добровільність вибору в отриманні чи відмові від отримання соціальних послуг
- гуманність
- комплексність
- максимальна ефективність використання бюджетних та позабюджетних коштів суб’єктами соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю
- законність
- соціальна справедливість
- забезпечення конфіденційності суб’єктами соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю, дотримання ними стандартів якості, відповідальності за дотримання етичних і правових норм.