Кінець навчального року в закладі дошкільної освіти є відправною точкою для початку нового управлінського циклу.
У цей період директор ЗДО оцінює ефективність управлінської діяльності за минулий навчальний рік. Оцінювання відбувається за такими показниками:
- своєчасність прийняття управлінських рішень та їх виконання
- результативність діяльності педагогічного колективу
- упровадження педагогічних інновацій
- правильність обраних об’єктів та форм контролю
- своєчасність регулювання освітнього процесу
- наявність управлінських помилок.
Педагогічний аналіз дає змогу:
- бачити й оцінювати зміни, що відбуваються в освітньому процесі
- усувати чинники виявлених недоліків
- прогнозувати напрями розвитку закладу
- ухвалювати своєчасні рішення в кожній конкретній ситуації
- розв’язувати ті чи ті завдання, які щодня виникають перед педагогічним колективом.
Функції педагогічного аналізу постійно доповнюються. Адже потрібно не лише аналізувати діяльність закладу, а й уміти визначати внутрішні та зовнішні чинники певних змін. Це дає змогу:
- отримати необхідну інформацію для поточного корегування і прогнозування розвитку закладу
- визначити мету й завдання діяльності закладу, перспективні напрями його розвитку, способи вимірювання проміжних та кінцевих результатів.
Порядок педагогічного аналізу
Методика здійснення педагогічного аналізу є певною системою правил та операцій, що необхідні для вивчення освітнього процесу та управління ним.
Повний цикл педагогічного аналізу охоплює такі дії:
- вибір об’єктів вивчення
- визначення змісту аналітичної діяльності
- розроблення програми спостереження й аналізування
- складання графіка відвідування об’єктів аналізування
- підготовка й прийняття управлінського рішення.
Предмет аналізу
Насамперед необхідно визначити, на що спрямовувати свої зусилля та зусилля членів педагогічного колективу під час здійснення педагогічного аналізу діяльності ЗДО за рік. Предмет аналізування є стан освітнього процесу.
Аналізування всіх численних і складних процесів потребує чимало сил, часу й умінь. Однак кількість досліджуваних аспектів освітнього процесу не може бути нескінченним. У межах блоку об’єднують лише ті види діяльності:
- між якими є закономірні зв’язки
- які вплинули на досягнення мети
- зміст яких розкриває істотні сторони освітнього процесу
- які впливають на формування основних показників освітнього процесу.
Окреслити постійний предмет аналізування діяльності ЗДО неможливо, адже він щороку змінюється залежно від завдань на рік. Проте в кожному закладі є постійне коло питань, які необхідно щороку аналізувати, оскільки вони є основою педагогічних процесів.
Здійснюючи педагогічний аналіз, директор ЗДО виконує різні управлінські функції:
| ► спрямована на створення певної організаційної структури в колективі для якісного виконання річного плану роботи закладу |
| ► здійснює під час розв’язання завдань, визначених річним планом |
| ► запровадження протягом року змін відповідно до результатів контролю, висновків і рекомендацій педагогічного аналізу, як-от:
|
Структура аналізу
У педагогічній літературі є різноманітні підходи щодо розроблення структури аналізування діяльності дошкільного закладу. Утім багаторічний досвід дає змогу окреслити його оптимальну 8-блочну структуру аналізування.
Етапи проведення аналізування
Аналізування діяльності ЗДО за рік завжди тривалий процес, адже потребує опрацювання значних блоків інформації. Його проведення можна розподілити на такі етапи, як-от:
| ► протягом навчального року |
| ► з квітня до кінця травня |
| ► відбувається як узагальнення результатів аналізування діяльності закладу за поточний навчальний рік, окреслення завдань на новий та оформлення підсумкового документа |