Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Зорова гімнастика — це одна з форм профілактики та корекції порушень зору, запобігання перевтомі зорового апарату.
Спеціальні вправи для очей ґрунтуються на рівномірному чергуванні тренувань очних м’язів з повноцінним відпочинком зорового апарату. Виконуючи такі нескладні вправи щодня, можна не лише зберегти зір, а й відновити його повноцінне функціонування.
Тривати зорова гімнастика має 1–2 хв.
Гімнастика для очей — це одна зі здоров’язбережувальних технологій, поряд з дихальною гімнастикою, самомасажем, динамічними паузами тощо.
- Ранкова гімнастика на свіжому повітрі
- Фізкультхвилинки для дітей дошкільного віку
Вправи зорової гімнастики:
- знижують втомлюваність очей
- зміцнюють очні м’язи
- знімають напруження
- запобігають виникненню порушень зору
- позитивно впливають на загальну працездатність зорового аналізатора та всього організму.
Гімнастика для очей вдома: вправи для проведення з дітьми
Якщо в дитини вже виявлено порушення зору, зорова гімнастика допоможе розв’язати цю проблему. Завдання батьків — вивчити з дитиною прості вправи для поліпшення зору й регулярно нагадувати їй виконувати гімнастику для очей.
Щоб заохотити дитину й викликати в неї інтерес до зорової гімнастики, рекомендуйте батькам виконувати вправи для очей разом з нею.
Пропонуємо декілька простих вправ, які зручно виконувати з дитиною вдома.
- Підвісьте різноколірні картонні кружечки різних розмірів у кутках кімнати під стелею. Запропонуйте дитині подивитися на лівий кружечок декілька секунд, потім — на правий, відтак заплющити очі на 10 с. Виконайте з дитиною цю вправу 3–5 разів.
- Запропонуйте дитині протягом 10 с почергово заплющувати й розкривати очі для розслаблення м’язів, що підтримують очне яблуко.
- Сядьте навпроти дитини й поставте руки під підборіддя, щоб уникнути рухів голови. Запропонуйте дитині зробити те саме. Відтак виконуйте вправу разом. Слід підняти очі й подивитися вгору, потім — вниз по 4 рази; перерва 10 с; потім — вправо, вліво по 4 рази; перерва 10 с.
- Розмістіть на стелі малюнок у вигляді змійки, спіралі або кольорової шахової дошки. Запропонуйте дитині «пройти шлях» очима: від початку змійки до її кінця, від початку спіралі до центра, по кубиках певного кольору, який ви задасте.
- Запропонуйте дитині уявити перед собою квадрат і «обвести» його очима по периметру за годинниковою стрілкою та проти неї, відтак провести уявні лінії по діагоналі — з лівого верхнього кута у правий нижній та з лівого нижнього кута у правий верхній.
- Пограйте з дитиною «у ведмедика». Дитина має стояти розслаблено й переступати з однієї ноги на другу, відриваючи п’яти від підлоги, і злегка похитуватись, як ведмедик. Погляд при цьому необхідно зосередити чітко перед собою — у напрямку носа — та не переводити його на жоден з предметів, які потрапляють у поле зору. Під час виконання вправи можна кліпати. Вправу слід виконувати протягом 2–3 хв.
- Запропонуйте дитині заплющити очі, накрити їх долонями та уявити перед собою чорне поле. Відтак «намалювати» носом маленьку літеру «о». Усередині неї — ще меншу, а всередині цієї — ще меншу і т .д., допоки не вийде крапка. По завершенні вправи дитина має протягом 30 с покліпати очима.
- Відшукайте за вікном дуже віддалений об’єкт. Запропонуйте дитині подивитися через вікно на нього та уважно розглядати впродовж 10 с, потім перевести погляд на об’єкт, що знаходиться в кімнаті. Повторити вправу слід 3–4 рази.
- Запропонуйте дитині простягнути перед собою праву руку. Відтак повільно водити вказівним пальцем вправо–вліво, вгору–вниз і поглядом стежити за ним.
Користь наведених вправ зорової гімнастики буде відчутною лише за умови систематичного їх виконання. Ці вправи потрібно виконувати щоденно протягом 10–15 хв. у будь-який час після зорової діяльності.
Однією з основних причин погіршення зору у дітей є надмірне викоритсання комп'ютера та ґаджетів. Дізнайтеся, як знизити шкідливість комп’ютера для дошкільника.
Як проводити зорову гімнастику для дошкільників
Дотримуйтеся таких важливих правил, аби вправи були ефективними:
- пропонуйте дошкільнику перепочинок протягом 1-2 хв. через кожні 10 хв виконання спеціальних вправ
- озвучуйте дитині всі дії, які ви виконуєте
- дотримуйтеся принципу ускладнення матеріалу. Так, спочатку відпрацюйте прості рухи очима вправо-вліво, вгору-вниз, кругові рухи, зажмурювання, кліпання тощо, а лише потім використовуйте складніші у виконанні вправи
- застосовуйте доволі крупні штифти, виготовляючи власноруч наочні засоби (плакати чи картки)
- використовуйте для роботи з дітьми якісний папір — ліпше матовий, а не глянцевий; зображення на картках — не на білому фоні, а на світло-жовтому чи світло-зеленому
- розміщуйте написи на аркуші чи на дошці так, щоб у дитини літери не зливалися в одну суцільну лінію; з’ясуйте, написи яким кольором дитина бачить найліпше
- не обмежуйте дитину, коли вона підносить картки із зображеннями чи літерами надто близько до очей
- обов’язково стежте за поставою дитини під час виконання нею вправ
- пожвавлюйте інтерес дітей до зорової гімнастики, використовуючи щоразу нові дидактичні засоби, наприклад:
- предмети-іграшки
- віршований супровід
- завдання на пошук предметів чи картинок, схованих у кімнаті тощо.