Музейна педагогіка — технологія виховання дітей, що має на меті створити сприятливі умови для занурення особистості у спеціально організоване предметно-просторове середовище.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Організація творчого проекту «Я в музеї»
У вересні 2014 року в дитячих садках міста Іллічівська розпочали творчий проект «Я в музеї».
Творча група педагогів визначила такі рекомендовані форми роботи з дітьми в міні-музях:
- словесні — інтегровані заняття, бесіди, дискусії, читання художніх творів, бесіди з використання українського фольклору, вивчення віршів, пісень тощо
- наочні — демонстрація експонатів, старих фотографій, перегляд відеозаписів тощо
- практичні — театральна діяльність, екскурсії, які проводить вихователь чи самі діти, досліди, художньо-предметна діяльність, віртуальні екскурсії, самостійна пізнавальна діяльність тощо
- емоційні — створення «ситуації успіху», розігрування монологів та діалогів під час ігор-емпатій.
Під час організаційного засідання творчої групи було схвалено план реалізації творчого проекту. Виокремлюємо такі етапи творчого проекту:
- підготовчо-мотиваційний
- організаційний
- інформаційний
- етап творчої реалізації проекту
- презентаційний
- аналітично-рефлексивний.
План роботи міні-музею координуємо з річним планом роботи закладу дошкільної освіти.
Творчий проект передбачає тісну співпрацю з музеями міста та області.
Для педагогів практикуємо так звані «творчі поїздки в музеї», під час яких вихователі беруть участь у майстер-класах, зустрічах із художниками, поетами або колегами.
Робота в міні-музеях
Перш ніж ознайомлювати дошкільників з експозицією міні-музею, важливо розповісти їм основні правила поведінки в ньому, зокрема такі:
- експонати можна брати до рук
- розглянувши експонат, потрібно покласти його на місце
- експонати заборонено шкодити і забирати додому
- можна запитувати педагогів про те, що цікавить
- можна наповнювати музей новими експонатами.
Вихователі повсякчас використовують експонати міні-музеїв також у повсякденній діяльності дошкільників: під час занять, ігор, вправ тощо.
Ретельність підготовки і планування — важливий компонент організації екскурсії в міні-музеї, від якого залежить ефективність та успішність проведення екскурсії. Спочатку ставлять цілі і формулюють завдання, добирають зміст і способи для активного сприймання інформації. Мотивація створюється завдяки комфортності освітнього середовища (зовнішні умови і психологічна атмосфера — зовнішній вигляд педагога, його голос, інтонації тощо).
Принципи організації музейної експозиції
Під час оформлення музейної експозиції ураховували такі основні принципи:
- інтеграції — зміст міні-музею дає змогу педагогу ознайомлювати дітей з різними галузями людської діяльності
- діяльності — у міні-музеї дитина реалізовує свої творчі здібності, а відтак поповнює його експозиції власними творчими виробами
- культуродоцільності — міні-музей долучає дошкільників до світової культури, загальнолюдських цінностей
- гуманізму — міні-музей є середовищем для всебічного розвитку дитини
- різноманітності — експонати міні-музею є втіленням його теми в різних аспектах
- екологічності — усі експонати екологічно безпечні для здоров’я дітей
- безпеки — музей безпечний для вихованців
- безперервності — міні-музей є частиною освітнього простору дитячого садка, тут відбуваються заняття та самостійна діяльність дітей
- партнерства — міні-музей є результатом співпраці дорослих та дітей.
Досвід роботи зі створення музеїв хліба та родини
Ознайомтеся із досвідом упровадження музейної педагогіки працівників ДНЗ (ясла-садок) № 27 «Зірочка» (м. Артемівськ, Донецька обл.).
Упроваджувати принципи музейної педагогіки в народознавчу діяльність закладу дошкільної освіти ми розпочали з 2010 року. До створення міні-музеїв залучаємо:
- педагогів
- дітей
- батьків вихованців.
Ми організували міні-музеї народознавчого спрямування — хліба та родини. Під час занять у цих музейних осередках поглиблюємо знання дітей про національні та сімейні традиції українців, їхній побут, родовід; ознайомлюємо з призначенням музейних експонатів.
Щоб робота була ефективною, ми об’єднали педагогів у творчу групу. Вона розробила систему роботи з дітьми на засадах музейної педагогіки. Основними формами роботи було визначено такі:
- міні-заняття «Подорож до музею» (раз на місяць)
- екскурсії до міні-музеїв дитячого садка
- використання музейних експонатів у самостійній та ігровій діяльності дітей
- перегляд презентацій та відеозаписів
- організація виставок
- проведення сюжетно-рольових ігор «Музей», «Виставка» з розподілом ролей — «екскурсовод», «відвідувач», «оформлювач», «реставратор», «художник/скульптор» тощо
- складання розповідей про музейні експонати
- проведення спільних із батьками свят.
Значну увагу приділяємо організації художньо-практичної діяльності дітей, зокрема малюванню, ліпленню, аплікації. А творчі роботи вихованців відтак розміщуємо на тематичних виставках у наших міні-музеях.
Підвищуємо фаховий рівень педагогів
Головною умовою успішного впровадження музейної педагогіки в освітній процес є професійна готовність педагогів. Ефективною ця діяльність буде за умови, що педагоги володітимуть основними критеріями педагогічної майстерності працівника музею. Серед цих критеріїв:
науковість | за спрямованістю музею |
системність | |
наступність | |
гуманність | |
новизна | |
доцільність | |
діалогічність | за характером стосунків із дітьми та батьками |
творчість | за змістом діяльності в музеї |
оптимальність | за вибором засобів |
продуктивність | за результатом |
Важливою є також здатність педагога за зовнішніми ознаками поведінки визначати емоційний стан дитини і корегувати його.
Роботу з педагогами дошкільного закладу організовуємо з метою:
- віднайти нові підходи щодо використання музейної педагогіки у народознавчій діяльності дошкільного закладу
- розвивати інтерес до збереження історико-культурної спадщини свого міста, держави, усвідомлення своєї приналежності до українського суспільства
- виховувати високу художньо-естетичну культуру
- удосконалювати фахову компетентність щодо організації проектної діяльності зі створення міні-музеїв у дитячому садку.
Аби повсякчас підвищувати фахову компетентність вихователів щодо упровадження музейної педагогіки в освітній процес закладу дошкільної освіти, проводимо тематичні засідання творчої групи педагогів.
Скачайте матеріали до засідання творчої групи «Дивосвіт» на тему «Використання міні-музеїв у народознавчій діяльності закладу дошкільної освіти»
Ефективність упровадження музейної педагогіки в систему роботи визначаємо за результатами моніторингу, який проводимо за такими критеріями:
- сформованість умінь дітей сприймати інформацію шляхом споглядання музейних експонатів
- володіння педагогами способами застосування музейної педагогіки для підвищення ефективності освітнього процесу дошкільного закладу
- налагодженість партнерських взаємин між родиною та дошкільним закладом засобами музейної педагогіки.
За матеріалами
Ірини Хромихіної, вихователя-методиста ДНЗ (ясла-садок) № 27 «Зірочка»,
м. Артемівськ, Донецька обл.,
Наталії Снегірьової, практичного психолога ДНЗ (ясла-садок) № 27 «Зірочка»,
м. Артемівськ, Донецька обл.,
Алли Керізь, методиста Іллічівського міського методичного кабінету
відділу освіти Іллічівської міської ради, Одеська обл.