Знайомство педагога з новим класом

Автор
експерт з освітніх питань, Київ
Перша зустріч з учнями та їхніми батьками визначає успіх вашої подальшої роботи в конкретному класі. Пропонуємо готові алгоритми проведення знайомства

🎁 Подарунок від редакції журналу «Заступник директора школи»
image12

Чеклісти з прийомами, які допоможуть вчителю встановити авторитет

🎁 Подарунок від редакції журналу «Заступник директора школи»
image38

Чеклісти з прийомами, які допоможуть вчителю встановити авторитет

Для багатьох педагогів навчальний рік розпочнеться зі знайомства з новим класом. І, як казала Коко Шанель, у людини немає другого шансу справити про себе перше враження. Воно залишається надовго, тож підготуйтеся до першої зустрічі та презентуйте себе позитивно. Так ви налагодите контакт з учнями й батьками та налаштуєтеся на подальшу співпрацю. Далі у статті — відправні точки, про що і як говорити, щоби вибудувати конструктивні взаємини з новими учнями та їхніми сім’ями, сформувати свій авторитет.

На що дивляться учні

Учні оцінюють вчителя насамперед за зовнішніми даними, особливу увагу вони приділяють іміджу. Під час спілкування з класом стежте за своїм мовленням: тоном, темпом, словниковим запасом, а також жестами.

Ваша поведінка в моменти знайомства та притирання впливатиме на формування авторитету: як ви розподіляєте час і зміст уроку, чи вчасно починаєте, як оголошуєте тему й план уроку, як реагуєте на нестандартні ситуації, помилки, як і за що оцінюєте, як мотивуєте тощо.

Учні одразу звернуть увагу на ваші методичні навички подання матеріалу: чи зрозуміло, чи цікаво, чи залучені вони у справу. Учні перевірятимуть вашу реакцію на жарти, провокації, пасивний протест.

На що дивляться батьки

На початку навчального року ви познайомитеся з батьками ваших учнів. Це може відбутися під час зустрічі з батьками, індивідуальних розмов, або у батьківському чаті... Батьків найбільше цікавлять оцінки в широкому сенсі: і бали, і те, якою ви бачите їхню дитину, як оцінюєте її потенціал, здібності, чи подобається вона вам. Після зустрічей з вами і батьки, і учні моніторитимуть інформацію про вас.

Батьки, так само як і їхні діти, звернуть увагу на імідж. Він розповість про вас більше, ніж скажете словами. Також на перше враження вплине те, як ви вступаєте в діалог: упевнено чи несміливо, емоційно чи стомлено, чи можна з вами бути в діалозі. Які вимоги ви ставите. Імовірно, для батьків система оцінювання буде цікавішою, ніж якість знань і успішність навчання. Майте на увазі, що деякі маніпулятори оцінять: чи можна зрушити вас із принципових позицій, чи піддаєтеся ви тиску.

Налагоджуємо педагогічне спілкування

На першому уроці

Побудувати конструктивні взаємини з учнями допоможуть поради, як провести перший урок-знайомство. Головне завдання вчителя — розповісти учням про організаційні моменти, як-от правила класу, система оцінювання тощо.

Порядок і пунктуальність

Перед уроком переконайтеся, що в кабінеті чисто і безпечно. Вигляд і стан навчального приміщення показує учням ваше ставлення до себе, до роботи та до них. Почніть урок вчасно, одразу після дзвінка.

Організаційні моменти

Спокійним тоном привітайтеся, усміхніться, запропонуйте учням сісти. Чітко назвіть їм своє ім’я, по батькові та прізвище, напишіть на дошці.

Потім назвіть предмет, який викладатимете. Скажіть, до якого класу цей предмет вивчають, як оцінюватимете навчальні досягнення, чи будуть контрольні роботи, тестування, проєкти. Не вдавайтеся до деталей, назвіть лише види атестаційних робіт.

Розкажіть учням, що потрібно кожному з них на уроці: які зошити, навчальні посібники, матеріали, крім підручників, тощо.

Обов’язково озвучте дітям, у який спосіб можна контактувати з вами поза уроками. Назвіть номер свого кабінету або місце в учительській і час, коли до вас можна звертатися. Якщо створюєте предметну групу в месенджерах, озвучте одразу правила спілкування: використовувати чат лише для запитань щодо уроків та позакласної роботи з предмету, не флудити, не застосовувати ненормативну лексику.

Озвучте учням свої правила поведінки під час уроків. Говоріть не про те, чого робити не можна, а про те, що робити треба, наприклад, виконувати всі завдання, піднімати руку, якщо є запитання чи щось не вдається, не перебивати одне одного під час відповіді тощо.

Розкажіть учням, як перевірятимете домашнє завдання: на кожному уроці, раз на тиждень, вибірково в деяких дітей на кожному уроці, надалі у всіх раз на місяць. Потім обов’язково дотримуйтеся своїх вимог.

Тема уроку

Переходьте до теми уроку. Назвіть, що учням знадобиться під час уроку. Якщо у когось немає зошита, дайте чистий аркуш і скажіть, щоб до наступного уроку він був вклеєний у зошит або переписаний. Подивіться, чи всі мають підручники, посібники. Якщо у когось немає, пересадіть так, щоб був хоч один підручник на парту, або дайте запасний. Скажіть, що з наступного уроку перевірятимете, чи є все необхідне.

Протягом першого уроку намагайтеся залучити якомога більше учнів до роботи. Не ігноруйте їхні запитання, відповідайте за змістом. Звертайтеся за іменами. Постарайтеся протягом першого уроку викликати когось до дошки для виконання доступних завдань або провести опитування за ланцюжком, щоб учні звикали, що у вас на уроках не відсиджуються. Можна провести коротке тестування: найпростіші завдання чи якісь цікаві запитання на кшталт вікторини.

Візьміть у роботу просвітницьку програму для учнів «Свідомий користувач медіапростору»

На перших батьківських зборах

Робота з батьками іноді педагогам здається складнішою, ніж з дітьми. Тому на перших батьківських зборах будьте діловими й конструктивними. Розкладіть батькам учнів усе по поличках, озвучте найважливіші питання та вимоги до вивчення предмету, який викладаєте. Що більше інформації ви скажете батькам під час перших зборів, то менше вони смикатимуть вас надалі з різних питань.

Порядок і пунктуальність

Якщо збори відбудуться у вашому кабінеті, наведіть у ньому порядок. Віддайте перевагу строгому іміджу. Починайте збори або свій виступ на ньому в призначений час. Одразу назвіть тимчасовий регламент: «Збори на півтори години, мій виступ триватиме десять хвилин». Дотримуйтеся таймінгу.

Початок перших зборів

Назвіть ім’я та по батькові. Розкажіть, який предмет викладаєте. Озвучте свій досвід. Наприклад, повідомте, що ви молодий фахівець і це ваш перший рік у школі.

Коротко артикулюйте батькам свою професійну позицію: «Роботу люблю, учнів і батьків поважаю, на моїх уроках ніхто не байдикує».

Вимоги до уроків

Назвіть усе приладдя, що учням знадобиться для ваших уроків та критерії, за якими ви оцінюватимете знання. Скажіть, за якою програмою працюєте, як ведете електронний журнал: бали за урок виставляєте до сьомої вечора, домашнє завдання записуєте в журнал наприкінці уроку. Якщо треба, скажіть, де можна придбати додаткові матеріали, дайте посилання на корисні ресурси з предмету тощо. Якщо в батьків виникли запитання, одразу відповідайте.

Правила батьківського чату

Озвучте батькам правила чату для комфортного та інформативного спілкування: не флудити, не обговорювати чужих дітей та інших учителів, писати лише у справі та коротко. Повідомте, що ви будете відповідати тільки в робочі дні й тільки в обмежений час, не під час уроків і не пізніше 19:00. Зауважте, що іноді правила можуть змінюватися залежно від форсмажорних обставин.

За потреби створіть чат, у якому ви для всіх викладатимете новини класу. Батьки в такому чаті нічого не можуть писати. З особистих питань попросіть звертатися в особисті повідомлення у зазначений час.

Отже, під час знайомства з новими учнями та їхніми батьками не заганяйте себе в рамки, які здаються правильними. Щоб сподобатися їм, будьте собою. Не намагайтеся подавати себе занадто поважним учителем, а будьте близьким і дітям, і батькам. Чітко й зрозуміло поясніть їм усі організаційні моменти та свої вимоги до вивчення предмету.

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді