Вивчіть інформацію про метод, створіть банк даних, що може містить такі розділи:
- історія виникнення методу проектів у педагогіці
- теоретичні засади проектної діяльності
- перспективний педагогічний досвід застосування методу проектів вітчизняними та зарубіжними колегами.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Зміна освітньої парадигми, переорієнтація професійного мислення педагогів з репродуктивного типу діяльності до продуктивного даються нелегко. Тому методичній службі насамперед слід подбати про відповідне спрямування роботи з підвищення фахової майстерності педагогів.
Почніть з навчання всіх педагогів загального методу й алгоритму проектування. При цьому прагніть, щоб педагогічний колектив став активним учасником перетворень у закладі дошкільної освіти, а ще — щоб педагоги почали впроваджувати метод проектів і в педагогічну роботу з дітьми.
Щоб навчити педагогів аналізувати й оцінювати свої професійні якості, мотивувати їх до професійного зростання, реалізувати потенційні можливості кожного, підійдіть до організації професійного зростання педагогів індивідуально-диференційовано.
Проведіть анкетування педагогів, щоб:
- визначити їхнє ставлення до проектної діяльності
- міру допомоги, якої потребуватиме кожен, опановуючи метод проектів.
З’ясуйте бачення кожного педагога власної участі в розвитку освітнього процесу. Для цього запропонуйте педагогам розробити педагогічні проекти щодо реалізації свого пріоритетного напряму роботи в межах програми розвитку дошкільного закладу.
Алгоритм проектування педагогічної діяльності
Крок 1: Визначте напрям діяльності, реалізація якого здійснюватиметься на основі проектування. Скажімо, «Інноваційні технології LEGO Education як засіб інтегрування різних видів діяльності дошкільників в освітній процес».
Крок 2: Сформулюйте проблему, розв’язання якої усуне протиріччя між бажанням педагога працювати в творчому режимі і невідповідністю рівня його професійної майстерності з пріоритетного напряму діяльності. Скажімо, педагог недосконало знає парціальну програму розвитку конструктивних здібностей у дітей дошкільного віку «ЛЕГОконструювання» (Тетяна Пеккер), тематику та методику роботи з конструкторами серій LEGO DUPLO та LEGO SYSTEM, але хоче брати участь у проекті «Інноваційні технології LEGO Education як засіб інтегрування різних видів діяльності дошкільників в освітній процес».
Крок 3: Інтегруйте діяльність педагога з діяльністю колег, які виявили інтерес до теми проекту, сформуйте творчу групу педагогів. До її складу можуть увійти:
- музичний керівник
- інструктор з фізкультури
- практичний психолог
- вихователі різних вікових груп.
Крок 4: Розробіть мініпрограми для розв’язання визначеної проблеми. Мініпрограма містить мету та очікувані результати. Педагоги творчої групи можуть розробити мініпрограми для дітей різних вікових груп, а також для різних видів діяльності (навчальна, ігрова, конструктивна, комунікативна тощо) залежно від визначеної проблеми. За потреби мініпрограми розробляють і для педагогів.
Крок 5: Виберіть форми і методи реалізації мініпрограм у процесі проектної діяльності. Це можуть бути:
- заняття
- ігри
- розваги
- пошуково-дослідницька діяльність
- створення
— схем
— макетів
— моделей тощо.
А в роботі з педагогами:
- консультації
- семінари-практикуми
- ділові ігри
- тренінги тощо.
Крок 6: Ухваліть проект і визначте строки його реалізації.
Крок 7: Реалізуйте проект протягом кількох етапів.
Крок 8: Визначте подальші напрями реалізації розглянутої у проекті проблеми в освітньому процесі дошкільного закладу.
Тематика проектів для дошкільників
Теми проектів у закладі дошкільної освіти можуть бути різноманітними. Пропонуємо наші варіанти проектів у дитячому садку:
- літературний проект «Сходинками творчості Василя Сухомлинського» для морального виховання дітей старшого дошкільного віку.
- експериментально-дослідницький проект з використанням різних видів діяльності «Планета динозаврів»
- освітній проект «Дитячий садок»
- проект «Кухня»
- проект «Музей»
- проект «Свято»
- літературний проект «Поетичний календар»
- літературний проект «Вірші бувають різними»
За матеріалом Марії Галяпи, директора,
Лариси Бондар, вихователя-методиста ДНЗ № 256 «Теремок», Київ