Конструювання як технологія розвитку активного мовлення

Дізнайтеся, як конструювання розвиває мовлення дітей дошкільного віку, і створіть колективну казку за допомогою іграшкових фігурок та цеглинок

Під час конструювання дитина:

  • розвиває

— дрібну та крупну моторику
— образне мислення
— творчу уяву
— активне мовлення

  • цілеспрямовано розглядає предмети
  • порівнює їх
  • розділяє на частини
  • бачить спільне та відмінне
  • знаходити основні частини конструкції, від яких залежить розміщення інших частин
  • робить висновки та узагальнення.

Усі ці дії дитина супроводжує мовою — збагачує словник і вдосконалює граматичну структуру власного мовлення.

Учені, які вивчають діяльність головного мозку, психіку дітей, відмічають велике стимулююче значення функції руки. Коли дитина з’єднує деталі між собою, у неї розвиваються рухи пальців, що сприяє розвитку мови. Ще фізіолог і психолог Володимир Бехтєрєв довів у своїх дослідженнях, що прості рухи рук допомагають зняти розумову втому, покращують вимову багатьох звуків, розвивають мову дитини. Рівень розвитку мовлення залежить від сформованості дрібних рухів пальців рук.

Роль дорослого в активізації мовлення дитини

Усебічний ефект у розвитку дитини конструктивна діяльність забезпечує лише за умови цілеспрямованого навчання. Створіть такі умови, щоб під час конструювання у дитини виникала потреба:

  • називати різні об’єкти, деталі конструктора, їх якісні характеристики тощо;
  • правильно вживати різні поняття
  • вказувати напрямок
  • озвучувати свої дії.

Навчіть дитину коментувати свої дії, а надалі — і планувати їх. Дитина засвоюватиме необхідні слова, їх значення і способи вживання. Завдяки цьому мовлення стає зв’язним і осмисленим, у ньому з’являються складносурядні та складнопідрядні конструкції.

Розглядаючи разом з дошкільником елементи конструктора, запитуйте:

  • «Як ти думаєш, що це таке?»
  • «На що це схоже?»
  • «Що ти хочеш побудувати?»
  • «Як ти це будеш робити?»

У процесі конструювання з молодшими дошкільниками чітко коментуйте всі дії та спонукайте їх закінчувати фрази:

  • «Ми прикріпимо… («колесо» — промовляє дитина)
  • «Поставимо на місце… («кузов»)».

Згодом діти самостійно формулюватимуть відповідні речення. Для того щоб діти краще розуміли мову, говоріть з ними:

  • спокійно
  • виразно
  • чітко вимовляючи всі слова
  • будуючи короткі речення.

Організовуючи конструктивну діяльність дітей старшого дошкільного віку, враховуйте рівень їхніх конструктивних навичок та ступінь розвитку мовлення.

Важливо знати можливості кожного вихованця і орієнтуватися на них. Коли дитина навчилася конструювати самостійно, лише спостерігайте за нею.

Якщо малюк припустився помилки, не вказуйте на неї, лише запитайте: «Ти все робиш правильно?». Нехай дитина поміркує сама.

Якщо дитина закінчила будувати, а задумана модель у неї не вийшла:

  • спочатку заспокойте її
  • зауважте, що таке може трапитися у всіх
  • після цього разом проаналізуйте помилки за допомогою запитань: «Як ти вважаєш, чому перекосився дах будинку? Що треба зробити зі стіною, яка виявилася нижчою?»
  • коли помилки з’ясовано, запропонуйте виправити їх, а якщо це неможливо, то спробуйте побудувати все спочатку. Перш ніж дитина почне, запропонуйте їй розповісти, що і як вона робитиме. Адже велику роль у розвитку вміння працювати цілеспрямовано відіграє здатність послідовно розповідати про хід наступної роботи.

Мовлення допомагає оформити думку, виконує спрямовуючу й регулюючу роль у діяльності. Розвивайте у дітей уміння попередньо називати тему конструкції, розповідати, якою вона буде і як її будувати. Робіть це поступово. Вчіть коротко відтворювати за допомогою слів процес будівництва, розповідати, якими способами конструювання вони користувалися.

Після закінчення роботи запропонуйте їм розповісти:

  • що вони побудували
  • для кого
  • як
  • з яких матеріалів тощо.

Це можна робити як після занять, так і після самостійних ігор. Спочатку діти будуть учитися розповідати, відповідаючи на запитання вихователя, і лише поступово перейдуть до зв’язної самостійної розповіді.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Створення казок за зоровою опорою

Елементи конструктора можуть прислужитися не лише під час побудови моделі, але й тоді, коли потрібна зорова опора для творення казок.

У віці

дошкільник вчиться

трьох-чотирьох

років

слухати та переказувати казки

чотирьох-п’яти

придумати початок та кінець казки

шести

самостійно створювати казки

Допоможіть їй у цьому на занятті «Скринька з казками», на якому дитина навчиться створювати казку за допомогою конструктора.

Як провести заняття

  1. Приготуйте коробку (скриньку) з кольоровими цеглинками, фігурками людей і тварин тощо заздалегідь
  2. Покажіть її дітям на занятті і скажіть, що принесли скриньку з казками
  3. Запропонуйте «оживити» її. «Оживляти» казку може кілька дітей
  4. Той, хто починає, виймає зі скриньки першу фігуру. Він має придумати, хто або що це буде в казці (людина, тварина, предмет тощо). Скажімо, дитина витягнула порося. Вона складає 2–3 речення про свого героя
  5. Наступна дитина дістає зі скриньки іншу модель, називає її та продовжує казку
  6. Потім фігуру виймає наступний гравець і т. д. Казку складають по черзі: кожен казкар вигадує історію про свого персонажа, але з умовою, що вона вписується в загальний сюжет
  7. У результаті виходить не дуже довга, але обов’язково завершена розповідь. Стежте, щоб персонажі (і фігури) не повторювалися. Бажано, щоб їх було не більше 5–6
  8. Коли казка закінчиться, розкладіть на столі використані предмети і запропонуйте дітям пригадати, яку роль у ній зіграла кожна фігура.

Розум дитини знаходиться на кінчиках пальців.
Василь Сухомлинський

За матеріалом Вікторії Горбатих,
практичного психолога компанії «Пролего»,
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу»



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді