Як організувати харчування вукритті
Відповідно до Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти, керівник закладу освіти є відповідальним за створення безпечних умов освітнього процесу та не дозволяє проведення освітнього процесу за наявності шкідливих та небезпечних умов.
Зміни у проведенні освітнього процесу в умовах повномасштабної російської агресії, часткового блекауту, зумовленого ракетними ударами ворога по енергоструктурі, часті авіанальоти стали викликом для системи освіти України в частині забезпечення безпечного освітнього середовища. Місцева влада та керівники закладів освіти займаються напруженою діяльністю, щоб подолати проблеми, що виникають, і забезпечити функціональну спроможність приміщень, захист прав і свобод здобувачів освіти та персоналу.
«Готуй сани влітку, а воза – зимою…»
З метою своєчасного початку нового навчального року та благополучного проходження осінньо-зимового періоду 2024-2025 р. підготовку слід починати до завершення попереднього навчального року. Бо наприкінці року у керівника навчального закладу вже повинен бути затверджений Наказ «Про підготовку до нового навчального року» із:
- планом заходів щодо підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону,
- планом організаційних та ремонтних робіт, що передбачає виконання основних робіт до початку експлуатації приміщень закладу освіти в новому навчальному році,
- складом, завданням і порядком роботи робочої комісії з перевірки виконання організаційних та ремонтних робіт.
Деякі органи місцевого самоврядування через проблеми венергетичній системі, спричинені варварськими діями РФ, ухвалюють рішення про початок 2024/2025 навчального року ізсередини серпня.
З чого розпочати підготовку до нового року
Як завжди, роботу починаємо з опрацювання найновіших нормативних документів Міністерства освіти України. Крім, стандартного набору законів, якими ми керуємося під час щорічної підготовки до нового навчального року, тепер у нагоді вам стануть ще й наступні:
- Лист Міністерства освіти і науки України «Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2024/25 року» за № 1/9979-24 від 06.06.2024р. за підписом міністра освіти.
- Інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності (лист МОН від 22.07.2022 № 1/8462-22)
- Рекомендації Міністерства охорони здоров’я України щодо організації харчування здобувачів освіти в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту закладів освіти (лист МОЗ від 22.05.2024 № 26-04/21138/2-24)
- Резолюція Прем’єр-міністра України від 21.05.2024 № 16412/0/1-24, п.6 стосовно проведення інвентаризації наявного генеруючого обладнання (електрогенератори, газотурбінні та газопоршневі установки), у тому числі, що знаходиться на складах та/або переданого для встановлення на відповідних об’єктах.
- Рекомендації МОН «Укриття для закладів освіти «Моя Фортеця».
Відразу зазначимо, що зміст цих документів носить рекомендаційний характер. Рішення щодо порядку підготовки та перевірки готовності закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону приймаються відповідними керівниками з урахуванням особливостей функціонування закладів освіти на місцях.
Яких рекомендацій дотримуватися
І. Інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності містять
- відомості про склад та діяльність робочих комісій, що контролюють хід і стан підготовки до нового навчального року
Зокрема, постійно діюча технічна комісія з обстеження приміщень, інженерно-технічних комунікацій закладу освіти по завершенні підготовки до нового року проводить огляд будівель, приміщень, комунікацій з метою приведення інженерно-технічних комунікацій, устаткування, обладнання у відповідність до чинних стандартів, правил, норм з охорони праці, а також фіксує стан підготовки закладу освіти до опалювального сезону, визначає готовність навчальних кабінетів, майстерень, спортзалів, ігрових та спортивних майданчиків, інших приміщень, а також укриттів фонду захисних споруд цивільного захисту до нового навчального року та складає:
- Акти обстеження приміщень та інженерних комунікацій закладу освіти до початку навчального року та опалювального сезону;
- Акти-дозволи на введення їх в експлуатацію . До актів-дозволу на введення в експлуатацію спортзалу і спортивних споруд додаються відомості про випробування навчального спортивного обладнання, що розміщено в них для використання в освітньому процесі.
- Акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (сховище або протирадіаційне укриття, що є на балансі закладу освіти.
- Акт оцінки об'єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення як найпростішого укриття.
Зразки таких актів можна знайти в Інструктивно-методичних матеріалах щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності.
МОН радить включати у склад комісії (за згодою) фахівців територіальних підрозділів, що уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у відповідних сферах господарської діяльності.
Крім того у Інструктивно-методичних матеріалах наявний перелік і зразки документів, що регулюють питання охорони праці, безпеки життєдіяльності в закладі освіти, вимоги до стану пожежної безпеки, електрогосподарства, укриттів, порядок утримування території закладу. Щоб забезпечити стале функціонування енергетичних систем (опалення, освітлення, водовідведення/підведення тощо) суб’єктів господарювання у сфері освіти і науки в умовах віялових відключень або повного блекаута, зосереджуючи основні зусилля на забезпечення устаткуванням (резервні генератори, запаси пального до них, а також запаси вугілля та дров для пічного опалення тощо) закладів освіти із цілодобовим перебуванням учасників освітнього процесу, спеціальних закладів освіти, санаторних шкіл, дитячих будинків, а також закладів та установ, що віднесені до критичної інфраструктури на виконання вимог пунктом 6 резолюції Прем’єр-міністра України від 21.05.2024 № 16412/0/1-24, стосовно проведення інвентаризації наявного генеруючого обладнання (електрогенератори, газотурбінні тагазопоршневі установки). Створені ОПИТУВАЛЬНИК, куди щомісячно до 25 числа слід подавати інформацію про наявність незалежних джерел живлення (електрогенераторів, газотурбінних та газопоршневих установок) шляхом заповнення відповідної таблиці.
ІІ. Міністерство охорони здоров’я надало пропозиції щодо організації харчування дітей в закладах освіти під час їхнього перебування в укриттях. Нагадуємо: цей документ містить рекомендаційний характер. Заклади освіти виходять із конкретних умов власної організації навчального процесу, але, звичайно, не порушуючи законності. Отже, організація харчування здобувачів освіти поза межами спеціальних приміщень, у яких відбувається харчування дітей в умовах очної форми навчання, має враховувати оптимальні умови зберігання запасів харчових продуктів та напоїв. Зокрема, обмеження доступності до холодильного обладнання, зумовлене перепадом електричної напруги чи довготривалим вимкненням електроенергії внаслідок перевантаження енергосистеми чи аварійних вимкнень:
- продукти і напої повинні бути в надійній упаковці, яка має забезпечити тривале зберігання в приміщенні при відсутності охолоджувальних систем і витримування певних обмежень механічного і термічного характерів;
- бажано мати кількаденний запас таких продуктів і напоїв, що мають тривалий термін зберігання, що позначається написом - мінімальний термін придатності харчового продукту;
- необхідно мати облік дітей і персоналу закладу освіти, які мають певні харчові обмеження внаслідок алергії, непереносимості окремих продуктів, дотримання лікувальної дієти через наявну зворобу.
Наведений також рекомендаційний перелік харчових продуктів і напоїв, які дозволені зберігати і використовувати під час перебування дітей в укриттях та вимоги щодо дотримання правил харчової безпеки.
Правила харчової безпеки в укриттях
- Наявність умивальників та миючих засобів для рук, а у разі відсутності води – дезінфікуючих засобів для рук.
- Передбачити харчовий запас, який не зіпсується при відсутності холодильників або у разі довготривалого вимкнення електроенергії.
- Перед вживанням харчових продуктів пересвідчитися в цілісності їх упаковки та терміні придатності.
- При найменшому сумніві у безпечності напоїв чи харчових продуктів НЕ ПРОПОНУВАТИ їх до вживання.
⇒ Омбудсмен вважає неправомірним початок навчального року в серпні