Інтегровані курси «Робототехніка», «Драматургія і театр», «STEM»
Запитання
У 5—6-х класах є міжгалузеві інтегровані курси «Робототехніка», «Драматургія і театр», «STEM». Це предмети варіативного чи інваріантного складника? Чи всі учні мають відвідувати ці інтегровані курси?
Відповідь
Журнал «Заступник директора школи»
Професійний розвиток педагога: досвід роботи
У закладах загальної середньої освіти можна запроваджувати як галузеві, так і міжгалузеві навчальні предмети (інтегровані курси), формування змісту яких може здійснюватися шляхом упорядкування в логічній послідовності результатів навчання кількох освітніх галузей або окремих їх складників (Типова освітня програма для 5—9 класів закладів загальної середньої освіти, затверджена наказом МОН від 19.02.2021 № 235). Ці навчальні предмети (інтегровані курси) вивчають за модельними навчальними програмами або за навчальними програмами, затвердженими педагогічною радою, що мають містити опис результатів навчання учнів в обсязі не меншому, ніж передбачено Державним стандартом та/або відповідними модельними навчальними програмами.
Міжгалузеві інтегровані курси включають до навчального плану освітньої програми за вибором закладу освіти у межах загальної кількості годин, визначених типовим навчальним планом, незалежно від того, який перелік навчальних предметів та/або інтегрованих курсів обрав заклад освіти, щоб реалізовувати інваріантний складник.
В інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році (лист МОН від 12.09.2023 № 1/13749-23) зазначено, що у випадку запровадження міжгалузевих інтегрованих курсів у навчальному плані зазначається назва міжгалузевого інтегрованого курсу (окремим рядком) і кількість годин на тиждень у класах. В освітній програмі закладу освіти (загальній частині) зазначається, за рахунок яких годин (додаткових чи резервних) здійснюватиметься вивчення міжгалузевого інтегрованого курсу.
Отже, рішення про запровадження міжгалузевих інтегрованих курсів, зокрема щодо їх відвідування учнями (якщо їх ввели за рахунок додаткових годин), ухвалює заклад освіти в межах автономії, гарантованої державою (ст. 23 Закону України «Про освіту»).
Реалізація міжгалузевих інтегрованих курсів дає змогу досягти обов’язкових результатів навчання, визначених для різних освітніх галузей. Наприклад, міжгалузевий інтегрований курс «Робототехніка» допоможе реалізувати мету природничої, інформатичної, математичної та технологічної галузей, підсилить практичне спрямування зазначених галузей.