Платні послуги в садочках: за що можуть просити гроші, а за що — ні?

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Роз'яснення положень Закону України "Про дошкільну освіту" щодо запровадження платних послуг в закладах дошкільної освіти

Платні послуги в садочках: за що можуть просити гроші, а за що — ні?

Деякі положення Закону «Про дошкільну освіту», зокрема стосовно запровадження платних послуг, можуть трактуватися хибно. Це призводить до можливих маніпуляцій. Завдяки змінам до постанови Кабміну тепер чітко визначено, які саме послуги можуть бути платними, а які — гарантовані державою безоплатно.  

За що можна платити?

Державні та комунальні дитячі садки мають право надавати платні послуги. Їх перелік затверджує Кабінет Міністрів України, а засновники закладів мають право затверджувати додаткові переліки. Керівник закладу освіти має оприлюднити повний перелік послуг, їх вартість та порядок надання.  

Типові штатні нормативи в ЗДО

Перелік деяких платних послуг

  • Заняття за парціальними програмами, що не входять до основної освітньої програми закладу. 

    Кожна освітня програма в дитсадку має відповідати державному стандарту дошкільної освіти. Це означає, що програми, які передбачають виконання цього стандарту, не можуть бути платними і не можуть фінансуватися повністю або частково коштом батьків. Водночас існують парціальні програми, які не є частиною обов'язкової освітньої програми. Саме такі програми можуть бути платними. Вони дають змогу дітям отримати додаткові знання та навички, що виходять за рамки державного стандарту. Наприклад, вивчення додаткових іноземних мов, крім англійської. 

  • Перебування в чергових групах (ранкових, вечірніх, у вихідні та святкові дні) понад гарантований законодавством 11-годинний обсяг часу. За запитом батьків садок може створити умови для перебування дитини до 12 годин на день.  
  • Заняття в гуртках, секціях, студіях понад обсяги, встановлені навчальними планами. Наприклад, заняття гончарством або гра у футбол чи шахи під керівництвом фахівця. Заняття можуть проводитися також для дітей, які не здобувають освіту у цьому закладі освіти.
  • Корекційно-розвиткові, психолого-педагогічні або реабілітаційні послуги понад обсяги, встановлені індивідуальною програмою розвитку.  
  • Забезпечення харчуванням з частковою або повною оплатою.  

Важливі гарантії для батьків

  • Платні послуги для вихованців дошкільний заклад може надавати лише на добровільних засадах.  
  • Садки не мають права надавати платні послуги дітям під час або замість реалізації освітньої програми.  
  • Кожному вихованцю гарантується безоплатне здобуття дошкільної освіти з можливістю перебування у закладі до 11 годин на день.  
  • Оплата за додаткові послуги відбувається виключно безготівково, на спеціальні реєстраційні рахунки закладу.  

Чому це вигідно для освітян?

Ефективна організація платних послуг дає змогу поповнити бюджет закладу освіти. 70% цих коштів спрямовується на оплату праці, заохочення та преміювання працівників, а 30% — на покращення матеріально-технічної бази.  

Важливо, що заклад освіти, який самостійно організовує роботу гуртків, може забезпечити безпеку дітей і доступ до захисних споруд цивільного захисту, що неможливо у випадку надання приміщень в оренду.  

Що має зробити МОН

 Платні послуги в садочках: за що можуть просити гроші, а за що — ні?Розробити роз'яснення для закладів дошкільної освіти щодо надання платних послуг, щоб уникнути маніпуляцій. Це стосується таких питань:   

  • виокремлення приміщень для занять у межах платних послуг від групових осередків;
  • створення комфортних умов для дітей, чиї батьки не мають можливості оплачувати додаткові послуги;
  • збереження поважного, турботливого ставлення до кожного вихованця, незалежно від бажання та можливостей родини отримувати платні послуги;
  • наявність місця в укриттях та засобів індивідуального захисту для всіх учасників платних послуг. 

Платні послуги в садочках: за що можуть просити гроші, а за що — ні? Розробити рекомендації щодо формування договірних відносин, зокрема:

  • надання медичної довідки для дітей, які відвідують інші заклади освіти або здобувають освіту за сімейною (домашньою) формою здобуття, 
  • дотримання правил внутрішнього розпорядку закладу освіти.

Джерело: фейсбук-сторінка Верховної Ради України

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
76407

Типи організації освітньої діяльності в дошкіллі: що нового

У Законі про дошкільну освіту визначено вісім типів організації освітньої діяльності. Таке розмаїття дає змогу забезпечити доступність дошкільної освіти для кожної дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів та здібностей. У цій статті більше розглянемо саме нові альтернативні типи дитсадків
8145

Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання: цілі, зміст, алгоритми

Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та операційний план з її реалізації на 2024–2026 роки затвердив КМУ 7 червня 2024 року. Основне про Стратегію читайте у статті.
51433

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді