Чергування в укриттях без оплати: Надія Лещик розповіла про порушення прав вчителів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Освітній омбудсмен заявила про порушення трудових прав педагогів під час чергувань в укриттях

Як вчителів примушують до нічних чергувань у сховищах

Освітній омбудсмен Надія Лещик висловила занепокоєння примусовим залученням педагогічних працівників до чергувань в укриттях закладів освіти, зокрема у нічний час. Про це вона написала у своєму дописі на Facebook, навівши приклад із Здолбунівської громади, де вчителів закликають забезпечувати доступ до укриттів під час літніх канікул на громадських засадах.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

За її словами, педагоги звертаються до Служби освітнього омбудсмена зі скаргами на подібні випадки ще з початку воєнного стану. Після перегляду одного з телесюжетів омбудсмен звернулась із запитом до Здолбунівської міської ради, щоб з’ясувати, чи створені формування цивільного захисту, хто відповідає за укриття і на яких умовах залучаються працівники.

У відповіді громади зазначено, що формування цивільного захисту не створено, а рішення про «добровільне чергування» ухвалено спільно з керівниками закладів без участі самих педагогів. Це, на думку посадовиці, може свідчити про тиск або примус, що порушує трудові права працівників.

Як зауважила омбудсмен, що залучення вчителів до чергувань під час відпустки без належного оформлення трудових відносин та оплати є неприпустимим. У разі інцидентів педагог не може нести відповідальність за безпеку в укритті, оскільки офіційно не виконує ці функції.

Також Надія Лещик звернула увагу на ризики, пов’язані з безпекою самих працівників у сховищах, особливо в нічний час. Серед проблем вона назвала випадки пошкодження майна укриттів, неадекватну поведінку сторонніх осіб, зокрема в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, та відсутність достатнього контролю.

Вона наголосила, що відповідальність за укриття має нести балансоутримувач — зазвичай це орган місцевого самоврядування або засновник закладу освіти. Згідно з чинним законодавством, утворення формувань цивільного захисту передбачає офіційне призначення, медичні огляди та оформлення трудових договорів.

Наразі освітній омбудсмен готує листи до відповідних органів влади з вимогою врегулювати ситуацію. Вона також закликала громади не перекладати обов’язки із цивільного захисту на вчителів, особливо без гарантій безпеки та оплати.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5624

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
77815

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
3967

Асистент вчителя: основні обов’язки

Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини
82065

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді