Чому вчителів змушують виконувати незаконні дії: роз'яснення освітнього омбудсмена
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Освітній омбудсмен Надія Лещик повідомила про численні звернення педагогів та керівників закладів освіти щодо примусу до участі у заходах, проходження навчання у конкретних організаціях і вимог звітувати про виконання дій, які суперечать чинному законодавству про освіту.
Підготовка до зими: скачати ЧЕКЛІСТ 🖨
За словами освітнього омбудсмена, скарги надходять як офіційно, так і через соціальні мережі. Усі випадки ретельно аналізуються, аби з’ясувати, чи йдеться про порушення через помилкову комунікацію або свідоме ігнорування прав освітян. Основна мета — запобігти повторенню подібних ситуацій.
Основні зафіксовані порушення:
🔹 Примус до підвищення кваліфікації лише на одній платформі
У кількох громадах освітян зобов’язують проходити навчання винятково на одній онлайн-платформі, подавати особисті дані й звітувати про сертифікати двічі на рік.
Це стало результатом вимог обласної військової адміністрації, яка намагається виконати місцеву програму спільно з непрофільним міністерством.
Омбудсменка наголосила, що такі дії порушують статтю 59 Закону «Про освіту» та постанову КМУ №800, яка гарантує вільний вибір суб’єкта і форми підвищення кваліфікації.
🔹 Примус до перегляду телеефірів міського голови
В одному з міст департамент освіти «рекомендував» керівникам закладів слідкувати за ефірами мера і звітувати про «проблемні питання».
Омбудсмен направила офіційні звернення з вимогою скасувати такі доручення, оскільки участь у заходах поза освітнім процесом має бути добровільною.
🔹 Щоденні звіти про фізичну активність
У ще одному регіоні вчителів змусили щодня проводити фізичні активності з учнями та надсилати звіти.
Як з’ясувалося, справжній лист міністерства мав рекомендаційний характер і не містив вимог. Реальний примус виник на рівні місцевих структур.
Саме тому посадовиця вимагає припинити тиск на педагогів, не вимагати фото- та відеозвітів і не публікувати зображення дітей без юридичних підстав.
🔹 Реалізація рекомендацій як обов’язкових доручень
Як наголосила Надія Лещик, що рекомендаційні листи часто перетворюються на інструмент тиску на місцях. Такі дії порушують академічну свободу педагогів, підривають автономію закладів освіти та викликають недовіру з боку вчителів, батьків і здобувачів освіти.
Омбудсмен закликає: методичні матеріали, листи й звернення мають бути підтримкою, джерелом ідей, а не наказами з обов’язковим виконанням.
Освітні заклади повинні діяти згідно із законом і реальними потребами громади, а не під тиском непрозорих вимог зверху.
«Захист автономії освіти — спільна відповідальність суспільства», — зазначає Надія Лещик.