Важливе роз'яснення від МОН: як будуть працювати малокомплектні школи з 1 вересня 2025 року

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
МОН роз’яснило майбутнє малокомплектних шкіл: фінансування — відповідальність громад

Офіційне роз'яснення МОН про оптимізацію мережі шкіл

Міністерство освіти і науки України оприлюднило офіційне роз’яснення щодо функціонування та фінансування малокомплектних шкіл і філій в умовах освітньої реформи. Відповідний лист від 4 червня 2025 року № 4/1921-25 спрямований на підтримку реалізації концепції «Нова українська школа» до 2029 року, головна мета якої — забезпечити рівний доступ до якісної освіти для кожної дитини, незалежно від місця проживання.

Співпраця з органами громадського самоврядування

У документі наголошується, що оптимізація мережі шкіл є невід’ємною частиною реформи. Рішення про створення, реорганізацію або ліквідацію шкільних філій належить до виключної компетенції органів місцевого самоврядування, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування».

Як нагадали у МОН, філії не є окремими юридичними особами, а зміни в їх структурі мають відбуватись на рівні громади. Особлива увага приділяється процедурам закриття або реорганізації шкіл у сільській місцевості: таке рішення може бути прийняте лише після громадського обговорення, що має розпочатися не пізніше ніж за рік до остаточного ухвалення. При цьому засновник має гарантувати дітям продовження навчання на належному рівні.

Одна з головних причин оптимізації — фінансові обмеження. Малокомплектні школи часто мають недостатню кількість учнів для ефективного використання освітньої субвенції.

«Розподіл освітньої субвенції здійснюється за розрахунковою наповнюваністю класів, яку малокомплектні школи не можуть забезпечити. Внаслідок цього їхнє утримання створює значне навантаження на місцеві бюджети», — йдеться в листі освітнього відомства.

З 1 вересня 2025 року державна субвенція не надаватиметься школам (окрім початкових), де навчається менше ніж 45 учнів — відповідно до змін, затверджених постановою Кабміну від 5 березня 2024 року № 245.

Однак громади можуть залишити такі школи, якщо готові фінансувати їх з місцевих бюджетів або інших законних джерел. Це прямо передбачено статтею 58 Закону «Про повну загальну середню освіту».

У Міністерстві освіти і науки наголосили, що держава встановлює політичні та законодавчі рамки, але саме місцева влада вирішує, чи існуватиме школа, чи буде вона ефективною і чи відповідатиме викликам сучасної освіти.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Завдання та обов’язки вчителя у посадовій інструкції за новим Профстандартом

З’ясуємо, які завдання й обов’язки визначають у посадовій інструкції вчителя закладу загальної середньої освіти. Врахуємо функції вчителя, визначені новим Професійним стандартом
25645

Безпечні заклади освіти у період війни

Мета Концепції безпеки закладів освіти – створити рівні, належні та безпечні умови здобуття освіти, організувати безпечний освітній простір в умовах війни. Концепція залишається актуальною, тож пригадайте основі її положення.
5986

Академічна недоброчесність у школі: приклади та відповідальність

У Законі про освіту є інструмент боротьби з порушенням академічної доброчесності — стаття 42. Які є види, випадки та відповідальність за порушення академічної доброчесності — читайте у матеріалі.
28686

Використання штучного інтелекту в роботі вчителя

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
971

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді