Важливе роз'яснення від МОН: як будуть працювати малокомплектні школи з 1 вересня 2025 року

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
МОН роз’яснило майбутнє малокомплектних шкіл: фінансування — відповідальність громад

Офіційне роз'яснення МОН про оптимізацію мережі шкіл

Міністерство освіти і науки України оприлюднило офіційне роз’яснення щодо функціонування та фінансування малокомплектних шкіл і філій в умовах освітньої реформи. Відповідний лист від 4 червня 2025 року № 4/1921-25 спрямований на підтримку реалізації концепції «Нова українська школа» до 2029 року, головна мета якої — забезпечити рівний доступ до якісної освіти для кожної дитини, незалежно від місця проживання.

НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨

У документі наголошується, що оптимізація мережі шкіл є невід’ємною частиною реформи. Рішення про створення, реорганізацію або ліквідацію шкільних філій належить до виключної компетенції органів місцевого самоврядування, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування».

Як нагадали у МОН, філії не є окремими юридичними особами, а зміни в їх структурі мають відбуватись на рівні громади. Особлива увага приділяється процедурам закриття або реорганізації шкіл у сільській місцевості: таке рішення може бути прийняте лише після громадського обговорення, що має розпочатися не пізніше ніж за рік до остаточного ухвалення. При цьому засновник має гарантувати дітям продовження навчання на належному рівні.

Одна з головних причин оптимізації — фінансові обмеження. Малокомплектні школи часто мають недостатню кількість учнів для ефективного використання освітньої субвенції.

«Розподіл освітньої субвенції здійснюється за розрахунковою наповнюваністю класів, яку малокомплектні школи не можуть забезпечити. Внаслідок цього їхнє утримання створює значне навантаження на місцеві бюджети», — йдеться в листі освітнього відомства.

З 1 вересня 2025 року державна субвенція не надаватиметься школам (окрім початкових), де навчається менше ніж 45 учнів — відповідно до змін, затверджених постановою Кабміну від 5 березня 2024 року № 245.

Однак громади можуть залишити такі школи, якщо готові фінансувати їх з місцевих бюджетів або інших законних джерел. Це прямо передбачено статтею 58 Закону «Про повну загальну середню освіту».

У Міністерстві освіти і науки наголосили, що держава встановлює політичні та законодавчі рамки, але саме місцева влада вирішує, чи існуватиме школа, чи буде вона ефективною і чи відповідатиме викликам сучасної освіти.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5634

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
77831

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
4084

Асистент вчителя: основні обов’язки

Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини
82084

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді