Шкільні фотозвіти порушують права дітей і загрожують їхній безпеці: роз'яснення освітнього омбудсмена

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Фотозвіти у школах шкодять якості освіти та порушують права дітей, - освітній омбудсмен

Чому звичайні шкільні фото можуть бути небезпечними?

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: червень 2025
   Скачати  

             

Шкільні фотозвіти, які часто вимагають від педагогів під час організації різноманітних заходів, не лише відволікають вчителів від основної роботи, а й можуть порушувати права дитини та ставити під загрозу її безпеку. Про це розповіла освітній омбудсмен Надія Лещик в інтерв’ю для РБК-Україна.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

За її словами, нині педагоги витрачають надмірно багато часу на виконання несистемних і часто незаконних вимог, як-от: фото- чи відеозвіт про проведення заходу. 

«Якщо немає фото — вважають, що захід не відбувся. Це хибна практика, яка шкодить якості освіти», — наголосила посадовиця.

У межах дослідження спільно з ГО «Центр інноваційної освіти «Про.Світ» в Офісі освітнього омбудсмена проаналізували навантаження вчителів. Результати показали, що значна частина їхнього робочого часу йде не на підготовку до уроків, а на оформлення звітів, організацію подій, написання листів і документації. Саме тому омбудсмен закликає припинити вимагати від шкіл те, що не входить до їхніх повноважень.

Окрему увагу Надія Лещик звернула на незаконність поширення фото та відео дітей без згоди батьків. Часто такі матеріали не лише збираються, а й передаються по ланцюжку — з навчального закладу до громади, а потім публікуються онлайн. Це створює ризики кібербулінгу, хакерських атак, шантажу, а під час війни — навіть для безпеки сімей військових.

«Дитина, яку не можна фотографувати через відмову батьків, іноді просто не бере участі в заході — це дискримінація», — зазначила омбудсмен. 

Вона також акцентувала, що освітній процес має бути зосереджений на навчанні та розвитку дитини, а не на демонстрації «картинки» для звіту.

Освітній омбудсмен уже направила до закладів освіти юридичні роз’яснення щодо правомірності зйомок і публікацій фото неповнолітніх, розроблені спільно з Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Згідно з ними, згода на фото- чи відеозйомку має надаватися окремо на кожен захід та окремо — на публікацію матеріалів.

Надія Лещик закликає педагогів і директорів шкіл бути сміливими й відмовлятися виконувати вимоги, які виходять за межі їхніх обов’язків. А органи управління освіти — припинити чинити тиск на школи й дозволити вчителям зосередитися на головному — якості освіти та роботі з учнями.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Академічна недоброчесність у школі: приклади та відповідальність

У Законі про освіту є інструмент боротьби з порушенням академічної доброчесності — стаття 42. Які є види, випадки та відповідальність за порушення академічної доброчесності — читайте у матеріалі.
28629

Використання штучного інтелекту в роботі вчителя

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
939

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді