Від адаптації до профілю: як працюватиме нова система навчання у 10-12 класах

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
МОН затвердило Типову освітню програму для 10–12 класів

Як тепер навчатимуться старшокласники?

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: листопад 2025
   Скачати  

             

Міністерство освіти і науки України затвердило нову Типову освітню програму для старшої школи, яка є основою реформи профільної середньої освіти. Вона дозволяє учням 10–12 класів обирати власний освітній шлях відповідно до своїх інтересів і майбутніх планів.

💳 Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО

Що змінюється для учнів:

🔹 Профільне навчання

Учні обиратимуть один із профілів (математичний, гуманітарний, STEM тощо), в межах якого поглиблено вивчатимуть ключові предмети. Наприклад, обравши математичний профіль, школяр зосередиться на математиці та суміжних дисциплінах.

🔹 Вибір курсів

Програма передбачає:

  • курси, що поглиблюють профіль (наприклад, комбінаторика),
  • предмети поза профілем для всебічного розвитку (наприклад, драматургія),
  • обов’язкові предмети, які вивчатимуться усіма учнями й необхідні для підсумкової атестації після 12 класу.

🔹 Менше навантаження

Кількість обов’язкових предметів значно скорочується. Якщо раніше в 11 класі учні мали до 14 предметів, то тепер у 12-му — лише 5–8, залежно від профілю.

🔹 Гнучкий розклад і автономія шкіл

Школи зможуть формувати змінні групи для вибіркових курсів і створювати власні програми з непрофільних предметів без обов’язкового використання затверджених модельних програм.

Розібратися з групами результатів — ще той квест. Пройдімо його разом!

Як працює нова структура навчання:

🔸 10 клас — адаптаційний цикл

Перший семестр — однакові предмети для всіх, аби учні могли адаптуватися й краще зрозуміти обраний профіль. Із другого семестру — більше годин на профіль.

🔸 11–12 класи — профільний цикл

Щороку зростає кількість годин на профільні предмети та курси за вибором, а обов’язкова частина зменшується.

Програма охоплює три основні кластери: мовно-літературний, соціально-гуманітарний і STEM, у межах яких ліцеї формуватимуть різні профілі.

Нова модель спрямована на індивідуалізацію навчання, розвиток здібностей школярів і кращу підготовку до життя після школи.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54046

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
533

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110758

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11707

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді