НУШ зробить мистецтво основним предметом: головне про реформу мистецької освіти

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Мистецтво як інструмент формування ідентичності: МОН провело зустріч щодо оновлення мистецької освіти

Мистецтво як основа освіти

report_11614439.gif   Зміни в освітньому законодавстві: квітень 2025
   Скачати  

             

29 березня 2025 року в Київській академії медіамистецтв відбулася експертна зустріч, присвячена майбутньому мистецької освіти в українських школах. Головна тема заходу — як зробити мистецтво не другорядною дисципліною, а ключовим елементом формування української ідентичності.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Захід організувало Міністерство освіти і науки України спільно з ГО «Музей сучасного мистецтва» в межах політики «Освіта для життя», що підтримує реформу Нової української школи.

Із 2025 року зміст мистецької освіти зазнає суттєвих оновлень. Вона буде апробована разом із природничою та технологічною галузями, що дозволить подолати стереотипи про «другорядність» мистецтва. Нова концепція передбачає:

  • Неперервність навчання — від 1 до 12 класу.
  • Міждисциплінарний підхід — інтеграцію мистецтва з іншими предметами.
  • Оновлення освітніх просторів і матеріалів.
  • Підготовку педагогів до нових методик викладання.

На зустрічі експерти продемонстрували, як аналіз мистецьких творів може допомогти глибше вивчати інші дисципліни. Наприклад:

  • Історію — через роботи Франсіско Гої.
  • Біологію та науку — через декоративні мотиви Густава Клімта.
  • Географію та клімат — на прикладі пейзажів Вільяма Тернера.
  • Математику та пропорції — у творах Альбрехта Дюрера.
  • Фізику та оптику — через світлові ефекти в живописі.

Окрему увагу приділили ролі мистецтва у формуванні української ідентичності. Запропоновано нові підходи до вивчення локальної історії через мистецькі артефакти. Як приклад — селище Сатанів на Хмельниччині, де культурна спадщина може стати основою для дослідження національної історії та міжетнічних відносин.

Учителі з прифронтових регіонів поділилися досвідом використання мистецтва для психологічної підтримки дітей. Освітяни наголосили, що творчі проєкти допомагають учням виразити емоції, адаптуватися до змін та зміцнити соціальні зв’язки.

Обговорювалися й проблеми:

🔸 Матеріальне забезпечення — потреба в оновленні бази для занять мистецтвом.

🔸 Дистанційне навчання — понад 400 тисяч дітей в Україні та ще 300 тисяч за кордоном навчаються онлайн. Як ефективно викладати мистецтво в такому форматі — одне з ключових питань.

🔸 Сучасні освітні технології — необхідність впровадження цифрових інструментів для навчання мистецтва.

За підсумками зустрічі напрацьовано низку пропозицій:

  • Створення мобільних творчих майстерень для шкіл.
  • Розширення співпраці між школами та культурними інституціями.
  • Розробка цифрових ресурсів для мистецької освіти.
  • Інтеграція питань авторського права та цифрового мистецтва в шкільні програми.
  • Перехід до моделі «учитель як фасилітатор» — акцент на взаємодії, а не лише передачі знань.

28 березня уряд затвердив стратегію розвитку культури, де одним із ключових напрямів визначено «зміцнення людського капіталу через культурні практики». Це підкреслює важливість синергії освіти та культури для розвитку країни.

Навесні буде представлено концепцію оновленої мистецької освіти, а вже восени її пілотне впровадження розпочнеться в 5 класах українських шкіл.

За матеріалами МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Освітня субвенція у 2025 році: який розподіл коштів

Освітня субвенція — це один із трансфертів, що отримують місцеві бюджети з державного бюджету на спільні цільові програми. Про обсяги освітньої субвенції та перелік витрат, на які можна витрачати кошти субвенції — у цьому огляді.
2792

Інтегроване заняття: суть, структура, підготовка

Як інтегрувати зміст освіти, формувати у дітей цілісне світобачення та здатність побачити взаємозв’язки між людиною і світом речей, природи, культури? Один із шляхів — інтегровані заняття. Досвід показує, що інтегрований підхід успішно може застосовуватися щоденно. Тож цей матеріал — про інтегровані заняття.
35363

Моніторинг якості освіти у ЗЗСО

Які види, методи та форми моніторингу якості освіти є? Хто може ініціювати та проводити моніторинг якості освіти?
33488

Що таке педагогічна діагностика та які критерії оцінювання досягнень дітей важливі

Нетиповий погляд на діагностику знань дітей дошкільного віку. Міркування про те, які критерії оцінювання знань дітей важливі, як часто і навіщо оцінювати дітей у дошкільному закладі. Перегляньте унікальні відеозаписи, щоб поміркувати разом із колегами, надихнутися новими ідеями та не потонути в тотальному оцінюванні дітей.
34348

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді