Супервізія для педагогів: як отримати підтримку та розвивати професійні навички

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Супервізія: що це й навіщо вона вчителю

Супервізія як інструмент професійного зростання


Починаючи з 2024 року, українські педагоги можуть не лише підвищувати кваліфікацію за державний кошт, а й скористатися послугами супервізії. Як це працює, чому це потрібно вчителям і як пройти супервізію — розповідаємо далі.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Супервізор — це фахівець, який допомагає вчителям вирішувати професійні труднощі, розвивати навички та знаходити ефективні підходи до роботи. Він не оцінює та не навчає, а створює простір для рефлексії, допомагає подивитися на ситуацію під іншим кутом та знаходити оптимальні рішення. Завдяки супервізору педагоги отримують емоційну та професійну підтримку, що сприяє їхньому розвитку та покращенню якості освіти.

Чому супервізія необхідна?

Супервізія — це поширена практика у багатьох країнах світу. Вона стає актуальною для українських педагогів у зв’язку з кількома важливими чинниками:

🔹 Реформа НУШ. Освітній процес змінюється, вимагаючи від вчителів впровадження сучасних методик, діяльнісного навчання та особистісно орієнтованого підходу. Супервізія допомагає адаптуватися до цих змін.

🔹 Інклюзивне навчання. Все більше шкіл працюють в інклюзивному середовищі, і вчителям потрібна підтримка у взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами.

🔹 Важкі умови праці. Через війну педагоги стикаються з підвищеним емоційним навантаженням, складними ситуаціями в класі та нестабільністю. Супервізія допомагає долати стрес і зберігати психологічну рівновагу.

Чи впливає супервізія на оцінку роботи вчителя?

Ні. Супервізія — це не контроль і не перевірка. Вона спрямована на підтримку та розвиток, а не на оцінювання чи накладання санкцій.

Як фінансується супервізія?

  • У 2024 році частина субвенції НУШ (100 млн грн) була спрямована на професійний розвиток вчителів, включно із супервізією.
  • У 2025 році передбачено 150 млн грн на цю ж мету, а також 100 млн грн на підготовку викладачів предмета «Захист України».
  • Кошти розподіляються через обласні заклади післядипломної педагогічної освіти.
  • Супервізія також може фінансуватися з інших джерел, якщо це не суперечить законодавству.

Вчитель може отримати послуги супервізії кількома шляхами:

  • Через адміністрацію навчального закладу, яка може організувати процес у межах підвищення кваліфікації.
  • Самостійно, звернувшись до супервізора — знайти фахівця можна через професійні спільноти, соцмережі або на сайті ДУ «Український інститут розвитку освіти», де є перелік сертифікованих супервізорів.
  • У Центрі професійного розвитку педагогів, де надають консультації та допомагають у виборі супервізора.
  • В обласному інституті післядипломної педагогічної освіти, який організовує супервізію за державні кошти.

Супервізором можуть бути:

✔️ Досвідчені педагоги, які пройшли сертифікацію.

✔️ Науково-педагогічні та наукові працівники закладів освіти.

✔️ Фахівці з педагогічною освітою, які мають відповідну кваліфікацію.

До супервізорів входять викладачі шкіл, тренери НУШ, експерти сертифікації педагогічних працівників, консультанти освітніх центрів та спеціалісти з інституційного аудиту.

Супервізія буде ефективною лише тоді, коли сам педагог зацікавлений у професійному розвитку. Без його бажання та активної участі цей процес не матиме очікуваного результату.

Якщо ви хочете підвищити рівень викладання, отримати професійну підтримку та краще адаптуватися до викликів сучасної освіти — супервізія стане чудовим інструментом для вашого розвитку.

За матеріалами МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Магія шкільного розкладу: як створити графік, що працює на учнів та вчителів

Чи можливо скласти ідеальний розклад, щоб дотримати балансу між ефективністю та комфортом? З’ясуємо, як правильно скласти розклад уроків у закладі загальної середньої освіти та врахувати вимоги Санітарного регламенту
127955

Початкова школа 2025/2026: методичні рекомендації МОН

Освітній процес у 2025/2026 році орієнтується не лише на реалізацію Державного стандарту та ідей Нової української школи, а й на підтримку дітей у складних умовах війни. МОН підготувало низку рекомендацій, що допоможуть організувати навчання якісно, сучасно й водночас без перевантаження учнівства
60

Дитсадок для всіх: як ефективно впровадити інклюзію в дошкільному закладі

Дітям з особливими освітніми потребами дошкільного віку гарантоване законом право здобувати освіту в інклюзивних групах закладів дошкільної освіти. Як комплектують інклюзивні групи та які документи подають батьки - розглядаємо в статті
86404

Педагогічне навантаження та оплата праці вчителів: відповідаємо на запитання

Чи не найбільше запитань, які надходять до нашого видавництва, стосуються оплати праці педагогів та педагогічного навантаження. Розглянемо найпоширеніші. Відповіді — за матеріалами журналу "Практика управління закладом освіти"
5662

Режим дня в дитсадку

Як організувати режим дня в ЗДО, що підходитиме для дітей того чи того дошкільного віку? Скачайте та роздрукуйте режим дня за освітньою програмою «Дитина» у молодшій, середній чи старшій групі
149770

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді