Супервізія для педагогів: як отримати підтримку та розвивати професійні навички

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Супервізія: що це й навіщо вона вчителю

Супервізія як інструмент професійного зростання


Починаючи з 2024 року, українські педагоги можуть не лише підвищувати кваліфікацію за державний кошт, а й скористатися послугами супервізії. Як це працює, чому це потрібно вчителям і як пройти супервізію — розповідаємо далі.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Супервізор — це фахівець, який допомагає вчителям вирішувати професійні труднощі, розвивати навички та знаходити ефективні підходи до роботи. Він не оцінює та не навчає, а створює простір для рефлексії, допомагає подивитися на ситуацію під іншим кутом та знаходити оптимальні рішення. Завдяки супервізору педагоги отримують емоційну та професійну підтримку, що сприяє їхньому розвитку та покращенню якості освіти.

Чому супервізія необхідна?

Супервізія — це поширена практика у багатьох країнах світу. Вона стає актуальною для українських педагогів у зв’язку з кількома важливими чинниками:

🔹 Реформа НУШ. Освітній процес змінюється, вимагаючи від вчителів впровадження сучасних методик, діяльнісного навчання та особистісно орієнтованого підходу. Супервізія допомагає адаптуватися до цих змін.

🔹 Інклюзивне навчання. Все більше шкіл працюють в інклюзивному середовищі, і вчителям потрібна підтримка у взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами.

🔹 Важкі умови праці. Через війну педагоги стикаються з підвищеним емоційним навантаженням, складними ситуаціями в класі та нестабільністю. Супервізія допомагає долати стрес і зберігати психологічну рівновагу.

Чи впливає супервізія на оцінку роботи вчителя?

Ні. Супервізія — це не контроль і не перевірка. Вона спрямована на підтримку та розвиток, а не на оцінювання чи накладання санкцій.

Як фінансується супервізія?

  • У 2024 році частина субвенції НУШ (100 млн грн) була спрямована на професійний розвиток вчителів, включно із супервізією.
  • У 2025 році передбачено 150 млн грн на цю ж мету, а також 100 млн грн на підготовку викладачів предмета «Захист України».
  • Кошти розподіляються через обласні заклади післядипломної педагогічної освіти.
  • Супервізія також може фінансуватися з інших джерел, якщо це не суперечить законодавству.

Вчитель може отримати послуги супервізії кількома шляхами:

  • Через адміністрацію навчального закладу, яка може організувати процес у межах підвищення кваліфікації.
  • Самостійно, звернувшись до супервізора — знайти фахівця можна через професійні спільноти, соцмережі або на сайті ДУ «Український інститут розвитку освіти», де є перелік сертифікованих супервізорів.
  • У Центрі професійного розвитку педагогів, де надають консультації та допомагають у виборі супервізора.
  • В обласному інституті післядипломної педагогічної освіти, який організовує супервізію за державні кошти.

Супервізором можуть бути:

✔️ Досвідчені педагоги, які пройшли сертифікацію.

✔️ Науково-педагогічні та наукові працівники закладів освіти.

✔️ Фахівці з педагогічною освітою, які мають відповідну кваліфікацію.

До супервізорів входять викладачі шкіл, тренери НУШ, експерти сертифікації педагогічних працівників, консультанти освітніх центрів та спеціалісти з інституційного аудиту.

Супервізія буде ефективною лише тоді, коли сам педагог зацікавлений у професійному розвитку. Без його бажання та активної участі цей процес не матиме очікуваного результату.

Якщо ви хочете підвищити рівень викладання, отримати професійну підтримку та краще адаптуватися до викликів сучасної освіти — супервізія стане чудовим інструментом для вашого розвитку.

За матеріалами МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Вибір підручників: що потрібно знати керівництву школи та вчителям

Вибір підручників є одним з важливих елементів для забезпечення якості освіти учнів. Які навчальні матеріали та завдання обрати, найкраще знають вчителі. Тому саме вчителів долучають до участі в конкурсному відборі підручників. Який порядок вибору підручників, які результати цього вибору в 2024/2025 навчальному році – далі у статті
96

Внутрішня система забезпечення якості освіти: як школа гарантує якісну освіту?

Внутрішня система забезпечення якості освіти об’єднує умови, чіткі процедури та конкретні заходи всередині школи. Чи важливіша вона за інституційний аудит? Відповідь – у статті.
451

Педагогічні читання: нетрадиційні форми проведення

Як провести педагогічні читання в закладі освіти нетрадиційно? Як організувати підготовку до педагогічних читань та інтерактивну роботу під час їх проведення — читайте та використовуйте детальні алгоритм та опис у статті
11234

Сходинками самоосвіти — до професійного зростання

Самоосвіта вихователя — рушійна сила його професійного розвитку. Які складники самоосвіти і що зробити, щоб самоосвіта не була стихійною і безсистемною — розглядаємо у статті. Скористайтеся також анкетою, щоб з'ясувати рейтинг чинників самоосвіти.
21656

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді