Чи заборонять в українських школах використовувати гаджети: роз’яснення омбудсмена

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Як використання гаджетів впливає на освітній процес

Використання гаджетів у школах

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: грудень 2025
   Скачати  

             

У суспільстві не вщухають суперечки щодо доцільності використання мобільних пристроїв у школах. Чи повинні учні мати вільний доступ до телефонів на уроках, чи варто запровадити обмеження?

Цифровізація освіти та навчання в школі

Саме тому в Офісі освітнього омбудсмена опублікували матеріал щодо використання гаджетів учнями на території закладів освіти. 

Як зауважила освітній омбудсмен, наразі в Україні немає законодавчої заборони на використання мобільних телефонів у закладах освіти. Це означає, що школа не може юридично заборонити учням приносити гаджети. Водночас, навчальні заклади мають автономію у встановленні власних правил, які спрямовані на підтримку дисципліни та ефективності навчального процесу.

Правильне використання гаджетів може значно покращити навчальний процес:

  • Доступ до електронних підручників та інтерактивних освітніх платформ;
  • Можливість швидко знаходити інформацію для проєктної та дослідницької роботи;
  • Забезпечення зв’язку з батьками, що є критично важливим в умовах воєнного стану та можливих надзвичайних ситуацій;
  • Фіксація випадків булінгу та порушень прав учнів, що допомагає відстоювати справедливість.

Однак безконтрольне використання мобільних пристроїв може мати і негативні наслідки:

  • Відволікання від занять та зниження концентрації;
  • Погіршення навичок живого спілкування та зменшення рухової активності;
  • Підвищений ризик кібербулінгу та впливу небажаного контенту;
  • Формування залежності від гаджетів та соціальних мереж.

Нині в країні немає єдиного законодавчого акту, який би регулював використання мобільних телефонів у школах. Через це виникають правові труднощі щодо запровадження внутрішніх правил у закладах освіти, зокрема, питання відповідальності за збереження гаджетів та правомірності їхнього тимчасового вилучення під час уроків.

Цілком очевидно, що повна заборона телефонів у школах не є оптимальним рішенням. Проте необхідність розробки чітких правил їх використання, які б сприяли ефективному навчанню та безпеці дітей, стає все більш актуальною.

Також команда освітнього омбудсмена раніше розповідала про досвід інших країн щодо використання пристроїв у школах, ознайомитися з ним можна за посиланням.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
62434

Персоналізація за 5 хвилин: як штучний інтелект допомагає створювати унікальні завдання та тести для учнів

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
1718

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
354

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54277

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
810

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді