📢Профспілка освітян зробила заяву щодо робочого часу працівників дошкільних закладів
Профспілка працівників освіти і науки України вважає, що передбачене в законі «Про дошкільну освіту» поняття фіксований робочий час для деяких педагогічних працівників неприпустиме.
Галузь освіти є єдиною специфічною галуззю в Україні, педагогічні працівники якої мають норму педагогічного навантаження на ставку заробітної плати, що ототожнюється з робочим часом. Основою для визначення заробітної плати слугує норма педагогічного навантаження. Це передбачено у відповідних спеціальних галузевих законах та нормативних актах. Саме норма педагогічного навантаження є оцінкою праці, з її оплатою за тарифікацією за певними посадами педагогічних працівників, які безпосередньо працюють з дітьми в групах.
Закон про освіту: зміни в локальних документах
Специфіка праці вчителів, музичних керівників, інструкторів з фізкультури, керівників гуртків вимагає відповідної підготовчої роботи для проведення занять, зокрема:
- розробку дидактичного та роздаткового матеріалу;
- написання сценаріїв, віршів, пісень; гри на музичних інструментах;
- підготовка до занять тощо.
Ці види роботи неможливо хронометризувати, обрахувати годинами та хвилинами. Така робота не може мати чіткі межі та фіксацію затрат робочого часу. Ця специфіка й закладена в чинну законодавчу базу. Таке нормування праці відповідає також вимогам статті 51 КЗПП України, якою передбачено скорочену тривалість робочого часу, однак його межі у зв’язку з цією специфікою не обумовлюються.
Тож унормувати 30-ма годинами на тиждень працю вихователя чи іншого педагогічного працівника фактично неможливо. Тому збільшення робочого часу на ставку заробітної плати призведе до ще більшого знецінення оплати 1 години роботи тим педагогам, кому запроваджено її нормування 30-ма годинами роботи на тиждень.
Видатки на зарплату
Видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків згідно зі статтею 95 Конституції України має визначати Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік». Саме цим Законом було перенесено введення в дію Закону про дошкільну освіту на пів року раніше, а саме на 1 січня 2025 року. Це стало підставою для термінової підготовки та розгляду відповідних нормативних актів з урегулювання питань оплати праці, штатних нормативів, тривалості відпусток тощо працівникам дошкільної освіти — оскільки станом на 1 січня підзаконні акти не були розроблені.
Профспілка зазначає, що згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів. У разі необхідності внести до них зміни мають використовуватися окремі закони.
![image82](/webpcache/images/stat_pages/about/VSHOM_250.png.webp)
Програму створено за експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання. Використаєте інструментарій від практиків
Також Профспілка наголошує, що наказ МОН від 27.01.2025 № 100 «Про внесення змін у додаток 9 до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 вересня 2005 року № 557» не відповідає як Закону про дошкільну освіту, так і частині 2 статті 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану». Адже у період дії воєнного стану повідомлення працівника про зміну істотних умов праці та зміну умов оплати праці, передбачених частиною третьою статті 32 та статтею 103 Кодексу законів про працю України, здійснюється не пізніш як до запровадження таких умов.
Освітянська профспілкова громадськість розраховує на внесення Верховною Радою України відповідних змін до Закону України «Про дошкільну освіту».