Освіта у Радсадівській територіальній громаді: історія успіху
З лютого 2022 року майже 80% учасників освітнього процесу через бойові дії змушені були виїхати в інші, безпечніші місця України, або за кордон. Утім не секрет: якщо людина на своїй землі може отримувати якісні освітні, медичні, комунальні послуги, ще й буде себе відчувати безпечно, то вона неодмінно повернеться до рідної домівки. Нашій Радсадівській громаді вдалося повернути всіх мешканців до їхніх населених пунктів, бо ми створили безпечні та комфортні умови перебування в нових реаліях – небезпечних, кризових, непередбачуваних.
Безпека закладів освіти
У закладах освіти нашої громади освітній процес відбувається в різних форматах, зокрема з використанням дистанційних технологій і онлайн-взаємодії вчителів, дітей, учнівської молоді, батьків. Наша мета: зробити їх усі територією безпеки для всіх учасників освітнього процесу. Ми привели в готовність до використання найпростіші укриття та ПРУ закладів освіти, щоб заклади освіти могли працювати в очному режимі.
Приводити захисні споруди цивільного захисту при закладах освіти ми розпочали з 2023 року, коли у нашій громаді настала більш-менш безпечна ситуація. Всього маємо у наявності два найпростіших укриття та два ПРУ. Всі вони пройшли обстеження і рекомендовані ДСНС для використання.
Територія нашої громади в зоні бойових дій, під постійними обстрілами. Але спільними зусиллями — за активної підтримки Радсадівського сільського голови, депутатського корпусу Радсадівської сільської ради, у співпраці з виконавчим комітетом та батьківською громадськістю — нам вдається не лише забезпечувати стабільне функціонування системи освіти, а й продовжувати реалізовувати освітню реформу.
Якісна дошкільна освіта — пріоритетний напрямок освітньої галузі
Дошкільна освіта є базисом системного розвитку дитини, фундаментом творення якісно нового освітнього простору. Для освітян дошкілля нашої громади пріоритетними завданнями є:
- забезпечити якісне навчання;
- допомогти дітям подолати негативні наслідки травмівних подій та адаптуватись до нових обставин їхнього життя;
- сприяти формуванню в дошкільників свідомого ставлення до власної безпеки, навичок безпечної поведінки та стресостойкості, збереження життя та здоров’я.
У Радсадівській громаді в кожному населеному пункті функціонує заклад дошкільної освіти. Всього їх чотири — Радсадівський, Новобогданівський, Зарічненський, Козирський. Починаючи з лютого 2022 року ці ЗДО були на простої, але з 01 серпня 2024 року працюють в очному форматі. На сьогодні у них виховують 86 дошкільнят в п’яти різновікових групах. У двох з них створено інклюзивні групи для дітей з особливими освітніми потребами, яким надають послуги асистенти вихователів. Таких діток у нас вісім.
Два заклади дошкільної освіти переведено в приміщення ліцеїв, щоб раціонально споживати електроенергію. Заклади освіти постійно підтримує ПП «Владан» і його директор Володимир Петровський. Також ми отримуємо значну допомогу для освітньої галузі завдяки тісному діалогу голови громади з місцевими фермерами.
Діти п’ятирічного віку за законом обов’язково мають здобути дошкільну освіту. У громаді ми запровадили варіативні форми її здобуття, і в такий спосіб вона нині доступна всім дітям старшого дошкільного віку.
Співпраця з органами громадського самоврядування
Загальна середня освіта
Сучасна школа – це школа, в якій приємно навчатись і яка дає учням не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті. Школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами.
На території нашої Радсадівської функціонує чотири ліцеї — Радсадівський, Новобогданівський, Зарічненський, Козирський. У них здобувають освіту загалом 430 учнів. Загальна кількість класів з 1 по 11 становила 44 класи. Навчання в ліцеях Радсадівської громади проводиться за очною формою, тому що повністю маємо повністю облаштовані найпростіші укриття та ПРУ. 79 дітей, що проживають за межею пішохідної доступності до закладів освіти, їздять двома шкільними автобусами, які ми придбали у 2023 році на умовах співфінансування з державою.
Усі наші заклади освіти мають в наявності зовнішнє відеоспостереження, забезпечені тривожними кнопками, які виведені на пульт охорони Управління Національної поліції України в Миколаївській області. Дотримуємося всіх вимог щодо дотримання належної пожежної безпеки відповідно до вимог ДСНС.
На сьогодні завдяки взаємодії обласної, місцевої влади та за фінансової підтримки Європейського Союзу та програмі відновлення миру ПРООН маємо три ліцеї — Радсадівський, Новобогданівський, Козирський, — які відновлені після пошкоджень російською армією. Добре відремонтовані коридори, класні кімнати, сходові клітини, ґанки, фасади. Це неймовірне досягнення! Самотужки ми б не справилися! Це ще раз доводить, що лише в єдності, лише разом ми можемо досягти значного успіху у будь-якій справі!
З 2022 року ми розпочали запроваджувати дистанційну форму навчання, але стикнулися з тим, що не всі діти мали ґаджети. На сьогодні всі педагоги та учні забезпечені ноутбуками, хромбуками та планшетами на випадок застосування дистанційного навчання. А сталося це завдяки співпраці МОН з Дитячим фондом ООН ЮНІСЕФ. Кожен заклад освіти нашої громади має швидкісний інтернет — безкоштовно від провайдера «Дикий Сад».
Щодо організації харчування здобувачів освіти, то за кошти бюджету Радсадівської ТГ ще у 2021 році відповідно до вимог НАССР було здійснено капітальні ремонти харчоблоків у всіх чотирьох ліцеях.
Дуже радіємо тому, що нам нарешті вдалося з цього року відновити гаряче харчування у наших ліцеях. Учні 1-4-х класів харчуються безкоштовно, оскільки ми отримали на це державну субвенцію. А за кошти місцевого бюджету всі діти пільгових категорій 5-11 класів також отримують гаряче харчування безкоштовно.
Інклюзивний простір
Нині діти з особливими освітніми потребами та їхні родини опинились у надважких умовах. Педагогам, які працюють з такими дітьми, необхідно було наново шукати шляхи підтримки та орієнтовні маршрути для дітей з ООП та їхніх родин.
В усіх ліцеях Радсадівської сільської ради створені умови для організації навчання таких дітей. Для 14 таких учнів організоване інклюзивне навчання у 12 класах, у всіх класах працюють асистенти вчителів. У кожному закладі освіти Радсадівської сільської ради облаштовано ресурсні кімнати, які наповнені різноманітним дидактичним матеріалом, посібниками для організації інклюзивного навчання та психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
Додатково ці діти отримують корекційно-розвиткові послуги від фахівців комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Радсадівської сільської ради, який ми створили у 2021 році й розташували у приміщенні Зарічненського ліцею. Щороку збільшується кількість дітей з різними вадами розвитку, які потребують допомоги від психологів, логопедів, дефектологів, реабілітологів. Для всіх дітей з особливими освітніми потребами команда психолого-педагогічного супроводу складає індивідуальну програму розвитку.
Позашкільна робота
Одне із важливих завдань, які ставимо перед собою: виховати у дітей інтерес і смак до праці, до набуття знань і навичок у різних галузях. Гурткова робота є важливою формою позакласної роботи в кожному нашому закладі освіти. При цьому педагоги намагаються якнайбільше наблизити її зміст до інтересів дітей, спрямувати на розвиток їхніх здібностей і задоволення потреб, прищепити смак до здорового способу життя.
Фахівці освітньої та культурної галузі нашої громади тісно співпрацюють, щоб діти всіх вікових категорій відвідували різні художні колективи, які функціонують при Радсадівському будинку культури: хореографічний колектив «Надія», дитячий вокальний колектив «Натхнення», зразковий оркестр духових інструментів.
Оркестр духових інструментів
Щовечора приблизно 100 дітей з усіх населених пунктів нашої громади проводять у стінах Радсадівського будинку культури, розвиваючи свою творчість, талант та майстерність під керівництвом професіоналів своєї справи. Фінансує цю роботу місцевий бюджет.
Керівники гуртків насичують педагогічний процес творчістю, передають вихованцям свої цінності. Години репетицій і спілкування стають для кожної дитини місцем комфорту. Саме тут дитина почувається самостійною особистістю. Маємо значні досягнення: колективи художньої самодіяльності є переможцями районних, обласних, Всеукраїнських конкурсів, фестивалів.
Часи змінюються, і ми змінюємося, а разом із нами змінюється заклад освіти. Створення високоефективної системи якісної освіти – це об’єктивна вимога часу. Бо лише в умовах якісної освіти кожна дитина може розвиватися та реалізувати себе. Тільки так може формуватися покоління, здатне навчатися впродовж життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства.
Тому ми робимо все можливе, щоб мінімізувати загрози, труднощі та забезпечити якісну освіту, незважаючи на нинішній стан. Ми всі разом маємо зробити все можливе для того, щоб українські діти вивчали рідну мову, читали українську літературу та досліджували історію свого народу.
Тримаймося! Ми – сильні! Ми – Україна!